Lendületben a DAF
A „brit stílus” kihívásai Európában
Az elmúlt hónapokban a járművezetők hiánya drámai szalagcímekhez vezetett az Egyesült Királyságban. Ám nemcsak a britek szenvednek a járművezetők hiányától.
Írta: Bert Roozendaal és Richard Simpson
Bár a probléma még nem érte el a „Crisis Britannica” arányait az EU-ban, a politika változtatása nélkül néhány éven belül hasonló helyzet állhat elő a kontinensen is, hosszú sorokkal a benzinkutaknál és üres polcokkal a szupermarketekben. A járművezetők nemzedéke gyorsan öregszik, és nem sok friss vér áramlik be.
Természetesen a dolog nem új keletű. Sok éve már, hogy kevés a járművezető. 2016-ban a helyzet már annyira rossz volt, mint ma, és három év múlva a Nemzetközi Közúti Fuvarozók Egyesülete (International Road Transport Union, IRU) ismét arra figyelmeztetett, hogy a probléma egyre súlyosabbá válik egész Európában. A Covid hozott ugyan némi enyhülést, mivel a csökkenő szállítási igények miatt a hiányzó sofőrök aránya is 7 százalékra esett. Azonban a gazdasági fellendülés gyors üteme miatt ez a szám rövidesen eléri a 17 százalékot. Világos, hogy cselekedni kell, évek óta ezt mondják a foglalkoztatói szervezetek és a politikusok is. Ám néhány – köztük néhány európai szintű – intézkedés bevezetése ellenére úgy tűnik, nem sokat léptünk előre.
A jelenleg ötven éves és idősebb járművezetők nagy csoportja a következő tíz évben nyugdíjba megy.
Öregedő szektor
Globális szempontból nincs hiány fiatal emberekből, amint azt az IRU már kifejtette. Nyugat-Európában azonban más a helyzet, mert ott a lakosság gyorsan öregszik, a járművezetők nemzedéke pedig még gyorsabban. Az összes európai járművezető között mindössze 5 százalék a huszonöt év alattiak aránya. Ennek számos oka van. Egyes európai országokban a fuvarozók a pénzügyi és jogi korlátozásokat hibáztatják. A tehergépkocsi-vezetői jogosítvány megszerzésének költsége akár 10 000 € is lehet, és egyes országokban a munkáltatóknak a magas biztosítási költségekkel is küszködniük kell, valamint olyan jogszabályokkal, amelyek megnehezítik, hogy 21 év alatt valakiből tehergépkocsi-vezető lehessen. Ezzel azonban még nem teljes a kép, hiszen más olyan országokban, ahol nincsenek ilyen súlyos megszorítások, ugyanazzal a problémával küzdenek: a jó járművezetők hiányával. Mindezt annak tudatában, hogy a jelenleg ötven éves és idősebb járművezetők nagy csoportja a következő tíz évben nyugdíjba megy.
Toborzás és megtartás
Az 1990-es évek óta számos nyugat-európai szállítóvállalat tudott az EU más országaiból járművezetőket alkalmazni, köszönhetően a munkaerő szabad áramlásának. Rövid távon ez megoldás a járművezetők hiányának problémájára, és olcsóbb is a szállítóvállalat számára. Az alacsonyabb költségeknek azonban megvan az ára is. A szakszervezetek szerint a szállítást egyre alacsonyabb áron kínáló szektor a saját tárgyalási pozícióját gyengíti az ügyfeleivel szemben. Az alacsony árbevétel pedig nem jó helyzet a magasabb fizetésekhez, ami a szállítóvállalat saját országának bérstruktúráját helyezi nyomás alá. Végeredményben ezekből semmi nem segíti elő az erőfeszítéseket az új járművezetők toborzása és a már meglévők megtartása érdekében.
Az EU járművezetői nem térnek vissza
Míg Európában a probléma egyre aggasztóbbá válik, Nagy-Britanniában már válságba csapott át. A brit tehergépkocsik nagy részét külföldi járművezetők vezették, míg a Brexit be nem következett, és ekkor elhagyták az Egyesült Királyságot. A Covid-járvány tovább rontott a helyzeten, és ma már strukturális hiány van. Komoly kétségek vannak afelől, hogy a brit kormány által bejelentett ideiglenes könnyítések az Egyesült Királyságon kívüli munkavállalók számára megfordíthatják-e a trendet. Ezeknek a dolgozóknak jó része azóta a hazájához közelebb talált magának munkát, mivel jelenleg hatalmas az igény a járművezetőkre Európa csaknem minden országában.
Az Európai Bizottság sürgős kéréssel fordult tagországaihoz, hogy létesítsenek több (és főleg biztonságos) parkolóhelyet. Ez több nőt bátorítana arra, hogy a tehergépkocsi-vezetői pályát válasszák.
Magasabb fizetések
A magasabb fizetések is jelenthetnek megoldást. A segélykiáltás a magasabb bérekért minden szektorban felhangzik mindig, amikor kevés a munkaerő. De minden munkáltató tudja, hogy a magasabb fizetések öröme hamar megszűnik, ha a munkakörülmények nem javulnak. Emiatt az EU mindkét szemponton munkálkodik, egyrészt a kötelező minimálbérrel és a bérdömping kezelésére irányuló intézkedéseivel, másrészt a szociális szempontok kezelésével. Az ilyen intézkedések mögötti jó szándék ellenére nyitott a kérdés, hogy megoldanak-e valamit. Nagyon szép és jó, hogy a járművezetőnek, aki 14 napot dolgozott egyfolytában, legalább 24 órára el kell hagynia a vezetőfülkét. De mégis hova menjen? Szerencsére a tehergépkocsik egyre kényelmesebbek lesznek. És bár a vezetőfülkében soha nem lesz zuhanykabin, a DAF-tehergépkocsik új sorozatára egy pillantást vetve láthatjuk a luxus példátlan szintjét, amellyel segítik, hogy a járművezető életminősége és munkakörülményei javuljanak.
