Lendületben a DAF
További történetek
„Új, modern fülkegyártó üzemek a belgiumi Westerlóban”
A DAF két új gyárat épített Westerlóban (B), kifejezetten az új generációs XF, XG és XG+-típusok gyártásához. Az egyik az acél „fehér felépítmény” nagy pontosságú összeszerelésére, a másik pedig a fülkebelső kialakítására szolgál. Bepillantunk a DAF új gyártóüzemének kulisszái mögé, amely kevesebb mint két év alatt épült fel, és amely a maga nemében az egyik legmodernebbnek számít az iparágban.
Szöveg: Philip van Hasselt
A DAF fülkéi hosszú évek óta közismerten a legtágasabbak és legkényelmesebbek a piacon. A DAF-tehergépkocsik emellett az alapanyagok és a kivitelezés terén is etalonnak számítanak. A DAF ennek ellenére úgy döntött, hogy prémium minőségű tehergépkocsijai új generációjának gyártásával még magasabbra emeli a lécet.
Kihívás
Ezért épült két új üzem a DAF Trucks westerlói telephelyén. Annak érdekében, hogy ne szakítsák meg a folyamatos termelést, az új gyártósorokat a meglévő létesítmények mellett építették ki, ami a legmagasabb szintű tervezési, szervezési és mérnöki kihívást jelentette. A munkahelyi szakzsargonban a két új üzemet csak ‘felépítmény-’ és ‘fülkekárpitozó’ gyárnak nevezik.

A 14 600 m2-en elterülő új felépítményüzem gyártósora 145 speciális robottal és 139 szervoelektromos hegesztőfogóval van felszerelve, ami világszínvonalú végterméket garantál. Stijn Claes, a fülkegyár projektmenedzsere így nyilatkozik erről: “A DAF beszállítóival együtt csúcsminőségű fémlemez alkatrészeket gyárt Eindhovenben. Ezeket az alkatrészeket aztán Westerlóba szállítják, ahol a teljes fülke megépítésére használják fel őket.”
Precizitás
A robotok csúcstechnológiás fogóikkal és pozicionáló rendszereikkel biztosítják a lemezalkatrészek kivételes pontosságú összehegesztését. Hibának itt egyáltalán nincs helye. “A folyamat minden egyes lépésénél a fülkét ugyanazon referenciapontok szerint helyezik el, hogy mindegyik alkatrészt pontosan lehessen hegeszteni” – magyarázza Stijn Claes. “Ez hihetetlen merevséget biztosít az új generációs XF, XG és XG+-járművek fülkéjének, ami szintén hozzájárul a járművezető maximális kényelméhez.”
Végtelen lehetőségek
Az új felépítménybe beépíthető fülkék választéka szinte végtelen. “Máris 200 különböző műszaki jellemzőnk van a tetőre vonatkozóan. Minden ügyfelünk igényeit egy RFID-adathordozón tároljuk (a bankkártyák chipjéhez hasonlít), amelyet mindegyik állomásnál leolvasnak. Ez teszi lehetővé számunkra az ügyfélspecifikus járművek megépítését, valamint azt, hogy elvégezzük az egyes tehergépkocsik esetében szükséges munkálatokat. Ez nemcsak maximális hatékonyságot, hanem kiváló minőséget is eredményez.”

Páratlan tehergépkocsi
Mire a végtermék – közismert nevén a „fehér felépítmény” – elhagyja a gyártósort, tizenkilenc különböző állomáson halad át. A huszadik és utolsó állomáson teljes körű szemrevételezéses vizsgálaton esik át. Ezt követően a vadonatúj fülkét elküldik a fülkefényező üzembe, amely csupán néhány évvel ezelőtt nyílt meg, és kategóriájában a leghatékonyabbnak és legkörnyezetbarátabbnak számít. Stijn hozzáteszi: “A fehér felépítmény és a fülkefényező üzem minősége egyaránt páratlan a tehergépkocsi-iparban – legalább olyan magas, mint a prémium személygépjármű-gyártó ágazatban.”
Emberi kezek
A fülkefényező üzem után következik a fülkebelső precíz összeszerelése a fülkekárpitozó üzemben. Az új gyáregység, ahol az XF, XG és XG+ fülkéit szerelik fel belső és külső alkatrészekkel, 20 000 m2-en terül el. Különböző részekre oszlik, melyek közül a legnagyobb a kéthektáros üzemen végigkígyózó központi összeszerelő gyártósor. A fülkék nagyméretű, fapadlós platformokon állnak a szerelősoron, és legalább 62 különböző munkaállomáson haladnak át. A fülke minden állomásnál egy bizonyos alkatrésszel egészül ki. Ehhez azonban emberi kezekre van szükség, mivel mindegyik tehergépkocsi az egyes ügyfelek specifikációinak megfelelően készül.

