Lendületben a DAF
További történetek
Az ötlettől a kész tartozékig
A DAF XD, XF, XG és XG+ új mércét állított fel a tehergépjármű-iparban. Az pedig magától értetődő, hogy az „új generációs DAF” tartozékainak ugyanolyan kiváló minőségűeknek kell lenniük. Hogyan fejleszti a DAF a tartozékait? Bepillantunk a színfalak mögé.
Az új XF, XG, XG+ és a vadonatúj XD tartozékainak tervezésében, gyártásában, tesztelésében és finomhangolásában számos szakember vett részt. Az eredmény érdekében a DAF termékmenedzsereinek és tervezőinek szorosan együtt kellett működniük. A DAF éjszakai zár, a DAF Cool Ultimate önálló légkondicionáló és a DAF tetőrúd mögött sok évnyi fejlesztés áll, mivel a teljesen új fülkének és a különböző tartozékoknak tökéletesen illeszkedniük kellett egymáshoz.
Extra megjelenés
A DAF tervezési igazgatója, Bart van Lotringen így mesél a folyamatról: „Az új tehergépkocsijaink megjelenését egyetlen szóval össze lehet foglalni: »prémium«. Természetesen ugyanez vonatkozik azokra a DAF tartozékokra is, amelyeket a tulajdonos vagy a járművezető azért rendel meg, hogy a tehergépkocsiját még jobban személyre szabhassa. A tehergépkocsi számos ügyfelünk esetében egyfajta névjegykártyaként is funkcionál, ami a vállalati identitás részét képezi. Fontos cél, hogy kitűnjön a tömegből, és ezt nálunk jobban senki nem értheti.”
„Mielőtt egy-egy új tartozéknak akár csak a fejlesztésbe belefognánk, összeállítjuk a követelmények és lehetőségek listáját”
Jop Kerkhof,
A PACCAR Parts Europe termékmenedzsere
Praktikus és kifinomult
„Mielőtt egy-egy új tartozéknak akár csak a fejlesztésbe belefognánk, összeállítjuk a követelmények és lehetőségek listáját”, folytatja Jop Kerkhof, a PACCAR Parts termékmenedzsere. „Mire van szüksége az ügyfeleinknek, és mit várnak tőlünk a márkakereskedőink? Vegyük például az új tetőrudat. Egyszerre kell funkcionális alkatrészként és a tehergépkocsi dekoratív elemeként működnie, de más tényezőket is számításba kell venni. Például mi tekinthető észszerű árnak, milyen anyagok jöhetnek szóba, és hogyan garantálhatjuk az állandó, prémium minőséget? Csak amikor ezekre a kérdésekre megvannak a válaszaink, akkor állítjuk össze a műszaki jellemzők listáját, amivel a tervezőcsapat már elkezdhet dolgozni.”
A papírtól a prototípusig
A beszállítók ezután részletes CAD-rajzokat kapnak, amelyek az első, papíralapú prototípushoz, majd a működő prototípushoz szolgálnak alapul. Kerkhof szavaival: „A szó szoros értelmében mindent letesztelünk működő modelleken. Például megnézzük, mennyire egyszerűen szerelhető, vagy hogy vízzáró-e a konzolkialakítás, illetve hogy milyen látványt és „érzést” nyújt valami a fülke tetejéről. Természetesen a biztonság is fontos szempont. A tetőrúdnak minden körülmények között a fülkéhez rögzítve kell maradnia, márpedig tudjuk, néha milyen szélsőséges körülmények között kell a tehergépkocsijainknak dolgozniuk.” Van Lotringen így folytatja: „Amikor valamire azt mondjuk, oda van rögzítve, akkor az tényleg azt jelenti, hogy oda van rögzítve. A tesztprogramjainkkal nagyon messzire elmegyünk, mert a tartozékaink fejlesztését ugyanolyan komolyan vesszük, mint a tehergépkocsik fejlesztését. Nincs más lehetőség: teljesen elégedettnek kell lennünk a termékeink minőségével és biztonságával. Szigorú követelményeket támasztunk a „megjelenéssel” szemben is, mivel a stílus és a praktikum kiegészítik egymást. Csak ezután állunk neki a végleges prototípus elkészítésének.”
A gyártás előkészítése
Kerkhof elmondása szerint hónapokba vagy akár évekbe is beletelhet, mire egy-egy új DAF-tartozék piacra kerül. „A beszállítóknak be kell szerezniük az anyagokat, el kell készíteniük a hegesztősablonokat, meg kell tervezniük a hajlítórendszereket, és adott esetben teljes gyártósorokat kell felállítaniuk. Az első ötlettől az elkészült tartozékig mindannyian hosszú utat teszünk meg. Útközben előfordulnak akadályok, kerülőutak és váratlan leállások. De ezekre mindig igazolást ad a végső, közös célunk: mindennek tökéletesnek kell lennie. Mindig.”
Az 5 legkeresettebb DAF tartozék
1. DAF Cool Ultimate, önálló légkondicionáló
2. DAF éjszakai zár
3. DAF textil- és gumiszőnyegek
4. DAF tetőrúd
5. DAF mikrohullámú sütő
Nem csak egy közönséges sárga
Az új XD, XF, XG és XG+ modelleket felvonultató új generációs DAF a vállalat történetének legnagyobb tervezési és fejlesztési projektje. Helyénvaló tehát, hogy az új járművek csillogó, feltűnő és modern „toszkán sárga” fényezéssel lépjenek színre.
„A termékbevezető szín nem csupán egy szín – egyúttal kommunikációs eszközként is működik”, mondja Bart van Lotringen, a DAF tervezője. „Szeretnénk felkelteni az új termékünk iránti érdeklődést, és ehhez az kell, hogy a minőség minden prospektusban és minden egyes promóciós videóban látványosan megjelenjen. Az ügyfelek természetesen bármilyen színben megrendelhetik tőlünk a járműveiket. 3 000 különböző színben tudjuk szállítani őket, vagyis gyakorlatilag minden szállítmányozó megtalálhatja a saját vállalata színeit. Igaz, hogy tulajdonképpen a tehergépkocsik 70 százalékát fehér színben rendelik meg, de tudjuk, hogy amikor az emberek első alkalommal látják az új teherautóinkat, akkor a bevezető szín fontos érzelemkiváltóként működik. Minél szembetűnőbb a szín, annál nagyobb figyelmet kap a jármű.”
A DAF az új generációs tehergépkocsik bemutatásához valamilyen ragyogó, kiváló minőséget képviselő színt keresett.
A szín jelentősége
A DAF a wuppertali Axalta Coating Systems által kifejlesztett festékeket használja. Elke Dirks 1995 óta dolgozik a cégnél OEM színtervezőként. „Az emberek alábecsülik a szín jelentőségét”, mondja. „Nem szabad elfelejteni, hogy amikor egy új terméket megpillantunk, az első dolog, amit észreveszünk, az a színe. Ez a másodperc tört része alatt történik, és nem csak a járművek esetén van így, hanem tulajdonképpen mindennel. Csak ezután észleljük a formáját, az anyagát, a felületi kialakítását és a funkcióját. Egy jól megválasztott színnek nagyon erős érzelmi hatása lehet: a színek az emberek vásárlási döntéseinek 80 százalékára hatással vannak.”
Trendek
„Amikor Bart van Lotringen megkeresett minket, elmondta, hogy az új generációs DAF bemutatásához keres valamilyen ragyogó, kiváló minőséget képviselő színt”, idézi fel Martin Steinmüller, az Axalta színigénymenedzsere. „Nem volt konkrét színötletem”, teszi hozzá Bart. „Ezért a meglévő színekből indultunk ki, hogy lássuk, mi az, ami esztétikailag megfelelő és műszakilag is működhet. Szerencsére a segítségünkre volt Elke Dirks, aki pontosan ismeri az ipari színtrendeket. Így igen gyorsan le tudtuk szűkíteni a színek számát, és fókuszálni tudtuk a keresést.”
Martin Steinmüller,
Az Axalta színigénymenedzsere.
Érzelmek
Elke Dirks elmondása szerint „Az emberek járműszínek iránti preferenciái folyamatosan változnak, ezért ezeket folyamatosan követni kell. A dolog nagyban függ az adott kor szellemiségétől és a konkrét ügyfélcsoporttól, de az új színezőanyagok megjelenésének is jelentős a hatása. Régebben az ügyfelek úgy fogalmazták meg az igényeiket, hogy „mutass valami napfényes sárgát”. Manapság inkább a színekhez kapcsolódó hangulatokra és egy-egy konkrét érzelemre helyezik a hangsúlyt. Lényegében Bart is pontosan ezt tette. A DAF leendő termékbevezető színével kapcsolatban az fogalmazódott meg, hogy sugározzon pozitív hozzáállást, minőséget, dinamizmust és erőt. Így aztán az elején nem egyetlen konkrét színnel indultunk el, hanem több merész, élénk színt kerestünk, amelyek szóba jöhettek.”
Előnyben az élénkség
„A DAF-nál a promóciók esetében az élénk színeket részesítjük előnyben”, teszi hozzá Bart van Lotringen. „Ennek az az oka, hogy a tehergépkocsik fülkéjét nagy függőleges felületek határolják. Ezekről a fény nagyon eltérően verődik vissza, mint például az autók vízszintes felületeiről. Az új generációs DAF-hoz egy kivételesen élénk színt kerestünk. És itt jött be a képbe Martin Steinmüller, mert a fényes színeket nem is olyan egyszerű megfelelő telítettségben kikeverni. Martin végül egy tucatnyi színt kevert ki, hogy kiválaszthassuk a legjobbat. Néhány méretarányos modellt lefújtunk a színekkel, hogy lássuk, melyik az, amelyik a legteljesebb mértékben kiemeli az új sorozat körvonalait.”