Intermodális
Ami az országúti létesítményeket illeti: a tény ellenére, hogy Európában 300 000 parkolóhely van a fő közlekedési útvonalak mentén, ez még mindig 100 000-rel kevesebb, mint a tényleges szükséglet. Ennek eredményeképpen az Európai Bizottság sürgős kéréssel fordult tagországaihoz, hogy létesítsenek több (és főleg biztonságos) parkolóhelyet. Ez több nőt bátorítana arra, hogy a tehergépkocsi-vezetői pályát válassza. Emellett az intermodális szállítás növelésének igénye is egyre hangosabb az Európai Parlamentben. Azonban a legtöbb vasútvonal csaknem teljes kapacitással működik, az új vasutak építése pedig évekig tarthat. Az ilyen szállításnak találkoznia kell az iparág speciális követelményeivel is, amely gyakran „just-in-time” modelleken alapul, ahol az intermodális szállítás kevésbé hatékony. Még mindig jelentős a szakadék a szállíttató igényeihez képest, aki a problémák megoldását ma akarja látni, és nem holnap.
A jó és tágas országúti infrastruktúra segíthet vonzóbbá tenni a szakmát.
Újragondolás
Míg a magasabb fizetések rövid távú megoldást nyújtanak, és több fiatalt győznek meg arról, hogy tehergépkocsi-vezetők legyenek, és hosszú ideig maradjanak a szakmában, valószínűleg a jobb munkakörülményekben rejlik a tartós siker kulcsa. Ez pedig az egész szektor alapos újragondolását igényli. A nemzetközi szállítás szempontjából lehetséges a járművezetők körülményeinek javítása a szociális elszigeteltség terén, ha gyakrabban kapcsolhatják le a szállítmányt a járművükről, mint mostanában. Ez lehetővé tenné, hogy a járművezetők rövidebb utakat tegyenek meg, és gyakrabban mehessenek haza. Az információtechnológia fejlődésével ez lehetséges. Azonban a lekapcsolás nem mindig lehetséges a belföldi áruterítésnél, ami az összes szállítás oroszlánrészét teszi ki. Megint csak az információtechnológiától várhatjuk a szükséges megoldásokat, és ez olyan terület, ahol Európa sok országában van lehetőség a fejlődésre. A jó és tágas országúti infrastruktúrával, továbbá megfelelő létesítményekkel együtt eljuthatunk oda, hogy a belföldi járművezetők ne csak azt tudják, mikor kell reggel elindulniuk, hanem azt is, mikor térhetnek haza legközelebb. Ez pedig napjainkban egy igen fontos szempont, különösen a fiatalok számára.
Tökéletes csend. A fülkében és az utcán is
Az elektromos járművek két fronton veszik át a hatalmat útjainkon. Egyrészt az elektromos személygépkocsik észrevétlenül elfoglalták helyüket a társadalomban, másrészt tökéletes csendben látnak munkához. A rotterdami városi tanács által elektromos hulladékgyűjtő járművek használatával működtetett kísérleti projekt eredményei nagyon pozitívak. A tanács szemétgyűjtő részlege nemcsak elkezdte használni a DAF CF Electric járműveket, hanem a dolgozói részt vesznek a fejlesztésében is. „A visszajelzések nagyon pozitívak.”
Írta: Guus Peters
Fényképek: Marieke van Grinsven
A rotterdami Spartastraaton csendesen közeledő zöld-fehér DAF CF hulladékgyűjtő oldalán a szlogen körülbelül azt jelenti: „Teljesen fel vagyok töltve”. A tehergépkocsi közvetlenül átellenben áll meg a Sparta FC stadionjával, vagy ahogy a helyiek hívják, a „Várral”. Paul Keijzer járművezető kiszáll, és felcsatolja a tehergépkocsi távvezérlőjét. A HIAB XS 211 W daru hatalmas karja működésbe lendül, és néhány másodperc alatt kiemeli a talajszint alatt elhelyezett hatalmas hulladéktároló konténert. A konténer a tehergépkocsi fölött lebegve kinyílik, és kiüríti a tartalmát, majd Keijzer pontosan a járdában elhelyezett négyszögletű üregbe engedi. Keijzer ezután visszaül a tehergépkocsijába, és elhajt.
Az egész művelet legfigyelemreméltóbb jellemzője, hogy milyen csendben történik.
Kibocsátásmentes
Az egész művelet legfigyelemreméltóbb jellemzője, hogy milyen csendben történik, hisz az utca csendjét mindössze a tehergépkocsi halk zümmögése töri meg. Ez azért van így, mert a szóban forgó tehergépkocsi egy elektromos DAF CF típus. A rotterdami városi tanács a kísérleti projekthez négy teljesen elektromos szemétgyűjtő járművet szerzett be, amelyeket az elmúlt tizennyolc hónapban naponta használtak. „Az Európai Unió úgy határozott, hogy csökkentenünk kell a CO2-kibocsátásunkat. Frans Timmermans uniós biztos számos célt határozott meg, amelyek mellett a rotterdami városi tanács teljes mértékben elkötelezte magát” – mondta Paul van Emmerik, a város szállítási és anyagügyi osztályának értékesítési vezetője. „A flottánk körülbelül 1500 járműből áll, amelyeknek 2050-re teljesen kibocsátásmentesnek kell lenniük, ezért indítottunk több kísérleti projektet elektromos járművekkel. Ez a DAF CF Electric az első teljesen elektromos szemétgyűjtő tehergépkocsink.”
A rotterdami városi tanács saját töltési infrastruktúrával rendelkezik a járművek számára.
Csendes
Van Emmerikkel a rotterdami városi tanács szerviztelepén, a Kleinpolderplein csomópontnál beszélgetünk. A háttérben dízel járművek jönnek-mennek, de aki nyitva tartja a szemét (és a fülét), mindenképp észreveszi, ahogy a teljesen elektromos járművek csendben elsuhannak. Utcaseprő autók és a parkolási cég e-robogói haladnak el csendesen, míg a teljesen elektromos Nissan LEAF rendszámleolvasó autók várakoznak a töltőállomásnál, hogy sorra kerüljenek. A DAF CF Electric saját gyorstöltővel rendelkezik a telephelyen. „Ezt a járművet kifejezetten az önürítő tartályok ürítéséhez vásároltuk. Van számos hátsó rakodós szemétszállító járművünk is az olyan kis méretű tartályok ürítéséhez, mint amilyenek például a közterületeken találhatók” – magyarázza Van Emmerik.
