DAF XF H2 Innovation Truck

Hidrogén

Érdekes lehetőség a jövőben

 

A DAF filozófiája szerint a technológiák teljes palettáját ki kell aknáznunk a közúti szállítás szénmentesítéséhez vezető úton. Mi a helyzet a hidrogénnel (H2)? A hidrogénüzemű tehergépkocsik minden bizonnyal ígéretes alternatívát jelentenek, különösen a közepes és a nagy távolságú közúti szállításban. Ráadásul két lehetőség is van: az első, hogy az üzemanyagcella hidrogén használatával elektromos áramot generál az elektromotor meghajtásához, a második pedig az, hogy a hidrogént közvetlenül a hidrogénüzemű motor üzemanyagaként használják. Mindkét esetben 100%-kal csökkenthető a CO2 -kibocsátás. A hidrogén a rövid tankolási idő révén nyújt üzemeltetési értéket, miközben egyszerűen szállítható tartályban vagy csővezetéken keresztül.

 
 

Átfogó tapasztalatok a hidrogénnel kapcsolatban

A DAF anyavállalata, a PACCAR, a Toyotával és a Shellel karöltv átfogó tapasztalatokra tett szert a hidrogénnel kapcsolatban a Los Angeles-i kikötőben és annak környékén üzemeltetett üzemanyagcellás tehergépkocsikból álló flottáján keresztül.

A PACCAR és a Toyota Motor North America, Inc. (Toyota) bejelentette, hogy kiterjesztik együttműködésüket a zéró károsanyag-kibocsátású, hidrogén üzemanyagcellás (FCEV) Kenworth és Peterbilt típusú tehergépkocsik fejlesztésére és gyártására. Ezeket a Toyota új generációs, hidrogén üzemanyagcellás moduljai fogják működtetni. Az ügyfeleknek történő első kiszállításokat 2024-re tervezik.

 
 

Hidrogénmotor

A DAF emellett széles körű tapasztalatokat gyűjt a hidrogéntechnológiával kapcsolatban. Remek példa erre az új generációs, hidrogénüzemű belső égésű motorral (ICE) felszerelt DAF XF, amely elnyerte a rangos „Truck Innovation Award 2022”díjat.

A hidrogén üzemanyagcellákban való használatához képest a belső égésű motoroknak kisebb a hűtési igénye, nincs szükség akkumulátorokra, és ellenállnak a hidrogén-üzemanyagban lévő szennyeződésekkel szemben, amelyek a hidrogén csővezetéken keresztüli szállításakor keletkeznek, ami egy valószínű elosztási módszer. Demonstrációs modelleken keresztül széles körű ismeretekre tettünk szert, és várakozásaink szerint a hidrogénmotor már az elkövetkező években készen áll a kereskedelmi forgalmazásra.

A hidrogénmotor a belső égésű technológia által már igazoltan biztosított előnyöket is nyújtja – ezek a hatékonyság, a megbízhatóság és a tartósság. Még egyszer hangsúlyozni kívánjuk, hogy mi Európában kiterjedt szakembergárdával, ismeretekkel és gyártási potenciállal rendelkezünk a motorok fejlesztése és gyártása terén.

 
 
green-hydrogen

A hidrogén előállításának különböző módjai vannak. Először is, a fosszilis tüzelőanyagok reformálása. Ezt szürke hidrogénnek nevezik, mert a fosszilis tüzelőanyagok feldolgozása mindig CO2 kibocsátással jár. A hidrogén előállításának másik, sokkal tisztább módja az elektrolízis. A villamosenergiát megújuló energiaforrásokból állítják elő; a víz az elektromos áram hatására oxigénre és hidrogénre bomlik. A folyamat eredménye a zöld hidrogén, amely 100%-ban szénmentes megoldás.

 
 

Kapcsolódó információk