Nem csak egy közönséges sárga
„Az autóipari színtervezés leginkább a különböző árnyalatokról szól. Meg kell találni az elért hatás, a fényesség és a használt színezőanyagok egyensúlyát”, mondja Elke Dirks. „A DAF tehergépkocsik jellegzetességét lenyűgöző aerodinamikájuk és határozott ívvonalaik adják. Ezek a formák a fényezés színére is hatással vannak. Egy jól eltalált szín még jobban ki tudja emelni a formaterv előnyeit.” Állítását alátámasztandó meghajlít egy toszkán sárgára fújt acéllapot. „Látja, hogyan változik a szín a lemez görbületével? Ebben a toszkán sárgában a sárga árnyalatok egész spektruma rejlik. Gyönyörűen megy át világosból sötétbe, és nagyon hangsúlyos csúcsfényei vannak. Sokkal több, mint csupán egy sárga szín!”
„Az autóipari színtervezés leginkább a különböző árnyalatokról szól. Meg kell találni az elért hatás, a fényesség és a használt színezőanyagok egyensúlyát.”
Elke Dirks,
OEM színtervező
Hibátlan
Ha meg is vagyunk egy tehergépkocsi színének kiválasztásával, hogyan lehetünk bizonyosak abban, hogy a szín mindenütt, ahol használjuk, ugyanúgy fog kinézni? Bart Lotringen számára ez volt az igazi kihívás. „Minden esetet külön kell kezelni. Elsőként természetesen magával a tehergépkocsival kezdtünk, és láttuk, hogy a szín tökéletes. Ezután viszont valahogy el kellett érnünk, hogy a kiválasztott toszkán sárgánk ugyanúgy nézzen ki mindenhol: a videókban, a fotókon és a prospektusban. Ugyanúgy kellett megjelennie a kiállításokon, például az IAA 2022-es haszonjármű-kiállításán, ahol a mi kis ékköveink tökéletes megvilágításban mutathatják meg magukat. A promóciós szín végleges kiválasztásakor ezeket a tényezőket mind figyelembe kellett vennünk. És büszkén mondhatom: nagyon jól választottunk.”
Trendek
A színek divatja a tehergépkocsik esetében gyakran alakul másképpen, mint a személyautóknál. „Az elmúlt néhány évben a trend leginkább az volt, hogy válasszuk ki a »szürke ötven árnyalatának« valamelyikét”, mondja Elke Dirks. „Jól látszik azonban, hogy a sárga egyre népszerűbb, és ígéretes szín a jövőre nézve.” Bart van Lotringen is valami hasonló folyamatot vél felfedezni a teherautók világában. „Amikor tavaly toszkán sárgában mutattuk be az új generációs tehergépkocsijainkat, azt láttuk, hogy ez a csodálatos szín egészen magával ragadja a szállítmányozók képzeletét. Azóta duplájára nőtt a sárga tehergépkocsikra leadott megrendelések száma.”
„A termékbevezető szín nem csupán egy szín – egyúttal kommunikációs eszközként is működik”
Bart van Lotringen:
Tervezési igazgató
Milyen szín is ez a toszkán sárga valójában?
Papíron nem lehet pontosan visszaadni az új generációs DAF-ok termékbevezető színének választott toszkán sárgát. Pedig a szín a világszerte forgalomban lévő nyomtatók által használt Pantone skálán (PMS skála) is megtalálható. Ez a ragyogó, tojássárgájára emlékeztető szín a Pantone színpalettán „toszkán nap” néven szerepel. Az új DAF-okon használt toszkán sárga azonban sokkal több, mint ennek valamiféle árnyalata. Attól függően, hogyan esik a fény a járműre, a fényezés egy folyton változó, élő és tükröződő színszimfóniával gyönyörködteti a szemet.
„Amikor a toszkán sárga színmintát először megláttam, egy króm fémfelületet juttatott eszembe”, emlékszik vissza Bart van Lotringen. „A színt megpillantva izgalmat éreztem, olyan felpezsdítő hatása van. A színek: színtiszta érzelmek. Igaz, amikor először próbáltam elmagyarázni, mit is keresek, akkor nem tudtam leírni ezt a hatást. Ilyen értelemben minden várakozásomat felülmúlta.”
A DAF az XD és XF Electric típusokkal megerősíti vezető pozícióját a tiszta szállításban
A DAF Trucks 2023 elején kezdi meg az új generációs DAF XD és XF járművek első teljesen elektromos változatainak gyártását. A DAF egy teljesen új, moduláris hajtásláncú sorozat választékát kínálja a szállítmányozók számára, amelyben a leadott teljesítmény tartománya 170-től és 350 kW-ig terjed. A járművek által egyetlen töltéssel megtehető hatótávolság az akkumulátorcsomagtól függően az 500 km-t is meghaladhatja.
Szöveg: Bert Roozendaal
A DAF Trucks ismét megerősítette vezető pozícióját a tiszta, „zéró károsanyag-kibocsátású” közúti szállítás területén. 2018-ban a DAF volt az első európai tehergépkocsi-gyártó, amelynek kínálatában szerepelt teljesen elektromos áruterítő tehergépkocsi. A vállalat ez után több tucat BEV CF Electric vontatóegységet és dobozos tehergépkocsit adott el olyan fuvarozóknak, akik csatlakozni kívántak a DAF-hoz a zéró károsanyag-kibocsátású szállítás terén.
Lépjen szintet az elektromos szállításban
A DAF az akkumulátoros elektromos járművek (BEV) legújabb generációja révén egy lépéssel közelebb hozza a teljesen elektromos közúti szállítást. A szállítmányozók rengeteg lehetőség közül választhatnak, mivel a DAF a szállítmányozási igények lefedésére immár két teljesen új villanymotort és öt különböző teljesítményosztályt kínál, amelyek 200 és több mint 500 kilométer közötti hatótávolságot biztosítanak újratöltés nélkül.
Ez azt jelenti, hogy minden szállítmányozó pontosan úgy konfigurálhatja akkumulátoros elektromos járművét (BEV), hogy az optimálisan teljesítse az adott alkalmazás követelményeit. Az elektromos járművek új DAF-programja az új generációs XD Electric 170e-vel kezdődik, amelyet egy 170 kW (230 LE) teljesítményű, új PACCAR EX-D1 állandó mágneses elektromotor hajt. Energiáját egy alapkivitelben két cellából álló akkumulátorcsomag szolgáltatja, amely összesen 210 kWh energiát képes leadni, és 200 kilométeres „zéró károsanyag-kibocsátású” hatótávolságot biztosít. Az XD 170e-t ez teszi tökéletessé a rövid és közepes távolságokon zajló városi áruelosztáshoz és hulladékgyűjtéshez, különösen akkor, ha a járművezetőnek a szünetek során, illetve az áruk be- és kirakodása közben lehetősége van újratölteni.
A PACCAR EX-D1 elektromotor a DAF XD típushoz is kapható 220 kW (300 LE) és 270 kW (370 LE) leadott teljesítménnyel, valamint egy három cellát összefűző akkumulátorcsomaggal, amely 300 kilométeres „zéró károsanyag-kibocsátású” hatótávolságot biztosít. A szállítmányozók választhatják továbbá az ötcellás akkumulátorcsomagot is, amellyel kihasználhatják az egyetlen töltéssel is 500 kilométert meghaladó maximális hatótávolság előnyeit.
A nagyobb igénybevételt jelentő feladatokhoz a DAF 2023-tól az XD és XF típusoknál is elérhetővé teszi az új PACCAR EX-D2 hajtóművet. Ez a villanymotor még nagyobb teljesítményt nyújt: 270 kW (370 LE), 310 kW (420 LE), sőt akár 350 kW (480 LE). A legerősebb változatok alapfelszereltségként négy akkumulátorcellával rendelkeznek, amelyek a körülményektől és az alkalmazástól függően 400 kilométert is meghaladó „zéró károsanyag-kibocsátású” hatótávolságot biztosítanak a járműnek. Opcionális extraként ötcellás csomag is kapható.
Az új DAF XD és XF járművek az elektromotorok és akkumulátorcsomagok széles választékával kaphatók, amelyek révén valós alternatívává válnak a 200-tól több mint 500 kilométerig terjedő teljesen elektromos hatótávolságok, illetve lehetővé válik, hogy a DAF minden „zéró károsanyag-kibocsátású” alkalmazáshoz megoldást kínáljon.
Nemzetközi
Amellett, hogy ehhez tartozik a legnagyobb akkumulátorcsomag, a nagyobb teljesítményű PACCAR EX-D2 elektromotor a körülményektől függően egyetlen feltöltéssel több mint 500 kilométeres hatótávolságot is lehetővé tesz. Így egy csapásra lehetővé válik a teljesen elektromos nemzetközi közúti szállítás. Intelligens tervezéssel és újratöltéssel naponta akár 1 000 kilométernél nagyobb távolságokat is meg lehet tenni teljesen elektromos módon. Ez több mint elégséges, hiszen nincs olyan sofőr, aki a jogszabályok szerinti 10 órás vezetési időkorláton belül ennél többet le tudna vezetni.
Villámgyors töltés
A DAF az új generációs XD és XF Electric töltése és újratöltése terén további fejlesztéseket is eszközölt a gyors AC (váltakozó áramú) töltési technológia használatával. Ennek révén például egy teljesen lemerült háromcellás akkumulátort 45 perc alatt fel lehet tölteni 80%-ra. Ez azt jelenti, hogy a szállítmányozók mostantól akár régiók között is kínálhatnak teljes mértékben elektromos szolgáltatásokat. A DAF Electric egyébként opcionális extraként 22 kW-os egyenárammal is tölthető, ami nagyobb rugalmasságot biztosít olyan területeken, ahol nem áll rendelkezésre gyorstöltő infrastruktúra.