Kapacitás
A Van Emmerikkel folytatott beszélgetés során a „kapacitás” szót többször használtuk két különböző dologra: egyrészt egy jármű maximális terhelhetőségére, másrészt az elektromos járművek akkumulátorainak töltésére. Van Emmerik szerint „ez a jármű öt és fél tonna hulladékot képes elszállítani. Egy elektromos gépkocsinál az akkumulátor súlya miatt fel kell áldoznunk a terhelhetőség egy részét. Ezt a kompromisszumot el kell fogadnunk. Reméljük, hogy az akkumulátortechnológiában jelentős fejlesztések lesznek, valójában ez már folyamatban van. Ennek a tehergépkocsinak a fejlesztése során például ugyanakkora tömeg és tréfogat mellett az akkumulátorok kapacitása megkétszereződött”.
Tartalék akkumulátor
Nyilvánvaló, hogy egy elektromos tehergépkocsit gyakrabban kell feltölteni, mint egy dízelt tankolni. „Az elektromos tehergépkocsik fejlesztésében az egyik legnagyobb kihívás az akkumulátorok töltése” – mondja Van Emmerik. „Egyrészt azért, mert bizonyos nagyságú töltési kapacitásra van szükség, másrészt azért, mert a töltési folyamat időigényes. A járművezető a tehergépkocsi legdrágább része, ezért a lehető legnagyobb töltési kapacitást akarjuk a lehető legrövidebb idő alatt. Ez pedig itt Rotterdamban probléma lehet. Van egy tartalék akkumulátorunk egy konténerben, amely felhasználható, ha nagyon besűrűsödnek a teendők. Azonban nincsenek ilyen problémák például a HVC Group telepén Alkmaarban, ahol szintén DAF elektromos járműveket használnak. A HVC hulladékgyűjtő vállalatnak saját erőműve van a szomszédjában: az alkmaari hulladékégető. Mi nem rendelkezünk ilyen luxussal.”
Paul van Emmerik: „A fejlesztési folyamat során például ugyanakkora tömeg és tréfogat mellett az akkumulátorok kapacitása megkétszereződött.”
Fejlesztés
Nem véletlen, hogy Van Emmerik a HVC-re hivatkozik, hiszen a rotterdami városi tanács és a holland Alkmaar városban székelő HVC szorosan együttműködik az eindhoveni Cure és a zwollei Rova vállalatokkal a DAF elektromos hulladékgyűjtő járművek fejlesztésében, amilyeneket itt is használnak. „Ehhez a projekthez támogatási kérelmet adtunk be az RVO-hoz (Holland Vállalkozási Ügynökség), amely innovatív projekteket támogat.” Tehát a résztvevő partnerek megosztják egymással a tapasztalataikat? „Igen. Értékelő üléseket tartunk, amelyeken megtárgyaljuk az észrevételeket és a fejlesztés lehetőségeit. Például a fékezés során az energia-visszanyerés sokat javult az idők során” – válaszolta Van Emmerik.
Nyugalom és csend
Rotterdamban gondosan választották ki az e-tehergépkocsik járművezetőit. „Ezek az emberek mélyen elkötelezettek a CO2-semleges és kibocsátásmentes tehergépkocsik iránt. Olyan járművezetők, akiket régóta érdekelnek az ilyen típusú járművek. Ez az egyik oka annak, hogy a tehergépkocsit prototípusként mutattuk be, tehát a járművezető tisztában van vele, hogy nem minden a várakozása szerint működik” – mondta Van Emmerik, aki hozzátette, hogy sok járművezető nagyon örül a fülke által nyújtott nyugalomnak és csendnek, ami még élvezetesebbé teszi a munkájukat. „Annak is nagyon örülnek, hogy a lakók nem panaszkodnak a zajra, amikor korán reggel kell kezdeniük. Hátrányos viszont, hogy gyakrabban kell megállniuk feltölteni a járművet, és másképpen kell használniuk az energiát. Ez időt és erőfeszítést igényel. Ennek megfelelően nagyobb akkumulátorkapacitás szükséges, és a technológia fejlődése ezt már lehetővé teszi. Ez az egyik oka annak, amiért a tehergépkocsit rövidesen visszaviszik a DAF-hoz.”
Zaj
A CF Electric kelt némi zajt, részben azért, hogy a közelében tartózkodókat figyelmeztesse, de a zaj Van Emmerik szerint lényegesen alacsonyabb a dízelmotoros tehergépkocsiénál. „Emellett Rotterdam városi tanácsa aláírta a »Green Deal Zero Emission City Logistics« környezetvédelmi megállapodást azzal a céllal, hogy 2025-re a városközpontban nulla kibocsátású zónát hozzanak létre, amely egy nagyon fontos projekt Rotterdamban. A tanács azt tervezi, hogy a városközpontba csak nulla kibocsátású járműveket engednek be. A tömegközlekedés buszai például már teljesen elektromosak, és nemcsak nulla a kibocsátásuk, hanem zajmentesek is. Ez igazán jót tesz a város levegőjének.”
A DAF CF Electric munka közben a Spartastraaton Rotterdamban.
Átállás
Paul van Emmerik számtalan jó visszajelzést kapott az elektromos hulladékgyűjtő tehergépkocsikkal kapcsolatban. „A legtöbb ember szerint gyönyörűek, de aztán hozzáteszik, hogy »bizonyára nagyon drágák«. És ez igaz is: ezek a tehergépkocsik viszonylag drágák, ezért kell a holland kormánynak támogatnia a járművek fejlesztését és népszerűsítenie a használatukat. Az egyes szállítási vállalatok nem látnak üzletet a tehergépkocsikban, de ha még tisztábbak és még hatékonyabbak lesznek, akkor az elektromos hulladékgyűjtő tehergépkocsik rövidesen elkezdik átvenni a dízelek helyét. Ez igazából csak idő kérdése.”
Pozitív fogadtatás
Paul Keijzer járművezető, aki 33 éve dolgozik a tanácsnál, szintén sok pozitív visszajelzést kap az elektromos DAF-ról.
„Az emberek időnként odajönnek hozzám az utcán, és a tehergépkocsiról kérdeznek. Nemrégiben egy másik szemétszállító tehergépkocsi járművezetője jött oda hozzám a városközpontban, és annyira kíváncsi volt, hogy alig tudta abbahagyni kérdezgetést.”
Paul Keijzer,
járművezető
A tehergépkocsinak lelke van
Lehetséges, hogy kevesen tudják, de a DAF sok éve a legkelendőbb európai tehergépkocsi-márka Tajvanban. A magasan fejlett sziget gazdaságához elengedhetetlen a logisztika, amelyben a DAF fontos szerepet játszik korszerű, hatékony és nagyon tiszta Euro 6 haszonjárműveivel.
