
Tiszta dízel technológia
A belső égésű motor jövője
Jó visszagondolni arra, hogy milyen lenyűgöző lépéseket tettek már a dízel meghajtású tehergépkocsik károsanyag-kibocsátásának csökkentése érdekében. A technológia további finomítása és mindenekelőtt a CO2-semleges üzemanyagok új generációinak elérkezése azt jelenti, hogy a megbízható és hatékony belső égésű motornak is tiszta jövője van.
Jelentős csökkenés az NOx- és koromkibocsátás terén
Az Euro 6 dízelmotorral felszerelt modern tehergépkocsi körülbelül 95%-kal kevesebb nitrogén-oxidot bocsát ki, mint egy 25–30 évvel ezelőtti tehergépkocsi. A koromrészecskék kibocsátása ugyanakkor nem kevesebb, mint 97%-kal csökkent. Más perspektívába helyezve: egy 1994-es Euro 1-es tehergépkocsi 20 mai tehergépkocsihoz hasonló mennyiségű nitrogén-oxidot bocsátott ki. Ha pusztán a koromrészecske-kibocsátást nézzük, egy 1994-es Euro 1-es tehergépkocsi kibocsátása 35 modern tehergépkocsi kibocsátásával ért fel.
Az ábra azt mutatja, hogy rövid távon a károsanyag-kibocsátás csökkentése érdekében tehető legnagyobb lépés az, ha a régebbi tehergépkocsikat a legmodernebb, Euro 6-os járművekre cserélik.

Főbb lépések a CO2 csökkentésében
És mi a helyzet a CO2-vel? A DAF-tehergépkocsik legújabb generációja több mint 25%-kal hatékonyabb, mint 20 évvel ezelőtti elődei. A több mint 25%-kal alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás azt jelenti, hogy a CO2 -kibocsátás is közvetlenül 25%-kal csökken. Az új üzemanyagtípusok megjelenésével pedig még további javulás várható.
A HVO már elérhető a piacon, és akár 90%-kal is képes csökkenteni a CO2 -kibocsátást. Az elkövetkező években a belső égésű motorok hidrogénnel is tudnak majd működni, ami 100%-os CO2 -csökkenést eredményez. A távolabbi jövőt tekintve a hidrogén mellett több olyan üzemanyag is várható, amelyek amellett, hogy a kitermeléstől az elégésig 100%-ban CO2 -semleges utat kínálnak, tökéletesen alkalmasak lesznek a belső égésű motorok meghajtására. Erre remek példák az úgynevezett megújuló „power-to-liquid üzemanyagok”, azaz e-üzemanyagok, amelyeknél a hidrogént a szél- és napenergiából nyert környezetbarát villamosenergiát használó elektrolízissel állítják elő.

B100: 100%-osan biológiai úton előállított üzemanyag
A B100, vagyis a 100%-os biodízel természetes, megújuló erőforrásokból előállított dízelüzemanyag. Alapanyaga lehet repce (RME: repce-metil-észter), illetve második generációs, újrahasznosított növényi olajok, például használt sütőolajok (UCO – Used Cooking Oils). A hagyományos (fosszilis) dízelhez képest a B100 RME felhasználásával történő előállítása akár 60%-kal is csökkentheti a CO2-kibocsátást. Újrahasznosított források alkalmazása esetén a CO2-kibocsátás csökkenése akár a 90%-ot is elérheti.