Sokoldalú felépítményezhetőség
Minden tehergépkocsi-gyártó szembesül azzal a kérdéssel, hogyan helyezze el az akkumulátorcsomagokat úgy, hogy azok ne kerüljenek a tehergépkocsi felépítményének útjába. A DAF szerint a válasz a rendelkezésre álló hely intelligens kihasználásában rejlik. Az új generációs DAF esetében az akkumulátorok modulonként is összekapcsolhatók, így számos elrendezési megoldás válik lehetővé. Ennek eredményeként az új XF és XF Electric a felépítményezés szempontjából épp olyan sokoldalú, mint az új generációs DAF-termékcsalád meglévő modelljei. A járművekben oldalról rakodható felépítmény és támasztólábak számára is van hely, sőt elektromos mellékhajtás is rendelhető.
Finom megkülönböztetés
Az új DAF XD és XF elektromos modelljei természetesen hordozzák ugyanazokat a vonzó külső vonásokat, mint a dízel meghajtású változatok. Ugyanakkor néhány apró különbségnek köszönhetően azonnal tudni lehet róluk, hogy egy teljesen zéró károsanyag-kibocsátású jármű áll előttünk. Az új generációs BEV-járművek hűtőrácsán és fényszóróin például finom kék részleteket láthatunk, és kis mértékben eltérő a digitális műszerfaluk kialakítása is. Ezen ugyanis a járművezető kW-ban láthatja a jármű fogyasztását és a fennmaradó hatótávolságot. Az XD és az XF Electric opcionális navigációs rendszere még a nyilvános töltőállomások helyét is megmutatja.
A DAF töltési infrastruktúrát is biztosít
Az egyik olyan jellemző, amellyel a DAF a versenytársak fölé emelkedik, a szállítmányozási szolgáltatók számára kínált töltési megoldások széles választéka, ezen belül is a nagy számú mobil és fix PACCAR töltőállomás, amelyeket kifejezetten az új XD és XF típusok szempontjainak figyelembe vételével alakítottak ki. Ezek a töltőállomások ráadásul a meglévő elektromos CF és LF típusokhoz, szállítófurgonokhoz, sőt akár autókhoz is használhatók. Az egyes helyszínektől függően a PACCAR állomások akár 350 kW-os teljesítmény leadására is képesek az ultragyors töltéshez. A DAF modern útvonal-szimulációs modellekkel kiegészített, személyre szabott értékesítési tanácsokkal is segíti ügyfeleit abban, hogy zökkenőmentesen válthassanak zéró károsanyag-kibocsátású e-tehergépkocsikra.
Mostantól rendelhető
Ha a jövő évben már üzembe állítaná új XD vagy XF Electric járműveinket, mostantól megrendelheti őket. A járművek különböző tengelykonfigurációkkal és fülkeváltozatokkal is megrendelhetők. Nem kétséges, hogy az új DAF XD és XF Electric járművekkel a DAF tovább erősíti vezető pozícióját a zéró károsanyag-kibocsátású közúti szállítás terén.
A családban marad
TED Hughes a dél-afrikai székhelyű Hughcor fuvarozóvállalat igazgatója. Nemrég vásárolta meg első DAF járművét, egy XF 480 Space Cab modellt, ami a lányával, Siobhannal töltött napok kedves emlékét idézte vissza az 1980-as évekből.
Hughes 1968-ban egyetlen billenőplatós járművel fogott saját szállítmányozási vállalkozásba az Egyesült Királyságban. A cég beindult, és kis idő elteltével már tíz félpótkocsis tehergépkocsit üzemeltetett Európa-szerte. Amikor 1980-ban Dél-Afrikába emigrált, három és fél évig a szomszédos Zimbabwében működő Swift Transportnál dolgozott sofőrként. „Rengeteg mindent megtapasztaltam és megtanultam ott”, meséli. „Amire szükségem is volt, mivel a dél-afrikai és európai közúti szállítmányozás között hatalmas volt a különbség – és még most is az.”
Elhivatottság
Miután számos más fuvarozócégnél is dolgozott, Ted Hughes 2008 januárjában ismét saját vállalkozásba fogott. Cége, a Hughcor egyre jobban megerősödött, és mára sikeres közepes méretű szállítmányozási vállalattá vált, amely a nagy távolságú szállításokra specializálódott. Bár Hughes már elmúlt 75, még mindig tevékenyen részt vesz a családi vállalkozás mindennapjaiban. Sőt, mivel ereje engedi, továbbra is heti hat napot dolgozik. „Ez az iparág a szenvedélyről szól”, mondja. „Szenvedély nélkül nem igazán lehet benne messzire jutni.”
Siobhan is aktívan részt vesz a cég működtetésében – és már tízéves kora óta megőrül a tehergépkocsikért.
Mrs Hughes
A „családi vállalkozás” egy olyan kifejezés, amely gyakran felbukkan a szóhasználatunkban. A Hughcor sikere nagy részben Mrs Hughes-nak köszönhető, aki a vállalat operatív vezetője. „Ruth a vállalatunk mögött álló igazi hajtóerő” – mondja Ted látható büszkeséggel. „Hihetetlenül keményen dolgozik a megrendelések elnyeréséért, és mindent megtesz azért, hogy ügyfeleink árucikkei mindig biztonságosan és időben megérkezzenek.”
A lány
A lányuk, Siobhan is aktívan részt vesz a cég működtetésében – és már tízéves kora óta megőrül a tehergépkocsikért. „Az iskolai szünidejei során gyakran eljött velem az útjaimra”, meséli Ted. „Beült az utasülésre egy könyvvel, vagy lefeküdt mögém az ágyba, és olvasott. Még kávét és harapnivalókat is készített nekem, míg én a volán mögött ültem.” Ted azok közé tartozik, akik igen kevés időt tölthettek otthon, így a közös utazással töltött napok igen kedves emlékként maradtak meg a számára.
Tanulmányok
Iskolái befejezése után Siobhan úgy döntött, hogy ő is a Hughcornál helyezkedik el, ahol most a könyveléssel, a humán erőforrásokkal és a dízelfogyasztás nyomon követésével foglalkozik. Ahogy Ted Hughes mondja: „Nem kérdés, hogy igazi rangra tett szert a szállítmányozás világában.” Amikor az új DAF begördült a Hughcor telephelyére, a lánya rögtön bemászott a volán mögé, 25 évvel ezelőtti emlékeket felelevenítve ezzel, amikor apja régi DAF-jának ablakából hajolt ki ugyanígy.
Amikor az új DAF begördült a Hughcor telephelyére, a lánya rögtön bemászott a volán mögé, 25 évvel ezelőtti emlékeket felelevenítve ezzel, amikor apja régi DAF-jának ablakából hajolt ki ugyanígy.
Nyomaték
Hughes 1985 óta vezet DAF járműveket, és mindig is lenyűgözte ezeknek a holland tehergépkocsiknak a teljesítménye. Korábbi, 430 LE teljesítményű (lomhának azért akkoriban sem mondható) DAF 95-ösének nyomatéka persze elmarad az új DAF-jáétól. „Azért akkoriban is le tudtam előzni sok versenytársamat, még a meredek Van Reenen-hágón is”, emlékszik vissza. „Akár úgy is, hogy rám volt kötve egy megrakott 50 tonnás félpótkocsi. Az új DAF-om persze még ennél is lenyűgözőbb teljesítményt nyújt.”
Emelkedőn
„Bár Dél-Afrikában a tehergépkocsik nem mehetnek 80 km/h-nál nagyobb sebességgel, emelkedőn felfelé azért fel kell gyorsulni, hogy aztán a túloldalon biztonságosan lehessen lassítani”, magyarázza Hughes. „Sok régebbi tehergépkocsi felfelé nem képes 10–15 km/h-nál gyorsabban menni, mi viszont ezzel az új modellel könnyen elérjük az 50 km/h-t is. A lényeg, hogy az átlagsebesség így nő, vagyis összességében időt takarítunk meg”
Elégedettség
Új DAF járművének teljesítménye és üzemanyag-fogyasztása mellett Ted rendkívül elégedett az importőr cég, a Babcock által a járműhöz nyújtott szolgáltatással is. „A DAF mellett ők teszik teljessé a képet. Bátran kijelenthetem, hogy a jövőben is fogunk még DAF járműveket vásárolni.”
Mikorra várható a szállítókonténerek következő generációja?
Erwin Rademaker, a rotterdami kikötő programmenedzsere tisztában van vele, hogy a teherszállítás mintegy 85%-a konténerek segítségével zajlik. Ennek köszönhetően a szállítókonténerek a globális logisztikai láncolat legszigorúbban szabványosított elemei közé tartoznak. Viszont így 2022-ben felmerül a kérdés: nem lehetne a konténereket valamivel okosabbá tenni? A rotterdami kikötői hatóság erre keresi a választ.
Szöveg: Bert Roozendaal
Malcolm P. McLean 1955-ben találta fel a szállítókonténert, és ezzel szinte egy időben került bevezetésre a Fruehauf berkein belül Keith Tantlinger találmánya, a csavarózáras mechanizmus. A két feltaláló ezzel igazi forradalmat robbantott ki a szállítmányozás világában. Jelenleg mintegy 30 millió konténer közlekedik szerte a világon, és ez a szám csak emelkedni fog.
Óriások
A szállítókonténerek elképesztő mértékben megnövelték a hatékonyságot, ám 65 év elteltével az újdonság fénye kezd egy kicsit megkopni. Habár a logisztikai szektor napjainkban minden intelligens technológiát örömmel fogad, a szabványosított méretű, vízálló konténer fantasztikus találmánya mára a teljes láncolat legkezdetlegesebb elemévé öregedett.