Írta: Bert Roozendaal
A DAF-tehergépkocsik tiszta technológiája tökéletesen kapcsolódik a tajvani emberek erős kötődéséhez, amelyet szigetük történelme, kultúrája, tudományos öröksége és természetes szépsége iránt éreznek, és ez olyan tény, amely azonnal eszünkbe jut, amikor találkozunk Tom Wu Xinjunnal, a YI SIAN Transport Inc. igazgatójával, hogy az „ő” Tajvanjáról beszélgessünk. „Egy gyönyörű szigeten élek, amelyet valamikor Formosának hívtak, és gazdag a történelme. Nem számít, merre megy a szigeten, – a hegyekbe, a tengerpartra, a városokba – egyformán szép mindenhol. A tajvaniak barátságos emberek, és teljesen összeforrnak környezetükkel.”
A jólét megteremtése
A tajvaniakat mindenekelőtt egy dolog köti össze: vágyuk a jólétre. Kivételesen keményen dolgoztak az elmúlt évtizedekben gazdaságuk fejlesztésén. Nagyon sűrűn lakott ország, hiszen 23,5 millió ember él mindössze 36 192 km² területen. Hagyományos értékeik tisztelete mellett a tajvaniak vállalkozói szelleme páratlan. Van egy jól ismert tajvani közmondás, amely szerint „Ha Isten áldását kéred, először tanulj meg két lábon állni és előre menni’.
Tajvan számos kikötővel rendelkezik, amelyek közül a délen elhelyezkedő Kaohsiung messze a legnagyobb
Made in Taiwan
Ez a szilárd hit a saját képességeikben nagyon hasznos volt a sziget számára. 2020-ban Tajvan 19. volt a világ leggazdagabb gazdaságainak rangsorában, megelőzve Ausztráliát. A „Made in Taiwan” kifejezést rengetegszer használják a világban, függetlenül attól, hol készültek a termékek; a 21. század elején a hazai termelés olyan gyorsan kezdett el növekedni Tajvanban, hogy a tényleges termelést a kontinentális Kínában kellett végeztetni, mivel attól csak kb. 150 km választja el a tengeren.
Egészséges többlet
2020-ban Tajvan áru- és szolgáltatásexportját 304 milliárd euróra értékelték, míg importja 252 milliárd volt. Ez nagyon is egészséges többletet eredményezett. Tajvan gazdasági aktivitásának elképesztő mértéke azt jelenti, hogy a szállítás és a logisztika kulcsfontosságú a sziget sikerében. Valójában ez a gazdaság motorjának kenőanyaga. 2019-ben a szállítás nem kevesebb, mint 7 százalékot tett ki az ország nemzeti össztermékéből. A szektor Tajvan egyik legnagyobb munkáltatója, mivel az ország egyetlen vasútvonallal rendelkezik, és az áruk túlnyomó részét közúton kell szállítani a 400 kilométer hosszú szigeten. A szállítás jelentős része a kikötők közötti forgalom, amelyek közül a délen elhelyezkedő Kaohsiung messze a legnagyobb.
A YI SIAN Transport Inc. gépkocsialkatrészeket, vegyszereket, vizet és italokat szállít ügyfeleinek Tajvan középső és déli részében
Tehergépkocsik Hélán-ból
A Formosa Plastics Group kihasználta, hogy a szigeten elsősorban az úthálózatot használják áruszállításra. A vállalat mutatta be a DAF-ot a szigeten, és nem tartott sokáig, hogy ez legyen a „vezető Európai márka” Tajvanban. A DAF Trucks minden héten újabb alkatrészszállítmányt küld Tajvanba eindhoveni és leylandi gyáraiból, ahol a Formosa Plastics ultramodern telephelyén, Daduban összeszerelik azokat. A tajvani fuvarozók szívesen vezetik a távoli Hollandiából – vagy ahogy ők mondják ‘Hélán’-ból – származó modern tehergépkocsikat. Ezeknek a fuvarozóknak egyike a 43 éves Tom Wu Xinjun. Vállalata, a YI SIAN Transport Inc. gépkocsialkatrészeket, vegyszereket, vizet és italokat szállít ügyfeleinek Tajvan középső és déli részében. „10 tehergépkocsink van 18,5 és 46 tonna közötti önsúllyal. A legtöbb a DAF CF vontató a flottánkban, de vannak tehergépkocsi-alvázaink is.”
A fuvarozás a vérükben van
Tom Wu Xinjunnak a vérében van a fuvarozás. „Családunk sok generáció óta országúti fuvarozással foglalkozik. Már azelőtt megtanultam tehergépkocsit vezetni, mielőtt befejeztem volna az iskolát. Vasúti mozdonyon kívül mindenféle járművet tudok vezetni” – mondja, és ahogy a kedvenc témájára terelődik a szó, eltűnik szokásos félénksége.
A tehergépkocsinak lelke van
„A családunk nagyon szegény volt. De a tehergépkocsival szerzett bevételnek köszönhetően volt elég pénzünk élelemre és ruhára, és iskolába járhattam. Nagyon erősen kötődöm a tehergépkocsijaimhoz. Az én szememben a tehergépkocsinak lelke van”. Tajvanban nem szokatlan, hogy egy új jármű megvásárlásakor imádkoznak, hogy a tehergépkocsi biztonságosan közlekedjen.
Tom Wu Xinjun még mindig szeret saját maga tehergépkocsit vezetni az utakon, ha vállalatigazgatói teendői megengedik.
A biztonság az első
Tom azonban nem teszi próbára az istenek bölcsességébe vetett hitét. „Egy szem rizs megtermeléséhez 100 csepp izzadság kell” – mondja. „Ha sikeres akarok lenni, akkor a tehergépkocsijaimnak nemcsak sokat és messze kell menni, hanem biztonságosnak is kell lennie. Ezért ügyelek arra, hogy minden jármű szervize időben megtörténjen, és a járművezetők ellenőrizzék, mielőtt útnak indulnak. A Formosa Automobile Sale Corporation által biztosított karbantartás aranyat ér. Kétségkívül ezért is a DAF a kedvenc márkám, a kiváló teljesítménye és üzemanyag-hatékonysága mellett.”
