still-paccar-motor

Tiszta dízel technológia

A belső égésű motor jövője

 

Jó visszagondolni arra, hogy milyen lenyűgöző lépéseket tettek már a dízel meghajtású tehergépkocsik károsanyag-kibocsátásának csökkentése érdekében. A technológia további finomítása és mindenekelőtt a CO2-semleges üzemanyagok új generációinak elérkezése azt jelenti, hogy a megbízható és hatékony belső égésű motornak is tiszta jövője van.

 
 

Jelentős csökkenés az NOx- és koromkibocsátás terén

Az Euro 6 dízelmotorral felszerelt modern tehergépkocsi körülbelül 95%-kal kevesebb nitrogén-oxidot bocsát ki, mint egy 25–30 évvel ezelőtti tehergépkocsi. A koromrészecskék kibocsátása ugyanakkor nem kevesebb, mint 97%-kal csökkent. Más perspektívába helyezve: egy 1994-es Euro 1-es tehergépkocsi 20 mai tehergépkocsihoz hasonló mennyiségű nitrogén-oxidot bocsátott ki. Ha pusztán a koromrészecske-kibocsátást nézzük, egy 1994-es Euro 1-es tehergépkocsi kibocsátása 35 modern tehergépkocsi kibocsátásával ért fel.

Az ábra azt mutatja, hogy rövid távon a károsanyag-kibocsátás csökkentése érdekében tehető legnagyobb lépés az, ha a régebbi tehergépkocsikat a legmodernebb, Euro 6-os járművekre cserélik.

Euro 1 6 compared
 
 

Főbb lépések a CO2 csökkentésében 

És mi a helyzet a CO2-vel? A DAF-tehergépkocsik legújabb generációja több mint 25%-kal hatékonyabb, mint 20 évvel ezelőtti elődei. A több mint 25%-kal alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás azt jelenti, hogy a CO2 -kibocsátás is közvetlenül 25%-kal csökken. Az új üzemanyagtípusok megjelenésével pedig még további javulás várható.

A HVO már elérhető a piacon, és akár 90%-kal is képes csökkenteni a CO2 -kibocsátást. Az elkövetkező években a belső égésű motorok hidrogénnel is tudnak majd működni, ami 100%-os CO2 -csökkenést eredményez. A távolabbi jövőt tekintve a hidrogén mellett több olyan üzemanyag is várható, amelyek amellett, hogy a kitermeléstől az elégésig 100%-ban CO2 -semleges utat kínálnak, tökéletesen alkalmasak lesznek a belső égésű motorok meghajtására. Erre remek példák az úgynevezett megújuló „power-to-liquid üzemanyagok”, azaz e-üzemanyagok, amelyeknél a hidrogént a szél- és napenergiából nyert környezetbarát villamosenergiát használó elektrolízissel állítják elő.

MX-13_schuin_links_voor
 
 
 

Kapcsolódó információk