A szállítókonténert világ körüli útra küldve adatokat tudunk gyűjteni.
Fülsiketítő csend
A szállítmányozó és fuvarozó cégek mozgás közben egyre pontosabban nyomon tudják követni a szerelvényeiket és a pótkocsikon szállított rakományokat, magukról a konténerekről azonban csak a fülsiketítő csend jut el hozzájuk. Amikor egy rakomány Kína vagy Dél-Amerika távoli vidékeire tart, csak annyit lehet róla tudni, hogy sértetlen-e, túlélte-e az utat, útközben megbolygatták-e, vagy kiegészítették-e valamivel, amikor elérte végső rendeltetési helyét. A konténereket mindmáig jelentős papírmunka kíséri, még ha ez adott esetben elektronikusan folyik is, ahogy a konténer útja során egyik szállítmányozótól átkerül a másikhoz, akik mind külön számlázzák a költségeiket.
Okosabban
Rademakernek a konténerek kiokosítására vonatkozó elképzelései valójában magának a kikötői hatóságnak a saját okosabb működésére irányuló törekvéseiből fakadnak. „A várakozásaink szerint a rakpartjaink mentén az elkövetkező néhány évben megjelennek az első, személyzet nélküli kereskedelmi hajók. Ehhez az is hozzátartozik, hogy az ilyen hajókon szállított konténeres rakományok is kifinomultabb informatikai rendszerekkel rendelkeznek majd.” E mögött az áll, hogy maga a konténer is hatással lehet arra, hogyan kezelik. „A konténer például előre jelentést küldhet a tartalmáról, illetve arról, hogy ez a tartalom milyen állapotban van. Vagy mi lenne mondjuk akkor, ha a közeljövőben konténerek saját e-pénztárcával rendelkeznének, amelyből azonnal rendezni tudnák a rájuk eső összes kezelési költséget? A konténer tájékoztatni tudná a berakodót és a címzettet arról, hogy épp vonatra teszik, vagy várakozik valahol, illetve akár arról is, hogy éppen illetéktelenek próbálják kinyitni. Szinte bármi lehetséges.”
A teherszállítás mintegy 85%-a konténerek segítségével zajlik.
A 42. számú konténer
Rademaker a maga „42. számú konténerében” már el is kezdte az elképzelése gyakorlati megvalósítását. Az említett szállítókonténer tele van pakolva kutatási célokat szolgáló műszerekkel, érzékelőkkel és nyomon követési rendszerekkel, ajtóit pedig masszív bevésőzárak védik. És persze „rakomány” is van benne. „A konténert világ körüli utakra küldve nyomon tudjuk követni az utazás folytonosságát. Adatokat tudunk gyűjteni, például a konténer hőmérsékletéről, páratartalmáról, rázkódásairól, dőlésszögéről és még sok minden másról. Azt is szeretnénk megtudni, hogy maguk a műszerek hogyan viselik az utat, és milyen követelményeknek kell megfelelniük.”
A válasz 42
A 42-es szám nem a konténer méretére utal, hanem Douglas Adams tudományos-fantasztikus regényére, amelyben egy számítógép 7,5 millió év alatt kiszámítja, hogy a mindent érintő végső kérdésre adott egyetemes válasz 42. „Azt persze nem szeretnénk, ha a dolog tényleg ilyen hosszú ideig tartana”, mondja nevetve Rademaker, „és a konténerünk sem ad egyetemes választ mindenre. De abban elég biztos vagyok, hogy egy szállítókonténerenként nagyjából 1 000 eurós korszerűsítési költséggel az elkövetkező években sokkal intelligensebb szerepre is vállalkozhatunk. 30 millió konténerre vetítve ez hatalmas összegnek tűnhet, de globális szinten semmiség. És persze nem is kell egy nekifutásból elvégezni. A konténerekkel megvan a globális szállítóegységünk. Most már csak annyit kell tennünk, hogy továbbfejlesztjük a 2.0-s szintre.”
„A kívánságlistánk első helyén”
A németországi Haigerben működő STL Logistik AG Európa piacvezető vállalata a jelentős tömegű és különleges rakományok szállítmányozása terén. A cég tavaly három DAF XG+ vontatóegységet vásárolt „vaktában”. Az STL annyira elégedett volt az új járművekkel, hogy azonnal leadott egy megrendelést további hat darabra.
Szöveg: Oliver Willms
Fényképek: Steffen Löffler
A cégtulajdonos és ügyvezető igazgató, Jörg Reichmann mindent tud a rendkívül nehéz és túlméretes rakományokról, valamint arról, hogyan viselkednek ezek szállítás közben. Vállalata nem ok nélkül tett szert elismertségre Hessenben, Németország egyik szövetségi tartományában. Ennek hátterében az áll, hogy az errefelé nagy múltra visszatekintő szén- és acélipar szereplői és itt működő beszállítói az elmúlt 28 év során bármikor számíthattak rájuk. Ha valakinek nagy, nehéz, magas vagy széles rakományt kell szállítania, mindig hozzájuk fordulnak. Reichmann ügyfélkörében találunk kazán- és silógyártókat, fémsajtolásra szakosodott cégeket és hatalmas acélgyűrűk gyártóit. Ezek az elemek gyakran öt méternél nagyobb átmérőjűek, és normál félpótkocsira nem lehet egykönnyen felrakni őket.
Vezető pozíció a döntött szállítmányozásban
Reichmann a helyi pótkocsigyártókkal együttműködve kifejlesztett egy speciális, süllyesztett rakfelületű pótkocsit, amelyen a túlméretes elemeket hidraulikus rendszerek segítségével szögben megemelve lehet szállítani. Az STL a nagy létesítményekhez szükséges számos alkatrészt ezzel a módszerrel tudja úgy kiszállítani, hogy a külső méretek a jogszabályi korlátokon belül maradjanak. „Innovatív mérnöki hozzáállásunk teszi lehetővé, hogy ügyfeleink számára már ma megvalósítsuk a holnap szállítási technológiáját”, mondja Reichmann, megerősítve a vállalat vezető pozícióját ezen a téren. Bár a versenytársak sem ülnek tétlenül, és szintén elkezdtek döntött terheket szállítani, ha ilyen jellegű, szokványostól eltérő méretű rakományok szállításáról van szó, az iparág európai szereplői továbbra is az STL-t tekintik vezetőnek.
Tíz év a DAF-fal
A három, átlós helyzetbe billenthető hidraulikus rakodólappal felszerelt alacsony platós pótkocsi mellett az STL 28 méterig bővíthető, ponyvás oldalfalú pótkocsikat és különféle, 8 és 27 méter közötti hosszúságú süllyesztett rakfelületű pótkocsikat is üzemeltet. Emellett 29 méterig meghosszabbítható alacsony platós félpótkocsikat és teleszkópos alacsony platós pótkocsikat is alkalmaznak. Az általánosabb jellegű munkákhoz az STL óriás pótkocsikat, valamint rolóponyvás és alacsony platós pótkocsikat használ. Az STL nagyjából 140 pótkocsiegységet üzemeltet, amelyek alapesetben normál 480 LE-s 4x2-es vontatóegységekhez csatlakoznak. Ezek közül néhány alacsony padlós konfigurációjú. A komolyabb igénybevételt jelentő munkákhoz az STL nagyobb teljesítményű, 6x2-es, 6x4-es és 8x4-es konfigurációjú járműveket használ, amelyek többsége DAF. Reichmann immár több mint 10 éve a DAF rendszeres ügyfele a Siegebben működő márkakereskedőjén keresztül. Az STL gondosan karbantartott flottájában a tehergépkocsik fele DAF. A 105-ös vontatóegységek egyike sem idősebb négy évesnél, és a DAF-ok többsége csúcskategóriás XF vontatóegység. Tavaly októberben az STL az ehhez dukáló ünnepség keretében üzembe állította 50. DAF járművét – egy 530 LE-s XF FTG 6x2-t.
„Saját járművezetői akadémiát nyitottunk.”
Jörg Reichmann,
Tulajdonos / ügyvezető igazgató, STL Logistik AG
Új távlatok
Néhány hónapig ez a jármű volt a cég flottájának legmutatósabb tagja, de az STL három járművezetője azóta a helykínálat, a luxus, a kényelem és a biztonság még magasabb szintjét élvezheti. Ennek oka, hogy az STL flottája néhány hónappal ezelőtt három DAF XG+ vontatóegységgel bővült. És Reichmann az opcionális extrákkal sem fukarkodott. A számos, alapfelszereltségnek számító funkción túlmenően – amelyek mindegyike már magában is garantáltan megdobogtatja a sofőrök szívét – az új tehergépkocsikat olyan opcionális extrákkal is felszerelték, mint például az önálló légkondicionáló, az elforgatható vezetőülés és az elektromosan állítható pihenőágy. Sőt mi több, az STL-t annyira lenyűgözte az új generációs DAF, hogy egyből megrendeltek még további hat darabot.
Prospektus
„Az első DAF XG+ tehergépkocsinkat kizárólag a prospektus alapján rendeltük meg”, árulja el Thomas Schubert-Wirth flottamenedzser. „Hollandiában senki még csak nem is látta az új generációs DAF-ot közelről, nemhogy vezette volna. Minket azonban teljesen magával ragadott a kialakítás és az a következetesség, amivel a DAF az új tehergépkocsi-fülkékre és járműméretekre vonatkozó legújabb uniós irányelvet alkalmazta.”
„A DAF XG+ nem csak a sofőrök körében örvend hatalmas népszerűségnek a magas teteje, valamint egyedülálló, 12,5 köbméteres munka- és lakótere miatt, hanem minden téren elviszi a pálmát.”