A csúcson
A YI SIAN Transport Inc. sarokkövei a tökéletes karbantartás, a járművezetők remek képzése és a kiváló értékesítéshez kapcsolódó szolgáltatások. „Csak akkor nyerhetjük el és tarthatjuk meg ügyfeleink bizalmát, ha az áruikat biztonságosan és időben célba juttatjuk. Mindig a csúcson kell lenni, és a legjobbat kell nyújtani” – magyarázza Tom Wu Xinjun, aki még mindig szeret saját maga tehergépkocsit vezetni az utakon, ha vállalatigazgatói teendői megengedik. Ahogyan ő maga mondja, bár szereti például a jó ételeket is, de a szállítás az „életmódja”.
„Felülmúlja a várakozásokat”
Az új generációs DAF XF, XG és XG+ bevezetésével – amelyek nemrégiben elnyerték a „2022-es év nemzetközi tehergépkocsija” címet – a DAF új korszakot nyitott a közúti szállításban. Az új zászlóshajó a vállalat történetének legnagyobb befektetését jelképezi. Nemcsak a termékfejlesztés és az új gyártóüzemek, hanem a szolgáltatások szempontjából is, amelybe Richard Zink marketing- és értékesítési igazgató szerint a DAF folyamatosan befektet.
Írta: Henk de Lange
„A tehergépkocsi igazából csak egy része a teljes logisztikai csomagnak, amelyet ügyfeleinknek tudunk ajánlani” – mondja Zink. „Nemcsak tehergépkocsikat biztosítunk, hanem hozzáadott értéket is.” A marketing- és értékesítési igazgató szerint mindez a DAF-márkakereskedőnél kezdődik.
„Már jóval az új generációs DAF-járművek bevezetése előtt részletes képzést nyújtottunk a márkakereskedőinknek” – magyarázza. „Nemcsak maguknak a márkakereskedőknek, hanem a szerelőknek is a műhelyben.” És ha már a márkakereskedőkről van szó, a DAF sok pénzt fektetett be ezen a területen az előző években, és ma világszerte több mint 1000 helyen kínálja a szolgáltatásait.
„Csaknem minden DAF márkakereskedés független vállalkozásként működik. Ennek eredményeképpen mindannyian rendelkeznek azzal a vállalkozói szellemmel, amely alapján mindent megtesznek az ügyfeleikért.”
Richard Zink,
marketing- és értékesítési igazgató
Prémium
„A DAF prémium márka, és egy prémium márka prémium márkakereskedő-hálózatot érdemel” – folytatja Zink. „Ez azt jelenti, hogy a minőségnek, a szolgáltatásnak és az ügyfélélménynek a legkiválóbbnak kell lennie. Ugyanazt a minőséget kell tudnunk nyújtani a világ minden pontján.” Hogyan lehet ezt elérni? „2020-ban átírtuk a márkakereskedői szabványokat” – magyarázza Zink. „Az évek során az ügyfelek szükségletei és igényei megváltoztak. Az új márkakereskedői szabványok arra ösztönzik a márkakereskedőket, hogy többet fektessenek a vállalkozásukba az ügyfélélmény javítása és a folyamatos fejlesztés érdekében. Ez mindenki számára előnyös helyzetet eredményez: a márkakereskedői szervezet minősége javul, és ez jobb ügyfélélményhez vezet. Ami egyben a végső cél: boldog DAF-ügyfelek.”
Ügyfeleink világszerte több mint 1000 helyen férnek hozzá a DAF szolgáltatásaihoz
Vontatott jármű
Az XF, XG és XG+ típusok bemutatásával egyidejűleg fontos lépésekre került sor az új generációs tehergépkocsikhoz kapcsolódó szolgáltatásokat illetően. Az innovációk listája hosszú – mondja Zink. Egy példa rá a DAF Connect online flottakezelő rendszer. „Olyan platform, amely folyamatosan frissített adatokat nyújt a flotta teljesítményéről” – magyarázza. „Ez segít az ügyfeleknek, hogy világos képet kapjanak a logisztikai folyamatokról, és a legjobbat hozzák ki a munkavállalóikból és járműveikből. A DAF Connect például lehetővé teszi, hogy a navigációs rendszer valós idejű forgalmi adatokat jelenítsen meg, és a székhelyük a legjobb útvonalakat biztosítsa a járművezetőknek. Képzelje el, mennyi üzemanyagot, időt és frusztrációt lehet ezzel megtakarítani.”
Az iparágban egyedülálló
Az új generációs XF, XG és XG+ bevezetésével a DAF bemutatja a motor, az EAS rendszerek, a jármű ECU, a központi biztonsági átjáró (CSG) és a DAF Connect vezeték nélküli frissítéseit. Az új generációs DAF-ok számára teljesen új infrastruktúrát építettek ki a járműdiagnosztikához. Zink szerint „az akár 200 000 kilométerre kibővített szervizperiódus azt jelentik, hogy karbantartásra gyakran csak évente egyszer van szükség. Vagyis a tehergépkocsi ötször megkerülhetné a Földet, mielőtt be kell mennie a szervizbe. Ez egyedülálló az iparágban”.
Pán-Európai
Ha már a karbantartásról van szó, a DAF MultiSupport pán-európai alapon kínál karbantartási és javítási csomagokat. „Ez segíti a flottákat, hogy tökéletesen karbantartottak, és mindig útra készek legyenek. Ez ideális az ügyfél számára, aki a fő tevékenységére koncentrálhat.”
Nyugalom
Nyugalom – ez a Richard Zinkkel folytatott beszélgetésünk közös témája. „Igen, ezt akarjuk nyújtani az ügyfeleinknek” – erősíti meg. „És ez a finanszírozásra is igaz. Amikor egy jármű vásárlása után véglegesít egy finanszírozási megállapodást a PACCAR Financial vállalattal, mindössze egy szerződést kell aláírnia az egész csomaghoz, és már viheti is a tehergépkocsiját. Ennél gyorsabban sehol nem megy.” Végül azt mondja: „Megkezdtük a járművek és a kapcsolódó szolgáltatások szorosabb integrációjának új korszakát. Ebben a vonatkozásban a célunk továbbra is az, hogy túlszárnyaljuk ügyfeleink elvárásait.”
További történetek
A legjobbak próbája
Miután 30 000 kilométeren vezette a DAF XG+ típust, Michael Evertzet teljesen meggyőződött. A DAF-tehergépkocsik új generációja fantasztikus benyomást tett a német fuvarozóra, akinek cége országúti teszteket végzett a holland tehergépkocsi-gyártó számára. A tehergépkocsi nemcsak a tágasság, a kényelem és a teljesítmény, hanem az üzemanyag-fogyasztás tekintetében is kimagaslót nyújt.