Megemelt platformok
Egy másik új jellemző a tetőalkatrészek felszerelésének módja. Ahelyett, hogy az alkalmazottaknak megemelt platformokon kellene állniuk, a fülke besüllyed a padlóba, ahol ideális munkamagasságban lehet felszerelni rá a villogókat, antennákat, dudákat és egyéb tartozékokat. Ez még nagyobb pontosságot tesz lehetővé az alkatrészek felszerelésében, valamint a lehető legjobb ergonómiát biztosítja az alkalmazottak számára. A tetőlámpát robotok szerelik fel, amelyek lézerrel határozzák meg a pontos helyet. Az üzem két különálló előszerelő sort is tartalmaz: az egyik az egyedi kialakítású műszerfalak összeszerelésére, a másik pedig az ajtók felszerelésére szolgál.
Mindent a kényelem nevében
Andy Swinnen, a fülkekárpitozó üzem építésében részt vevő műszaki projektvezető a következőképpen írja le részletesen ezt a folyamatot: “Amint a fülke elhagyja a fényezőüzemet, eltávolítják róla a két ajtót, amelyek aztán egy külön gyártósorra kerülnek, ahol 11 különböző munkaállomáson áthaladva az ügyfél igényeinek megfelelően kerülnek kialakításra. Ezen a gyártósoron egy új funkciót is bevezettünk: minden új generációs XF, XG és XG+ fülkéjét dupla gumitömítéssel látunk el, hogy még jobban csökkentsük a fülkén kívülről származó zajokat – mindent a kényelem nevében.”

Forgatószerkezet
Az egyedi műszerfal elkészítéséhez legalább 22 állomás munkájára van szükség. Egy forgatószerkezet teszi lehetővé azt, hogy a műszerfalat ideális helyzetbe lehessen fordítani a következő munkás számára. „Ez nemcsak az ergonómia szempontjából jelent segítséget – magyarázza Andy – , hanem a műszerfal minőségét is javítja. Minél könnyebb az alkatrészek felszerelése, annál jobb az eredmény.” A végtermék egy teljes műszerfal, amely egy egységként csúsztatható be a fülkébe. Egyedül a kormánykerék hiányzik. „Szándékosan döntöttünk így, mert ennek köszönhetően több hely marad a szerelősoron dolgozó alkalmazottaknak a fülke befejező munkálatainak elvégzésére.”
200 tétel
„A gyártósor végén minden egyes fülkét végső és alapos ellenőrzésnek vetnek alá a tesztelő- és vizsgálócsapat tagjai” – foglalja össze Andy. „A fülke csak akkor mehet tovább Eindhovenbe, ha az ellenőrzőlista mind a 200 tételét kipipálták.”
Az új DAF XF, XG és XG⁺ új korszakot nyit:
Történelmet írni a jövővel. Szinte szürreálisnak hangzik a feladat, mégsem feltétlenül az, mert a DAF az új XF, XG és XG+-típusokkal új korszakot nyit a tehergépkocsi-gyártás történetében: a távolsági fuvarozás új korszakát, amelyben a hatékonyság, a biztonság és a kényelem új dimenziói nyílnak meg. Start the Future!
Szöveg: Rob van Tilburg
A DAF távolsági fuvarozásra tervezett tehergépkocsijainak új generációja több szempontból is új mércét állít fel. Ezek az első olyan tehergépkocsik a piacon, amelyeket a járműméretekre vonatkozó új európai rendelet szem előtt tartásával fejlesztettek ki. E szabályozások célja, hogy jelentős mértékben hozzájáruljanak az üzemanyag-hatékonyság további javításához és a CO2-kibocsátás csökkentéséhez. Ha a tehergépkocsi-gyártóknak ténylegesen több hely áll rendelkezésükre járműveik tervezése során, az nemcsak az aerodinamikai jellemzőket, hanem a biztonságot is javítja. Emellett természetesen a járművezetők is élvezhetik a nagyobb munka- és élettér, valamint a páratlan szintű kényelem előnyeit.