Thomas Schubert-Wirth,
Flottamenedzser
Merész döntés
Merész döntés volt, de végül bevált. Az STL Logistik azon németországi vállalatok közé tartozott, amelyek elsőként üzemeltettek saját színekben DAF XG+ járműveket. „Először aggódtunk, hogy a nagy méretű fülke terheletlen tömege nem lesz-e negatív hatással a jármű teljes terhelhetőségére a korábbi XF típushoz képest. De végül ennek az ellenkezője bizonyult igaznak. Annak ellenére, hogy a fülke 49 centiméterrel hosszabb, magasabb a teteje, és nagyobb a tengelytávja, valójában körülbelül 150 kilogrammal könnyebb! Ez annyira lenyűgöző hatással volt ránk, hogy azonnal leadtuk a rendelést további XG+ tehergépkocsikra is.” Az üzemeltetési költségek csökkentése mellett az STL arra is számít, hogy a lépéssel a járművezetőknek is a kedvében járhat. „Mindannyian odavannak az új DAF-ért”, mondja Schubert-Wirth. „Az XG+ nem csak a sofőrök körében örvend hatalmas népszerűségnek a magas teteje, valamint egyedülálló, 12,5 köbméteres munka- és lakótere miatt, hanem minden téren elviszi a pálmát.”
„A DAF-ok mindig is jók voltak, de az új DAF XG+ egy egészen új szintet képvisel.”
Jan Halmann,
Az STL járművezetője
„Egyszerűen fenséges!”
Az STL-nél járművezetőként dolgozó Jan Halmannt mindenesetre már nem kell meggyőzni: „A DAF-ok mindig is jók voltak, de az új DAF XG+ egy egészen új szintet képvisel”. A 36 éves sofőr az elsők között próbálhatta ki a Hollandiából származó zászlóshajó-modellt, és azóta is hatalmas lelkesedéssel beszél róla. „Rendkívül tágas, semmi más nem ér a közelébe se.” Jan úgy véli, „a járművezetőknek soha még ilyen jó dolga nem volt. Egyszerűen fenséges! És ami a digitális műszerfalat illeti, fényévekkel előzi meg az elődjét. Egyvalami viszont nem változott. Minden ugyanolyan magától értetődő, valamint nagyon egyszerűen és biztonságosan használható.” Jan Halmann új tehergépkocsija vezethetőségéről is lelkesen nyilatkozik. „Minden útfelületen ugyanolyan jól kezelhető, a kanyarokat pedig valami selymes simasággal veszi. Még az előző modellnél is csendesebb”, sorolja a „DAF-ját” illető dicséreteket. „A 80 cm-es, elektromosan állítható, többpozíciós, széles matraccal ellátott pihenőágy pedig még az otthoni ágyamnál is kényelmesebb. A másik dolog, amit igen nagyra értékelek, az új Corner Eye. A kamera hihetetlenül tiszta és széles látószögű képet ad arról, mi történik a tehergépkocsi előtt és mellett. A munkám ennek köszönhetően sokkal biztonságosabb.”
Rendelkezésre állás
A legtöbb kollégájához hasonlóan Jan Halmann nem csak Németországban, hanem Franciaországban, Spanyolországban, Dániában, Lengyelországban és Szlovákiában is vezet. Ennek ellenére évente átlagosan csak 120 000 kilométert jegyez az STL-nél, ami nem számít kiemelkedően soknak. Mivel az STL-nél nagy hangsúlyt helyeznek arra, hogy tehergépkocsik a lehető legjobb kihasználtsággal üzemeljenek, a járművek egész élettartamára érvényes, karbantartásra és javításra is kiterjedő teljes körű szervizszerződésekkel rendelkeznek. A pótkocsik karbantartását és a tehergépkocsik kisebb javításait főként az STL saját műhelyében végzik, de a vállalat szerint a tehergépkocsikat a legjobb hivatalos DAF-márkakereskedőnél szervizeltetni.
A jövőnk zálogát a járművezetők jelentik
A közúti szállítmányozási szektor számos más vállalatához hasonlóan az STL is a járművezetők hiányával küzd. „Ezért nyitottunk saját járművezetői akadémiát, a munkatársak toborzását és megtartását pedig ösztöndíjakkal igyekszünk segíteni”, vázolja Reichmann, a cég tulajdonosa. „De emellett valami mást is fel kell tudnunk kínálni nekik. És itt kap fontos szerepet új DAF XG+, mivel biztos vagyok benne, hogy ez a tehergépkocsi sok járművezető kívánságlistáján az első helyen áll.”
„Új mérce a nemzetközi szállításban”
Az új DAF XG+ egy Malagától Eindhovenig tartó, 2 500 kilométeres tesztvezetés során bizonyította, hogy a 2022-es év nemzetközi tehergépkocsija cím jogos tulajdonosa.
Szöveg: Oliver Willms
Fényképek: Andreas Techel
Régóta nem láthattunk olyan innovatív tehergépkocsit, mint az új DAF XF/XG/XG+. A DAF a tehergépkocsi-gyártók közt elsőként – és eddig egyedüliként – emelte át a gyakorlatba a méretekre és tömegadatokra vonatkozó új uniós előírásokat. Ez hatalmas lépés volt, ami már az első bemutatók során is nyilvánvalóvá vált. A DAF a kialakítás mellett az alkalmazott technológiákat is a legmagasabb szintre emelte, a belső tér minősége pedig a prémium szegmens legjobbjai közé tartozik.
Mérföldkő
Ez mind szép és jó, de egy tehergépkocsi nem a szem gyönyörködtetésére készül. Vezetni akarjuk, megtapasztalni, benne élni, és látni, hogyan teljesít valós körülmények között. Zászlóshajónak számító új modelljével a DAF a jövőbe vezető utat akarja megmutatni nekünk. Rajta hát, mondjuk, de ha lehet, mellőzzük az összehasonlító számsorokat, a tesztdiagramokat, a nyomatékadatokat. Az „újoncot” mi magunk akarjuk próbára tenni, hogy a maga teljes valójában tudjuk megtapasztalni. És erre mi más volna alkalmasabb, mint a Malagából Eindhovenbe vezető állóképességi tesztútvonal? Amely bejárja szinte egész Európát, átvág a Sierra Nevada és a belga Ardennek hegyi szakaszain, leküzdi Madrid, Párizs és Brüsszel csúcsforgalmát, végigkanyarog az Atlanti-óceán partján futó másodrendű utakon, és átszövi magát az antwerpeni kikötő dokkjainak szinte áthatolhatatlan és végtelen útvesztőjén. Ez a tehergépkocsi más, mint a többi. Mérföldkövet állít a fejlődésben, ami azonnal szembe is ötlik. És ahogy fellépünk a fülkébe, ez az érzés csak egyre erősödik.
„Késő délután a DAF végre egy kis valódi atlanti-óceáni levegőt szívhat magába a beömlőkön keresztül.”Oliver Willms szabadúszó újságíróként több német szakfolyóirat szerzője, emellett Németország képviseletében az Év nemzetközi tehergépkocsija díj zsűrijének is tagja.
Egy aprócska házikó
Az új DAF XG+ lényege könnyen összefoglalható: nagy! A teherautó kívülről is figyelemre méltó látványt nyújt, ám a DAF új csúcsmodelljének fülkéje még a Super Space Cab méreteit is túlszárnyalja. Ez a fülke a felhasználható belső tér tekintetében európai bajnoki címre tett szert, most azonban az XG+ rámutatott, hogy van még hova növelni a tágasságot. Amit eddig munkahelyként ismerhettünk meg, most nappali szobává nőtte ki magát. A fülke szinte olyan, mint egy aprócska házikó vagy akár egy nemzetközi fuvarozási célra szánt tekintélyes lakóautó. Ennél tágasabb fülke nem létezik! Tizenkét köbméteres légterével ez a DAF eddigi legnagyobb fülkéje.
Az ülés olyan kényelmes, mintha kedvenc otthoni karosszékünkben pihennénk, és minden, amire a vezetés során szükségünk lehet, könnyen elérhető közelségben van. A hihetetlenül széles szélvédő szép ívben fordul rá az A oszlopra a kis légellenállási együttható érdekében, alacsony övvonala pedig kimagaslóan jó rálátást biztosít a jármű előtti útszakaszra. A hatalmas látószögek ellenére a kialakítás a többi teherautó-sofőr kíváncsi tekintete elől kellően elrejti, ami már a magánélet része. Mert bizony útközben igencsak felkeltjük a többi járművezető figyelmét. Az állíthatóság széles szögtartományának köszönhetően a kényelmesen vastag, bőrbevonatú kormánykerék könnyedén beállítható bármilyen testmérethez, beleértve az enyémet is. Így aztán a gyújtáskulcs gyors elfordításával el is indultunk a jövőbe vezető utunkra. Az első dolog, ami feltűnik, az a motor buszokét idéző lágy és finom dorombolása. A buszmotorok persze jó 12 méterrel a járművezető mögött helyezkednek el a motortérben.
A kormánykeréken lévő gomboknak köszönhetően vezetés közben nem kell zsíros ujjlenyomatokat hagynunk az érintőképernyőn.
Motortér
A mi DAF-unkon a motor a padlólemez alatt található, ám ebből alig látszik több, mint egy alig öt centiméter magas kiemelkedés a padló közepén. A 480 LE-s, hathengeres MX-13 motor 2 500 Nm nyomatékot ad le, és bőven elégséges vonóerőt ígér – amit aztán szépségünknek lehetősége nyílik meg is mutatni a Sierra Nevadában, ahol a spanyol Autopista híresen bővelkedik a hosszú, meredek emelkedőkben, amelyek alkalmanként még erőteljes XG+-unkat is 60 km/h alá kényszerítik. De nincs mit szégyellni ezen, hiszen 40 tonna össztömeget cipelünk. A motor rezzenéstelen nyugalommal gyűri le az emelkedőket, a prediktív sebességtartás pedig tökéletes összhangban működik együtt a 12 fokozatú Traxon automata sebességváltóval.