Írta: Frank Hausmann
Fényképek: Steffen Löffler
Michael Evertz a németországi Mechernichben (Eifel) működő Transporte Evertz ügyvezető igazgatója és tulajdonosa. Volt szerencséje csaknem minden kollégája előtt kipróbálni az új generációs DAF-járműveket. Vállalata szintén az elsők között volt, akik egy nagy üzemi tesztprogram keretében tesztelhették a DAF új zászlóshajóját az országúton a tehergépkocsi hivatalos bemutatója előtt.
Cement és mészkő
Silótartályos félpótkocsik flottájával és egy billenőplatós tehergépkocsival Evertz cementet és mészkövet szállít betonipari ügyfeleinek. Ezek egyike a Zieglowski, ami megmagyarázza a tehergépkocsik csíkozását. A legtöbb munkát Aachen, Köln és Koblenz környékén végzik, de szállítanak anyagot Münsterbe és a Saar-vidékre csakúgy, mint a Benelux országokba. Vállalata nyersanyagokat szállít a talajstabilizálással, valamint szennyvíztelepi szennyvízkezeléssel foglalkozó vállalkozásoknak.
Folytonos növekedés
15 évvel ezelőtt Michael Evertz és felesége úgy döntöttek, hogy belevágnak, és független fuvarozók leszek egy tehergépkocsival. Tizenkét hónapon belül megvásárolták a második nyergesvontatót, és azóta a flotta a folyamatosan növekvő számú megrendelésnek köszönhetően állandóan gyarapodott. Flottájuk ma 15 silótartályos félpótkocsiból, egy billenőplatós tehergépkocsiból és 13 vontatóból áll.
Nincs balszerencse
A tény, hogy Evertz 13 vontatót üzemeltet, nem hozott neki semmilyen balszerencsét. Különösen ha figyelembe veszi, hogy nem mindenkinek adatik meg a lehetőség, hogy alaposan tesztelje az új XG+ típust a DAF új zászlóshajójának hivatalos bemutatója előtt. Az Evertz és a DAF közötti kapcsolat négy éve kezdődött, amikor a cég üzemanyag-takarékos, azonnal elérhető vontatókat keresett. Michael Evertz végül rátalált a DAF-szervizre és annak értékesítési partnerére, a Loven vállalatra Eschweilerben. Tőlük kapta az első DAF-ját, egy XF 530 típust, és ma már négy ilyen, a legerősebb PACCAR motorral felszerelt DAF-jármű áll rendelkezésére az ömlesztett áruk szállításához.
Kiváló kapcsolat
Mindez a kiváló kapcsolatnak köszönhető, amelyet Evertz a Loven csapatával ápol. „Természetesen egy új tehergépkocsi vásárlásakor a vételár, a tulajdonos költsége, a minőség, a teljesítmény és a megbízhatóság a legfontosabb tényezők. A DAF pedig minden feltételt teljesít. Nagy hangsúlyt fektetünk a kapcsolatra a termék mögött álló márkakereskedővel, és minden olyan simán megy a mi vállalatunk és a Loven között, hogy 100%-ig biztos vagyok abban, hogy a megfelelő tehergépkocsi-márkát választottuk” – mondja Michael Evertz.
Közreműködés
Evertz nagyon nagylelkű, és megengedi a járművezetőinek, hogy beleszóljanak a tehergépkocsi belső kialakításába. Minden új tehergépkocsi megrendelése során teljesen bevonja őket, és ennek eredménye a járművezetők magas szintű lojalitása a munkáltatóhoz és a márkához. Michael Evertz azt is pontosan tudja, miről beszél a tehergépkocsijaival kapcsolatban. „Én magam is rendszeresen vezetem a tehergépkocsijaimat, és igazán értékelem a DAF kényelmét minden út során, különösen ha messzire vezet az út. Mindez a vezetőfülke hatalmas, tágas belső terének, a kényelmes üléseknek, a kiválóan kialakított műszerfalnak és a motor erejének köszönhető. Ezek a dolgok, amelyeket a járművezetőimnek is kívánok, hiszen gyakran több napig úton vannak” – sorolja Evertz.
„Az Evertz egyik legnagyobb ügyfele a Zieglowski, ami megmagyarázza a tehergépkocsi csíkozását.”
Szív
Az 55 éves szállítási vállalkozó részt vett a DAF XG+ üzemi teszt specifikációinak meghatározásában is. „A legnagyobb fülkével és legerősebb motorral felszerelt tehergépkocsit akartam. A DAF XG+ 530 mindent tud, amit csak egy tehergépkocsi-vezető kívánhat. A hosszabb fülkében hatalmas, tágas tér van. Nincs másik olyan tehergépkocsi-fülke, amelyben 2,2 m magas a plafon, végtelen a tárolóhely, és a 80 cm széles, a fülkét teljesen keresztbeérő ágy elektromosan működtethető” – mondja Evertz nagy lelkesedéssel.
Kiváló minőség
Nagyon lenyűgözi a felhasznált anyagok kiváló minősége is, valamint az elfordítható ülések, amelyekkel a pihenőidőkben a fülke nappali szoba érzetét kelti. Nem is szólva a digitális vezetőfülkéről, az állítható kormányoszlopról, amely a beszállás megkönnyítésére teljesen előre dönthető, és a teljesen integrált álló légkondicionálóról.
Biztonság és fenntarthatóság
„A biztonság és a fenntarthatóság nagyon fontos számunkra” – magyarázza Evertz. „Ezért tetszik nagyon a tükrök csodálatos elrendezése, és az azokkal elérhető teljes körű kilátás. Ez a tükörház szép, karcsú kialakításának köszönhető” – teszi hozzá Evertz, aki már több, mint 30 000 kilométert tett meg az új DAF-fal.
“Az éjszakai utak során igazán élveztem a teljesen LED-es fényszórókat, amelyek a LED Skylights tetőlámpákkal együtt kiválóan megvilágítják az utat. Annak is nagyon örülök, hogy a DAF a vezetéstámogató és biztonsági rendszerek teljes skáláját beépítette ebbe a tehergépkocsiba.”
