![still-paccar-motor](/-/media/images/daf-trucks/trucks/ngd/still-paccar-motor.jpg?mw=1920&rev=9a9a23eb70f84ce0b068b6c1e9eb256d&hash=D84DAB3A352A24946CF695E1C5311DC1)
Tiszta dízel technológia
A belső égésű motor jövője
Jó visszagondolni arra, hogy milyen lenyűgöző lépéseket tettek már a dízel meghajtású tehergépkocsik károsanyag-kibocsátásának csökkentése érdekében. A technológia további finomítása és mindenekelőtt a CO2-semleges üzemanyagok új generációinak elérkezése azt jelenti, hogy a megbízható és hatékony belső égésű motornak is tiszta jövője van.
Jelentős csökkenés az NOx- és koromkibocsátás terén
Az Euro 6 dízelmotorral felszerelt modern tehergépkocsi körülbelül 95%-kal kevesebb nitrogén-oxidot bocsát ki, mint egy 25–30 évvel ezelőtti tehergépkocsi. A koromrészecskék kibocsátása ugyanakkor nem kevesebb, mint 97%-kal csökkent. Más perspektívába helyezve: egy 1994-es Euro 1-es tehergépkocsi 20 mai tehergépkocsihoz hasonló mennyiségű nitrogén-oxidot bocsátott ki. Ha pusztán a koromrészecske-kibocsátást nézzük, egy 1994-es Euro 1-es tehergépkocsi kibocsátása 35 modern tehergépkocsi kibocsátásával ért fel.
Az ábra azt mutatja, hogy rövid távon a károsanyag-kibocsátás csökkentése érdekében tehető legnagyobb lépés az, ha a régebbi tehergépkocsikat a legmodernebb, Euro 6-os járművekre cserélik.
![Euro 1 6 compared](/-/media/images/daf-corporate-info/sustainability/alternative-fuels-and-drivelines/euro-1-6-compared.png?mw=1200&rev=27aa2ed08dea4c5b95f78356d543e9f1&sc_lang=hu-hu&hash=2D19454A39865A6768FFF553F23CCCE7)
Főbb lépések a CO2 csökkentésében
És mi a helyzet a CO2-vel? A DAF-tehergépkocsik legújabb generációja több mint 25%-kal hatékonyabb, mint 20 évvel ezelőtti elődei. A több mint 25%-kal alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás azt jelenti, hogy a CO2 -kibocsátás is közvetlenül 25%-kal csökken. Az új üzemanyagtípusok megjelenésével pedig még további javulás várható.
A HVO már elérhető a piacon, és akár 90%-kal is képes csökkenteni a CO2 -kibocsátást. Az elkövetkező években a belső égésű motorok hidrogénnel is tudnak majd működni, ami 100%-os CO2 -csökkenést eredményez. A távolabbi jövőt tekintve a hidrogén mellett több olyan üzemanyag is várható, amelyek amellett, hogy a kitermeléstől az elégésig 100%-ban CO2 -semleges utat kínálnak, tökéletesen alkalmasak lesznek a belső égésű motorok meghajtására. Erre remek példák az úgynevezett megújuló „power-to-liquid üzemanyagok”, azaz e-üzemanyagok, amelyeknél a hidrogént a szél- és napenergiából nyert környezetbarát villamosenergiát használó elektrolízissel állítják elő.
![MX-13_schuin_links_voor](/-/media/images/daf-corporate-info/sustainability/alternative-fuels-and-drivelines/mx-13_schuin_links_voor.jpg?mw=1200&rev=ff6ace4a41fe4415b9a03390d85110da&hash=665B95117C416F17C68D8E64952B733B)