Sima
Így aztán a figyelmünket teljes mértékben arra összpontosíthatjuk, ami miatt valójában a volán mögé ültünk: az előttünk álló útra és magára a vezetésre. Közben pedig – a ránk váró számos emlékezetes pillanat közül elsőként – a spanyol Sierra Nevada csodálatos hegyeinek látványában is gyönyörködhetünk. Ez a DAF egy olyan kamion, amelybe csak beleszeretni lehet. A teljesen hidraulikus szervokormányzás egyenletesen és borotvaéles pontossággal irányítja a 40 tonnás tehergépkocsit az andalúziai hegyoldalakon. A kormánykerékre elég épp csak akkora erőt kifejteni, mint egy elektrohidraulikus rendszer esetében. Tökéletes pontossággal van eltalálva a legjobb beállítás.
Festői parkolóhely egy régi raktárépület mellett az antwerpeni kikötőben.
Nagy teljesítményű motorfék
Ugyanez igaz az új MX motorfékre is – amit alaposan próbára teszünk, hiszen a meredek spanyol emelkedők egy idő után méltóságteljesen átfordulnak hasonlóképpen meredek lejtőkbe. Amikor a DAF lenyűgöző 500 LE-s fékereje behúz, érezhető, milyen könnyedén kezeli a motorfék az ereszkedést. Ezen a DAF-on biztosan nincs szükség lassítófékre. Az emelkedőkön mutatott húzóerő és a lejtőkön tanúsított fékerő a dél-spanyolországi hegylábakon át vezető utunkat igazi csemegévé varázsolja. Ennek ténye még élesebben kirajzolódik, amikor azt látjuk, méghozzá nem is ritkán, hogy a többi tehergépkocsi-vezető milyen küzdelmet vív, hogy lépést tartson velünk. Csupán felemelt hüvelykujjukat tudják felmutatni elismerésük jeleként. Még több magasba emelt hüvelykujjat látunk, ahogy az emelkedőkön felfelé haladva könnyedén előzzük meg a többi kamiont, ami, valljuk be, kellemes látvány. Bár némileg talán érdemtelenül gyűjtjük be ezeket az elismeréseket sofőrtársainktól, hiszen a hódolat, ami e felé a kerekeken guruló remekműn felé árad, teljes mértékben a DAF mérnökeit illeti.
Széles keretek között állítható
Az XG+ a magasabb vagy erősebb testalkatú sofőrök számára is kényelmes munkahely. Az ülést annyira hátra lehet tolni, hogy már-már a pótkocsi közepén érezzük magunkat. Az új kormányoszlop szinte bármilyen helyzetbe beállítható, a Routemasterekből ismert vízszintestől kezdve egészen a Ferrarikat idéző álló helyzetig. Az ablaktörlők és a motorfék bajuszkapcsolója pontosan ott van, ahol várnánk, a kormánykeréken lévő gomboknak köszönhetően pedig vezetés közben nem kell zsíros ujjlenyomatokat hagynunk az érintőképernyőn. Nem más ez, mint minden járművezető megvalósult álommunkahelye. A panoráma-szélvédőn át a látvány olyan, mintha filmet néznénk – méghozzá DAF-sofőrként mindig a legjobb helyről. Előttünk pedig a ragyogó mozivászon!
Digitális tükrök
Mivel az XG+ külsején minden a tökéletes aerodinamika szolgálatában áll, a digitális tükrök alkalmazása elengedhetetlen. A kamerarendszer a hegyekben esik át a tűzkeresztségen, ahol a napsütötte autópályákat gyors változással követik a hegyi alagutak. És az eredmény nem okoz csalódást. Sőt, épp ellenkezőleg! Az A oszlop síkjába süllyesztett keskeny kijelzőkön láthatjuk, ahogy a rendszer a másodperc tört része alatt gördülékenyen alkalmazkodik a világos és a sötét váltakozásaihoz. A visszapillantó – ahogy azt a sokszor elég gyéren megvilágított alagutakban megtapasztalhatjuk – egyértelműen a piac legjobbjai közé tartozik. Ezekben a kameratükrökben sokkal több minden látszik, mint a hagyományos tükrökben, hiszen az elektronika rengeteget javít a képen. Ugyanez igaz szürkületben, sőt teljes sötétségben is: a kijelzők ugyanolyan jól teljesítenek, mint egy szokványos tükör.
Hegedűk
Ahogy toszkán sárga expresszvonatunk maga mögött hagyja a hegyek lábaiba fúrt számos alagutat, a távolban Madrid elmosódott fényei bukkannak fel, és kalauzolnak tovább első megállónkig. Későre jár, és a nap lassan a látóhatár alá bukik. Az új LED-fényszórók erőteljes sugara fontos adalékkal járul hozzá a közúti biztonságunkhoz. Éjfél körül aztán leparkolunk, hogy az új DAF ágyakban pihenjünk néhány órát. Ahogy jó 220 cm-rel a talajszint felett a hálóhelyemen fekszem és felnézek, látom az eget. Szinte azt várom, hogy ebben a hatalmas térben hegedűszólamok csendüljenek fel. Ez persze nem történik meg, de nem kérdés, hogy az XG+ fülkéjének tárolótere – ugyanúgy, mint elődje, a Super Space Cab esetében – maga a feneketlen mélység. Minden csomag, szükséges ellátmány és más egyéb, amit két sofőr általában magával visz egy hosszú útra, könnyedén eltűnik a fedélzet számos rekeszének valamelyikében. Ha mindehhez hozzávesszük az elforgatható üléseket és a műszerfalból kicsúsztatható nevezetes tálcát, bátran állíthatjuk, hogy ez a tágas fülke majdnem ugyanolyan kényelmes, mint egy lakás. Épp csak a zuhanykabin hiányzik.
Mint a tenyerét
Bár a 15 centiméter vastag komfortmatracon sikerül jól kipihennem magam, és még az önálló légkondicionáló frissességét is élvezhetem, a ránk váró reggel hamarabb megérkezik, mint ahogy szerettem volna, és ismét útra kell kelnünk. Az ütemtervünk feszes: a különböző kamionparkolóban egy órán át sofőrtársaink látogatásait fogadjuk, emellett pedig még egy fotózásra és videófelvételre is időt kell szakítanunk. Már késő délután van, amikor a DAF végre egy kis valódi atlanti-óceáni levegőt szívhat magába a beömlőkön keresztül. Ezután a keskeny parti utakon egy több kilométeres kezelhetőségi tesztnek vetjük alá járművünket, amelynek során egy baszk szörfösök körében kedvelt strand közelében is elhaladunk. A vezetési élmény terén a fülke és a hajtáslánc is kiváló eredménnyel teljesít, majd a kanyargós út végén, a tengerre nyíló panorámában gyönyörködve tapasztalatainkat kávé mellett osztjuk meg néhány sofőrtársunkkal. Mahmud, akinek évek óta hűséges társa egy DAF XF, úgy ismeri a Dél-Spanyolországból a Benelux régióba vezető utat, mint a tenyerét. De akárhány tippel is lát el bennünket, nem tudjuk nem észrevenni, hogy a tekintete mindig az új DAF-ra téved. Miután tartunk neki egy kis bemutatót, biztosra vesszük, hogy francia sofőrtársunknak hamarosan sürgős beszélnivalója lesz a flottamenedzserével.
Alvázteszt
A keskeny tengerparti út mentén tett izgalmas kitérőnket követően visszaérünk az autópályára, és tovább közeledünk a francia határ felé. Az útburkolat gyászos állapota kiváló lehetőség kínál az alváz konfigurációjának tesztelésére. Ahogy az várható volt, a rugók és lengéscsillapítók könnyedén megbirkóznak a spanyol kormány által könyörtelenül ránk mért csapással. Elégedettek vagyunk az eredménnyel, vagyis egy újabb tételt pipálhatunk ki a DAF bizonyítványán. Egyre inkább úgy tűnik, hogy nemigen fogunk hibát találni ebben a tehergépkocsiban. Jó, talán a motorfék visszajelzőlámpája lehetne nagyobb. De ez csak aprócska bosszúság, hiszen fényjelzés nélkül is kiválóan érezni a rendszer működését. Talán az is megeshet, hogy ha a sofőr enged a kísértésnek, és a nagyvonalú kormánybeállítási lehetőségeket kihasználva kellően hátradől az ülésében, akkor nem fogja látni az összes kapcsolót. De ez is olyasmi, ami a járművezető döntésén múlik, és természetesen bármikor választhatunk aktívabb ülőhelyzetet.
Felesleges sallangok nélkül
Az is feltűnik, hogy masszív DAF-unkat nem zsúfolták tele a valaha létezett összes extrával, ami úgyis általában inkább szól a marketingről, mint magáról a járművezetőről. Nincs semmi túlgondolva, megvan viszont minden, amire egy sofőrnek valaha szüksége és vágya lehet. Úgy véljük, a központi kijelző érintőképernyőjével és a gombokkal – ezen belül is elsősorban a kormánykeréken lévő gombokkal – vezérelhető dolgok arányában is nagyon jól sikerült eltalálni az egyensúlyt. „Tartsd a kezed a kormányon, a szemed pedig az úton”, szól a mottó. Minden más csak a választási lehetőségek bőségének zavara. Aki pedig nem tud dönteni az elektronikusan vezérelt rögzítőfék és a jól bevált pneumatikus kar között, a DAF-nál akár mindkettőt is választhatja.