Michael Evertz,
a németországi Mechernichben (Eifel) működő Transporte Evertz ügyvezető igazgatója és tulajdonosa
Álcázva
Evertznek mosolyognia kell, amikor felidézi a meglepett tekinteteket, amikor az új DAF-fal szállított árut. A többi járművezető először nem tudta megállapítani, milyen tehergépkocsival érkezett. Ennek az volt az oka, hogy az új tehergépkocsi erősen álcázva volt, még az emblémákat és a hűtőrácsot is eltakarták. Emiatt felismerhetetlen volt, hogy ez egy DAF. Amit azonban nem lehetett elrejteni szemek elől, az a fülke hatalmas mérete, ami számtalan kíváncsi és elismerő pillantást vonzott Michael Evertz irányába.
Lenyűgözve
A jármű külső megjelenése, tágas belső tere és kiváló kivitelezése mellett Evertzet nagyon lenyűgözte az új DAF úttartása, kormányzása és hajtáslánca is. „A DAF még hatékonyabbá tette a PACCAR MX-13 motort” – mondja. „Az új XG+ 100 kilométeren akár öt literrel kevesebb dízelt fogyaszt, mint a jelenlegi DAF XF-ek. Képzeljék csak el, mekkora megtakarítást eredményez ez egy olyan tehergépkocsinál, amely évente 120 000 kilométert tesz meg! Jelentős üzemanyagköltség-megtakarítást jelent.”
Fontos döntés
A DAF új generációja segített Evertznek egy fontos döntés meghozatalában. „Mostantól csak új generációs DAF-okkal bővítem a flottámat. Ez a teszt meggyőzött a DAF XG+ kivételesen jó vezetési teljesítményéről, üzemanyag-hatékonyságáról és kényelméről.” Ez olyan döntés, amelyet a járművezetői örömmel fogadnak, hiszen mindannyian a piacon kapható legnagyobb fülkével felszerelt tehergépkocsit szeretnék vezetni. Minél előbb, annál jobb. Egyeseknek kicsit tovább kell várniuk, de az első két tehergépkocsit már megrendelték, és azokat rövidesen leszállítják a Transporte Evertznek.
Egy új korszak kezdete
Az „Év nemzetközi tehergépkocsija” – kétségtelenül a legrangosabb elismerés, amit egy tehergépkocsi gyártója megkaphat Európában. „Mivel az első olyan tehergépkocsik, amelyeket a súlyra és méretekre vonatkozó új európai jogszabályoknak megfelelően fejlesztettek ki, a DAF XF, XG és XG+ egy teljesen új korszak hírnökei” – mondta Gianenrico Griffini zsűrielnök. „Megérdemelten nyertek.”
Írta: Rob van Tilburg
Minden évben az egész tehergépkocsi-ipar nagy várakozással tekint az „Év nemzetközi tehergépkocsija” díj odaítélése elé. A címet az teszi igazán értékessé, hogy a végső győztest Európa nem kevesebb, mint 24 vezető szakújságírójának és szakmagazinjának véleménye alapján határozzák meg.
Hozzájárulás a szállítás hatékonyságához
„A szabályok szerint a díjat az a tehergépkocsi típus vagy típusválaszték kapja meg, amelyet az előző évben mutattak be, és amely a legjobban hozzájárult a szállítási hatékonyság javításához. Hiszen a jelenlegi közúti szállításban minden erről szól” – mondja az olasz Gianenrico Griffini. „A kritériumok hosszú listáját veszik figyelembe, például a műszaki fejlesztést, a vezetési kényelmet, a biztonságot, a vezetési jellemzőket, az üzemanyag-fogyasztást, a környezetvédelem érdekében tett lépéseket, és természetesen a »teljes tulajdonlási költséget«.”
A „2022-es év nemzetközi tehergépkocsija” címet a zsűri elnöke, Gianenrico Griffini adta át Harry Woltersnek, a DAF Trucks elnökének a Solutrans haszonjármű-kiállítás keretében Lyonban, Franciaországban.
Több elismerés a tehergépkocsi-iparnak
A díjat 36. alkalommal adták át. „Lenyűgöző látni azt a hatalmas technológiai fejlődést, amely különösen az utóbbi öt-tíz évben történt, hogy a tehergépkocsik még gazdaságosabbak, még tisztábbak, és mindenek előtt még hatékonyabbak legyenek” – mondja Griffini. „Ami engem illet, szerintem ez nagyobb figyelmet és elismerést érdemelne.” A zsűri elnöke nemcsak a motorfejlesztés területén tett erőfeszítésekre utal, hanem a számtalan elektronikus rendszerre is, amelyek segítik a járművezetőt, hogy minden csepp üzemanyagból a lehető legtöbbet hozza ki. „A prediktív sebességtartás, az EcoRoll, a lejtmeneti sebességszabályozás előnézete mind olyan korszerű technológiák, amelyek megkönnyítik a járművezető munkáját, és ugyanakkor javítják az üzemanyag-hatékonyságot is. Egy modern tehergépkocsi egy csúcstechnológiás gép, és az új generációs DAF ennek kitűnő példája.”
1976-ban kezdődött...
Az „Év nemzetközi tehergépkocsija” (International Truck of the Year, IToY) jelenség 1976-ban kezdődött Nagy-Britanniában, amikor a Truck Magazine főszerkesztője, a néhai Pat Kennett kipróbálta az akkor új Seddon Atkinson SA200 típust. Úgy gondolta, hogy nagyon innovatív tehergépkocsi, amely messze megelőzi a versenytársait a kényelem és biztonság terén. Ekkor született meg a gondolat, hogy egy díjjal ismerjék el a legújabb műszaki fejlesztéseket a haszonjárműveknél, amelyek a vállalkozónak és a járművezetőnek egyaránt előnyösek. Pat Kennett ötletét lelkesen fogadta Andrew Frankl, a Truck Magazine kiadója. Együtt elhatározták, hogy megalapítják az „Év tehergépkocsija” díjat. 1977-ben a Seddon Atkinson volt az első tehergépkocsi-gyártó, amely megkapta a díjat. A következő évben Kennett és Frankl gyorsan kibővítették az „Év nemzetközi tehergépkocsija” címre, amikor olyan európai kollégákat kerestek, akik osztották az elképzeléseiket. Napjainkban a zsűri 24 tagú, akik a vezető európai teherautós magazinokat képviselik. Az utóbbi években az IToY csoport tovább növelte befolyási területét azzal, hogy „társult tagokat” választottak be a bővülő tehergépkocsi-piacokról, mint például Kína, India, Dél-Afrika, Ausztrália, Brazília, Japán és Irán.