Bajnokok ligája
Egyértelmű számunkra, hogy az új DAF az európai tehergépkocsik között a bajnokok ligájában játszik. Bár drágább, mint az elődei, de tény, hogy a legmagasabb szintű minőséggel büszkélkedhet, és jobb, mint bármi előtte. Ráadásul egy grammal sem nőtt a tömege, annak ellenére, hogy terebélyesebb lett, és a kidolgozottsága is kiemelkedő szintet képvisel – amit a háromnapos túra előrehaladtával egyre jobban értékelünk. Egyre újabb és újabb dolgokat fedezünk fel, és új szemszögekből látjuk meg a gépet. A tükörkijelzőn például vetített vonalak segítik a pontos manőverezést és az előzést, a kamerák pedig a sarkok mögé is belátnak. A panoráma-szélvédő kiváló kilátást nyújt az útra, a holttérfigyelő pedig pontosan úgy működik, ahogyan kell, amivel jelentősen növeli a biztonságot. A DAF legnagyobb erénye mégis az a folyamatos figyelem, amelyet a járművezetőnek szentel. Az XG sofőrje mindig kényelmes és egészséges helyzetben ülhet volán mögött, az ülésbeállítások tág tartományával pedig igazán elkényeztetve érezheti magát. Természetesen vannak korlátok, a forgatható ülésen például vezetés közben érthető okokból nem lehet mozgatni a fogantyút. Ha valaki mégis így tesz, akkor egy sor fülsértő sípolás fogja fegyelmezettebb viselkedésre kényszeríteni a kormánykerék mögött. Ezt a figyelmeztető hangjelzést leszámítva az új DAF hihetetlenül csendes. Meglepően az, még akkor is, ha épp nagy sebességgel, leengedett ablak mellett haladunk az autópályán. A szélvédő aerodinamikus ívei gondoskodnak arról, hogy a szelíd susogásnál alig halljunk valamivel többet. Ennek megvan az a kellemes mellékhatása is, hogy a 20 százalékkal jobb aerodinamikának köszönhetően az oldalablakok még rossz időben is tiszták maradnak. A DAF a lökhárítótól a tetőig gondoskodott az összes rés és hézag tömítéséről, a megfelelő helyeken pedig ruganyos gumiperemekkel látta el az ezt igénylő légterelőket, amivel a jármű minden pontján csökkentette a légellenállást. Ezért nem találjuk a kocsi elején sem a fellépőket. A DAF ennél a modellnél inkább egy rudat és hozzá tartozó kefefejet biztosított a szélvédő tisztítására.
A kanyargós út végén, a tengerre nyíló panorámában gyönyörködve tapasztalatainkat megosztjuk néhány sofőrtársunkkal.
Megállók
Másnap megint korán indulunk. Az első autópálya-szakasz után letérünk a teherforgalom számára kiépült új megaparkolók egyikébe, ahol rá kell döbbennünk, hogy a romantikus és hagyományos ‘Relais’ étterem már a múlté, a helyét pedig átadta egy kommerszebb jellegű intézménynek. Itt az étel se nem olcsó, se nem ízletes, a hangulat pedig személytelen és steril. Úgy döntünk, az egyik Route Nationale-on, vagyis a francia országutak egyikén rövidítünk. Bár ez az út díjmentes, a burkolata majdnem olyan sima, mint az autópályáé, ráadásul általában sokkal kellemesebb látványt kínál. Egy nemrég bezárt Relais étterembe botlunk, ami felkelti a kíváncsiságunkat. Készítünk néhány fényképet, majd ismét helyet cserélünk. Hamarosan újabb felfedezés vár minket utunkon: egy hatalmas teherautó-parkoló egy erdő közepén, amely ráadásul teljesen ingyenes! A templomtorony magasságú fenyőfák alatt álló teherautókat elnézve mintha a sofőrök varázserdejében járnánk. A mindössze néhány száz méterre található szomszédos benzinkút szolgáltatja utazásunk következő csúcspontját. Az aprócska bolt dugig van a különféle tartozékokkal, az üzletvezető pedig egy dízelvérű öreg róka. A teherszállítás szelleme itt tehát még él és virul! Az ilyen megállók hatalmas élményt jelentenek, viszont felemésztik értékes időnket, márpedig nekünk tovább kell égetnünk az abroncsokat, nehogy belefussunk a Párizs körüli szombati kamionstopba. DAF és sofőrje az utat maga alá gyűrő gépezetté olvad össze. A járműben feltétel nélkül megbízhatunk, hiszen látjuk, hogy a tervezése során a sofőr volt az elsődleges szempont.
Belga sült krumpli
Néha a dolgok jól alakulnak. Másnap reggel a Párizst elkerülő útvonalunkon egyetlen dugóba sem futunk bele. Lélekben már nagyon készülünk egy bevásárlószatyornyi belga sült krumplira, ám a Belgium csodálatos csemegéje iránt táplált reményeink valamivel később, Antwerpen olajkikötőjében szertefoszlanak, mivel a saját maguknak előírt szigorú menetrend csapdájába esünk. A dolgok ezután rosszról még rosszabbra fordulnak. Egy régi raktárépület mellett kialakított festői parkolóhelyről úgy kell továbbállnunk, hogy még reggelizni sem tudunk. Az ott parkoló többi sofőr rendkívül kíváncsi sárga DAF-unkra. A kötelező pihenőidejükben kellemes kikapcsolódásnak számítunk, így hamarosan ők is osztoznak velünk a tehergépkocsi iránt táplált rajongásunkban. Az XG+-t azonban már szinte húzza hazafelé a honvágy, hiszen már csak 90 kilométernyire vagyunk az édes otthontól. A kikötő körforgalmaiban még egyszer megcsodálhatjuk a precíziós kormányzást, majd egy rövid autópálya-szakasz után meg is érkezünk a DAF eindhoveni gyárának bejárati kapujához. Érdekes egybeesés, hogy ez a kapu majdnem pontosan ugyanolyan széles, mint a franciaországi útdíjfizető átjárók. A kapuőr mosolyogva fogadja kürtölésünket, ahogyan elegáns sárga erődítményünket 2 485 kilométer megtétele után egyetlen karcolás nélkül leparkoljuk a DAF-gyárban. A fülkéből kiszállva tele vagyunk új ötletekkel. A levont tapasztalataink senkit sem fognak meglepetésként érni. A DAF XG+ a bevált hajtásláncot ragyogó motorfékkel ötvözi egy példátlan mennyiségű belső teret kínáló fülke alatt. Mindennek tetejébe az üzemanyag-takarékossága is kiemelkedő. Hazaérkezésünkkor az átlagos fogyasztás még a mi baltával faragott vezetési stílusunk mellett is csupán 24 literre adódik száz kilométerenként. Vagyis kijelenthetjük: a „Jövő küldetését” sikeresen teljesítettük.
A jövő ragyogónak tűnik!
Nagy büszkeséggel tölt el, hogy – több mint 10 000 lelkes kollégánk nevében – a Lendületben a DAF aktuális számában bemutathatjuk Önöknek az új XD és XDC modelleket. Ez a tehergépkocsi-sorozat új mércét állít fel a biztonság, a hatékonyság és a kényelmes vezethetőség terén az áruterítési és építőipari szegmensben. Ez volt a véleménye az Év nemzetközi tehergépkocsija verseny zsűrijének is, hiszen a ‘2023-as év nemzetközi tehergépkocsija’ rangos címét az XD-nek ítélték.
Az új XD ugyanarról a tőről fakad, mint a legjobb nagy távolságú modelljeink, az XF, az XG és az XG+, amelyek tavaly elnyerték az Év nemzetközi tehergépkocsija díjat. Ugyanaz a vonzó és aerodinamikus formaterv. Páratlan belső tér a fülkében és prémium kivitel. Fantasztikus vezethetőség. Rendkívül hatékony hajtásláncok, köztük egy teljesen elektromos változat.
Mindennek köszönhetően az XD sokkal több, mint csupán a tökéletes tehergépkocsi áruterítési, építőipari és más speciális alkalmazásokhoz, például szemétgyűjtéshez és tűzoltáshoz. Az XD a DAF alternatív hajtásláncok terén betöltött vezető pozíciójának is bizonyítéka. Ehhez e-motorok és akkumulátorcsomagok széles választéka áll rendelkezésre, a „zéró károsanyag-kibocsátású” tehergépkocsikhoz szánt átfogó szervizcsomagról nem is beszélve.
A tehergépkocsik legjobb konfigurációjának és optimális alkalmazásának meghatározását útvonal-szimulációk segítik. A PACCAR töltőállomások pedig páratlan szintű rugalmasságot biztosítanak.
Élen járunk a tisztább és ragyogóbb jövő felé vezető úton!
Harald Seidel
President
DAF Trucks N.V.
A DAF bemutatja az új XD és XDC modelleket
A Hannoverben megrendezett IAA: Európa vezető haszonjármű-kiállítása. A DAF bejelenti az „új generációs DAF-család” bővítését, és nagy feltűnést kelt a piacon vadonatúj XD és XDC modelljeivel. Mindenki egyetért: „A piacon ez a legkeresettebb áruterítő és építőipari tehergépkocsi.”
Szöveg: Bert Roozendaal
Szinte tagadhatatlan tény, hogy az új generációs XD szó szerint át fogja rendezni az áruterítési piac képét, és megerősíti a DAF mint prémium márka pozícióját. Különös tekintettel arra, hogy a DAF az első olyan tehergépkocsi-márka, amelyik a legújabb uniós előírásokat nagyobb léptékben is megvalósítja egy olyan tehergépkocsiban, amely minden szempontból biztonságosabb, gazdaságosabb üzemanyag-használatot biztosít, és hihetetlen kényelmet nyújt a járművezetők számára. Szó szerint egy új osztály születésének lehetünk tanúi.
Több lehetőség
A DAF XD Day Cab, Sleeper Cab és Sleeper High Cab fülkével kapható a 4x2 és 6x2 tengelykonfigurációk teljes választékával, vontatóegységként és tehergépkocsi-alvázként egyaránt. 2023 elején a kínálat tovább bővül a 2, 3 és 4 tengelyes modellekkel, egyszeres vagy kétszeres meghajtással az építőipar számára (lásd: oldalsáv). Ezután a DAF az XD modellt „akkumulátoros elektromos járműként” is elkezdi gyártani. Ezek a zéró károsanyag-kibocsátású járművek 170 kW és 350 kW közötti teljesítményt nyújtó villanymotorokkal és akár 525 kW/h teljesítményű akkumulátorcsomagokkal vannak felszerelve. Az alkalmazástól függően így elérhetővé válnak a 200 és több mint 500 kilométer közötti hatótávolságok. Ez időközbeni feltöltés nélkül is elegendő egy egész napos áruterítési munkához.
Az új generációs DAF XD szó szerint átrendezi az áruterítési és építőipari piac képét.
Nagyobb
Kialakítás tekintetében az új DAF XD számos stíluseleme megegyezik a hosszú távú fuvarozásra szánt új XF, XG és XG+ modellekével – amelyek a „2022-es év nemzetközi tehergépkocsijai”. Vagyis vonzó, barátságos, valamint rendkívül aerodinamikus kialakítású, és végül, de nem utolsó sorban, tágas belső teret kínál. Sőt, valójában hatalmas belső teret, ami az áruterítési ágazatban jelentős értéket képvisel a sofőrök számára. Az új Day Cab már most lenyűgözi a járművezetőket. Még az ülések mögött is van benne hely egy opcionális hűtőszekrénynek vagy egy közvetlenül a gyárban beszerelt harmadik ülésnek! Az XD ráadásul 2,5 méter széles, vagyis a szélessége megegyezik a nagyobb testvéreiével.
Kiváló hozzáférhetőség
A fülke alacsonyan van felszerelve az alvázra, így a be- és kiszállás rendkívül könnyű, a legtöbb esetben mindössze két lépcsőfok elegendő hozzá, a lépcsők pedig a fülke felé lejtenek. Egy másik intelligens jellemző az alacsony motorház, amelyben a hipermodern és hatékony PACCAR MX 11 motort található. A hajtómű 220 kW/300 LE és 330 kW/450 LE közötti teljesítményt nyújt, a maximális hatékonyság és vezetési kényelem érdekében pedig alapfelszerelésként egy TraXon automata sebességváltóval van összeköttetésben. Opcionális kiegészítőként teljesen automata sebességváltó is rendelhető.
Kimagasló kényelem
A fülke tágas helykínálatának köszönhetően a járművezetőnek minden eddiginél több helye van a kormánykerék mögött. A kormánykerék és az ülés beállítási tartományai a teljes áruterítési szegmensben a legjobbnak számítanak, és a DAF által az áruterítésben dolgozó sofőrök számára kínált kiemelkedő kényelmi szintet még tovább emelik. Sok más példa is sorolható: ilyen a teljesen új műszerfal a nagy, központi LCD-képernyővel, a 15 cm-es matraccal büszkélkedő, tökéletes kényelmet nyújtó ágyak, a bőséges tárolási lehetőségek és a számos zseb, valamint a számos okostelefon-töltő aljzat, hogy csak néhányat említsünk. Opcionálisan mélysugárzóval ellátott csúcskategóriás hangrendszer és elektronikus rögzítőfék is elérhető.
Az XD-ből sugárzik a kényelem, és új mércét állít ezen a téren. Azt már szinte említeni sem kell, hogy a vezethetőség és a kormányzás minősége sem talál kihívóra. A teljesen új elülső alváz-kialakításnak, az új fülkefelfüggesztésnek és a hátsó tengely újfajta rögzítésének köszönhetően a tehergépkocsit a körülményektől függetlenül mindig öröm vezetni.
A DAF minden elképzelhetőt megtett, hogy új mércét állítson fel a kiváló hatásfok terén.
Tökéletes láthatóság = biztonság
A viszonylag alacsony üléshelyzetnek és a szélvédő alacsony övvonalának köszönhetően az XD vezetője a kategória legjobb kilátását élvezheti. Az utasoldalon a szélvédő felé kiterjedő, speciális „Vision” műszerfal szintén fontos szerepet játszik.
Az opcionális DAF Digital Vision System rendszerben a tükröket kamerák váltják fel, így páratlan rálátás nyílik a tehergépkocsi előtti és melletti területre. Ezt tovább javítja a kiváló DAF Corner Eye, ami a járdatükröt és az elülső tükröt helyettesíti. Akik számára pedig elengedhetetlen a tökéletes kilátás és a legmagasabb szintű biztonság, azoknak a DAF Kerb View Window rendszer járdára néző ablaka jelent megoldást. Ezen az utasoldali ajtón lévő normál ablak alatti extra panelen keresztül a tehergépkocsi oldalán tartózkodó kerékpárosok és gyalogosok is mindig láthatók. A DAF City Turn Assist emellett még figyelmeztető hangjelzést is ad, ha az utasoldali holttérben más úthasználók tartózkodnak.
A holnap hatékonysága
A DAF elsősorban a fantasztikus aerodinamikai kialakítás révén képes maximális üzemanyag-hatékonyságot és alacsony CO2-kibocsátást elérni. Lekerekített élek, ívelt szélvédő, enyhe szögben álló oldallemezek és tömítések minden olyan helyen, ahol a menetszél akár csak kis mértékben is ronthatja az aerodinamikai teljesítményt – a DAF minden elképzelhetőt megtett, hogy új mércét állítson fel a kiváló hatásfok terén. Ez a kipufogógáz-kezelő rendszer intelligens kialakításában és elhelyezésében, valamint az alacsony olajszintű, még kisebb belső súrlódással működő új hátsó tengelyeknél is megjelenik. A DAF számára pedig teljesen logikus lépés a kiegészítő szerelvények gyors és egyszerű felszerelését segítő mellékhajtások és gyári opciók széles választékának biztosítása.
A DAF 2021-ben a nagy távolságokra szánt új XF, XG és XG+ modellekkel nyűgözte le a szállítmányozás szereplőit, most pedig tisztában van vele, hogy minden tekintet az új XD-re szegeződik, amellyel a vállalat a városi és regionális áruterítési szegmens, a speciális alkalmazások és végül, de nem utolsó sorban, az építőipari járművek jövőjét nyitja meg. A modellel új győztest avathatunk – a szó minden értelmében.
Gianenrico Griffini, a zsűri elnöke átadja a díjat Harald Seidelnek, a DAF Trucks N.V. elnökének.
DAF XD – a „2023-as év nemzetközi tehergépkocsija”
Tavaly a DAF az „új generációs” XF, XG és XG+ típusokkal elhódította a 2022-es év nemzetközi tehergépkocsijának címét. Idén a hannoveri IAA kiállításon a DAF ismét elnyerte ezt a rangos díjat, ezúttal az XD-vel, a DAF áruterítési és specializált szegmensbe szánt, prémium kategóriás új modelljével.
„A DAF tavaly azzal nyert, hogy a járműméretekre vonatkozó új európai előírásokat a gyártók közt elsőként fordította le a távolsági tehergépkocsik gyakorlatának nyelvére”, mondta Gianenrico Griffini, a zsűri elnöke. „Szinte hihetetlen, hogy ezt a genetikai kódot most sikerült a hatékonyság, a biztonság és a kényelem terén az XD-be is átvinniük. Az XD bármelyik verzióját is vezetjük, mindig úgy érezhetjük, hogy egy XG+ volánja mögött ülünk: a csend, a vezethetőség, a minőség, a teljes körű kilátás mind példa nélkül álló.”
Elektromos hajtás
Az, hogy az XD-t rögtön elektromos változatban is bemutatják, legalább ilyen fontos tényező volt abban, hogy a címet a DAF-nak ítéljék. „Ez a bizonyíték arra, hogy a DAF készen áll a jövőre”, mondja Griffini. „A DAF egyetlen hatalmas impulzussal sokat lendít az elektromos közúti szállítás ügyén.”
XDC: Az építőipar erőművei
Az XD család 2023 elején tovább bővül a 2, 3 és 4 tengelyes modellekkel, egyszeres vagy kétszeres meghajtással az építőipar számára. Az új XDC így minden alkalmazáshoz testreszabott megoldást fog tudni kínálni.
Az „új generációs XDC” kis súlyának köszönhetően rendkívül nagy hasznos terheket képes kezelni. Az XDC családot a legnehezebb körülmények között végzett, nagy igénybevételt jelentő feladatokra fejlesztették ki, amit tökéletesen bizonyít a különösen masszív lökhárító, az acél hűtőrács, a 300-tól 390 mm-ig terjedő, emelt hasmagasság (modelltől függően) és a hatalmas, 25 fokos terepszög. A kifejezetten ehhez a típushoz tervezett, feltűnő hűtőrács kihangsúlyozza az új XDC egyedi tulajdonságait.
Az XDC tökéletes ergonómiájának, a nappali és hálófülkék tágas belső terének, valamint a járművezető napi munkáját még jobban megkönnyítő és élvezetesebbé tevő számos részletnek köszönhetően ideális eszköz az építőipari szektorban dolgozó sofőrök számára. A modell a rendkívül gazdag funkcionalitás és a páratlan járművezetői kényelem tökéletes kombinációját nyújtja.
A maximális hatékonyság érdekében a DAF gyári felépítményrögzítő modulok (BAM) teljes választékával könnyíti meg a kiegészítő modulok szerelését. Ezeket természetes módon egészíti ki a kiegészítők meghajtására szolgáló mellékhajtások átfogó kínálata. Az XDC-ben opcionálisan a kiegészítők fülkéből való vezérlésére is lehetőség nyílik.