1988 DAF 95
1998 DAF 95XF
2002 DAF LF
2007 DAF XF 105
2018 DAF új CF és XF
2022 új generációs XF, XG és XG+
Kapcsolat az európai jogszabályokkal
Gianenrico Griffini szerint az a tény, hogy a DAF XF, XG és XG+ nyerte el a „2022-es év nemzetközi tehergépkocsija” címet, összefügg azzal a módszerrel, ahogyan a DAF a járművek méreteivel kapcsolatban alkalmazza az új európai jogszabályokat. „Mindenesetre a DAF az első tehergépkocsi-gyártó, amely teljesen új, az új jogszabályoknak megfelelő tehergépkocsi-sorozattal jelentkezett” – magyarázza. „Legyünk őszinték: azt vártuk, hogy az új tehergépkocsi eleje feltűnőbb, gömbölyűbb lesz. De világos, hogy az ilyen kialakítás nagyobb súlyt eredményezne, nehezebb lenne a körforgalmakban közlekedni vele és manőverezni. A tény, hogy a DAF csaknem 20%-kal javította az aerodinamikai jellemzőket, dicséretre méltó. A hajtáslánc optimalizálásával együtt – és például a további súlycsökkentéssel – magasabb üzemanyag-hatékonyságot értek el, és jelentősen csökkent a CO2-kibocsátás is. Természetesen ezek olyan eredmények, amelyek kiemelkedőek a zsűri számára.”
Új etalon a közvetlen rálátásban
Az új jogszabályokkal az Európai Bizottság többet akart elérni, mint a hatékonyság további növelése és a CO2-lábnyom csökkentése. „A hosszabb fülkék engedélyezésével az országúti biztonság a következő szintre léphet” – folytatja Griffini. „A DAF ezt többek között nagyobb üvegfelülettel valósította meg, így az ablakok övvonala sokkal lejjebb került. A kilátást illetően ez valóban új etalont jelent. Az új technológiák, mint a digitális kamerák és az úgynevezett »corner eye« szintén jelentősen hozzájárulnak a biztonsághoz. A DAF elsőként jelenik meg ezekkel a piacon, de nem sajnálták az időt a továbbfejlesztésre sem. Ez pedig jól látható.”
Magas szint
Griffini érzékelteti, hogy az új generációs DAF a járművezető kényelme szempontjából is jókor érkezik. „Európában súlyos a hiány járművezetőkből” – mondja. „A szállítóvállalatoknak nagyon nehéz a jó járművezetők megnyerése és megtartása. Az új XF, XG és XG+ bizonyára megnyerő a jelöltek számára. Az ülés és a kormánykerék lenyűgöző beállítási tartománya, a továbbfejlesztett digitális műszerfal, amely teljes mértékben a járművezető igényei szerint állítható be, a tágas tér, az illesztések és a kidolgozás – és persze nem szabad elfeledkezni a kivételesen alacsony zajszintekről sem – mind nagyon magas színvonalú. Ne feledkezzünk el a kényelmes fekvőhelyről sem, amelyről a DAF évek óta híres, köszönhetően a 80 centiméter széles ágynak. És még meg sem említettem a DAF-ok kiváló vezetési tulajdonságait!”
Készen állunk a jövő kihívásaira
„Természetesen a zsűri dolga, hogy a jövőt is szem előtt tartsa” – mondja végül Griffini. „A DAF nagyon világossá tette, hogy a hosszú távú fuvarozó járműveinek új generációja új platformon alapul, amely készen áll az alternatív hajtásláncok fogadására is. Egy teljesen elektromos változat áll fejlesztés alatt, és a zsűri tagjainak megadatott, hogy vezethessék a hidrogénhajtású új generációs XF-et. A DAF kutatja a hidrogén felhasználásának lehetőségét a belső égésű motorok üzemanyagaként. Én a rövid próbaút tapasztalata alapján azt mondhatom, hogy ez a lehetőség nagyon ígéretes. Akárcsak az új generációs DAF jövője. Ismétlem: megérdemelten lett a »2022-es év nemzetközi tehergépkocsija«.”
Köszönjük kitartó hűségét!
Nagyon büszkék vagyunk arra, hogy bemutathatjuk, amit biztonsággal nevezhetünk mérföldkőnek a közúti szállítás történetében: az új generációs DAF XF, XG és XG+ tehergépkocsikat.
A tehergépkocsikat a súlyra és méretekre vonatkozó új európai jogszabályoknak megfelelően fejlesztették ki, amelyek több lehetőséget adnak a gyártóknak tehergépkocsijaik aerodinamikájának javítására. Mindez arra szolgál, hogy az új szabványok elősegítsék a hatékonyságot, a biztonságot és a járművezető kényelmét.
A „2022-es év nemzetközi tehergépkocsija” zsűrije egyértelműen meggyőződött arról, hogy a DAF képes felnőni a feladathoz, mivel erőfeszítéseink oda vezettek, hogy a DAF megkapta a tehergépkocsi-ipar legrangosabb díját. „A DAF XF, XG és XG+ teljesen új korszakot nyit,” – ez volt Gianenrico Griffini zsűrielnök összegzése. Tökéletesen egyetértünk vele.
A „2022-es év nemzetközi tehergépkocsija” díjat nemcsak a DAF vállalat, 12 000 büszke dolgozónk és professzionális DAF-márkakereskedői hálózatunk érdemelte ki. Én Önökkel, üzleti partnereinkkel is megosztom ezt a díjat, akik tehergépkocsijainkat és szolgáltatásainkat használják, és akik saját sikereink mozgatóerejét adják.
Köszönöm Önöknek kitartó hűségüket. Ez olyasmi, amit nagyra becsülünk és nagyon büszkék vagyunk rá. Az Önök hűsége inspirál bennünket, hogy holnap még jobbak legyünk, mint ma. És ha már a holnapról beszélünk: új generációs, hidrogénhajtású robbanó motoros XF Innovation tehergépkocsink kapta a „2022-es tehergépkocsi-innovációs díjat” ugyanattól a zsűritől. Ez további bizonyítéka annak (ha ezt egyáltalán bizonygatni kell), hogy a DAF igazán elkezdi a jövő építését az új generációs tehergépkocsijaival.
Szívélyes üdvözlettel:
Harry Wolters
a DAF Trucks N.V. elnöke