Megkülönböztető jegyek
Bárki, aki megnézi az Európai Bizottság új, szabályozással kapcsolatos céljait, könnyen rájöhet arra, miben emelkednek ki az új generációs DAF-tehergépkocsik: új szintre emelik a járműhatékonyságot, a biztonságot és a járművezetői kényelmet. Teljesen átalakítják a közúti szállítás világát: az új generációs XF a széles körben elismert és még mindig forgalomban lévő XF Super Space Cab és Space Cab típus utódjaként, egy szinttel feljebb lépve pedig az új XG és XG+-típusokkal a DAF egy teljesen új piaci szegmenst hozott létre. A DAF történelmet ír a páratlan tehergépkocsi-sorozattal, amellyel már ma elérhetővé válik a jövő.
XF, XG vagy XG+
Nagy, nagyobb, legnagyobb
Az új generációs DAF XF, XG és XG+-járműveket távolsági fuvarozásra fejlesztették ki. A járműméreteket és -tömegeket szabályozó új európai rendelet lehetővé tette a DAF számára a lehető legtökéletesebb beltér létrehozását. Az új XF kialakításának köszönhetően elöl nem kevesebb, mint 16 centiméterrel lett hosszabb. A még nagyobb belső tér felé haladva az XG fülke már 33 centiméterrel megnyúlt, az új XG+ pedig a maximumot nyújtja a tágasság tekintetében: 20 centiméterrel nagyobb tetőmagasságának hála ennek a fülkének a térfogata eléri a 12,5 m3-t, ami teljesen új szabványt vezet be az iparágban.
A forma a funkció szolgálatában
A távolsági fuvarozásra és nehéz áruszállításra tervezett tehergépkocsik teljesen új sorozatának tervezése komoly kihívást jelent. A DAF tervezési igazgatója, Bart van Lotringen az új generációs DAF-tehergépkocsik tervezése során hozott döntésekről, valamint az egységesség megőrzéséről beszél. A járművezetők véleményének meghallgatásáról, a fordított gondolkodásról, az aerodinamika törvényeiről, valamint a belülről kifelé haladó tervezésről.
Szöveg: Philip van Hasselt
Barttal a hatalmas eindhoveni DAF-gyártóüzem egy olyan területén találkozunk, amely szakszerűen le van választva, távol a kíváncsi tekintetektől. Ez egy tiltott zóna, ahová kizárólag néhány különleges engedéllyel rendelkező alkalmazott léphet be. A tervezési igazgató maga nyitja ki az ajtót, és könnyű léptekkel elindul a hosszú folyosón. Április eleje van, kint az épület körül a szél szinte vízszintesen fújja a sűrű hópelyheket.
Tiszta lap
Bart nagyon nyugodtnak tűnik. “A kemény munka nagyja már többé-kevésbé mögöttünk van” – mondja, és mosolya mindenkire átragad körülötte. Néhány olyan gyártás előtti modellt megyünk megnézni, amelyeken még javában dolgoznak a szakemberek. “Már majdnem készen vagyunk, ami fantasztikus érzés! A forgalomba hozatalt megelőző időszak mindig nagyon izgalmas és különleges. Egy kicsit olyan, mint egy gyermek születése. Rengeteget dolgoztunk azért, hogy ez a pillanat elérkezhessen. Az új generációs tehergépkocsik első vázlatait még 2014-ben vetettük papírra. Tiszta lappal indultunk, minden lehetőséget alaposan megvizsgálva. Alapvető célkitűzéseink azonban világosak voltak: hatékonyság, biztonság és kényelem.”
“Ellentétben azzal, amit az emberek többsége elvárna, mi a fülke hátuljával kezdtük. Végül is a hátsó rész körvonalai többé-kevésbé rögzítettek: tízből kilenc alkalommal a felépítmény vagy a pótkocsi nagy és szögletes, és maximális hosszal és szélességgel rendelkezik. Ezért úgy döntöttünk, hogy szó szerint hátulról előre tervezünk, ami a tervezők számára fordított gondolkodást jelent, mivel ahhoz vannak hozzászokva, hogy az elejétől a hátulja felé dolgozzanak.”

Lelkes pénzügyi részleg
A tervezési igazgató tollat és papírt ragad, és néhány tollvonással bemutatja, hogyan találkoztak végül az aerodinamikai szakemberek és a formatervezők elképzelései. „A legfontosabb kérdés az volt, hogyan vezessük hátra a levegőt a lehető leghatékonyabban anélkül, hogy feláldoznánk a kilátást vagy a teret. A megoldást parabolikus sugarak jelentették kétoldalt, egészen a tetőig, a szélvédő finom ívével és mélyebb oldalsó légterelőkkel. Ehhez jöttek hozzá még a gondosan megtervezett tükrök, vagy ami még jobb, kamerák, valamint a DTM-versenyautók által ihletett kerékjárati ívek. A formatervezés egyetlen centimétere sem kerülte el a figyelmünket. A végeredmény az aerodinamikai teljesítmény 19%-os javulása lett, ami akár 6,3%-os üzemanyag-megtakarítással is járhat!” Bart csillogó szemmel teszi hozzá: „Ezért voltak olyan izgatottak ügyfeleink pénzügyi osztályainak munkatársai!”
Ismertetőjegy
Az új sorozat kialakítása a szó szoros értelmében szemet gyönyörködtető. Szándékosan. „Ha egyetlen szóval kellene leírnom az új generációs tehergépkocsikat, a „prémiumot” választanám. Azt szeretném, hogy pontosan ezt sugározzák, külső és belső megjelenésükben egyaránt: összetéveszthetetlen hűtőrácsukkal, amely a DAF ismertetőjegye: erős és robusztus, ugyanakkor elegáns és páratlan. Tökéletesen szimbolizálja a DAF értékeit. A LED-es világításnak köszönhetően a jármű eleje minden olyan tulajdonságot tükröz, ami az összes DAF-tehergépkocsi DNS-ében megtalálható, most azonban ezek minden eddiginél nyilvánvalóbban láthatóak: süt róluk a különlegesen kiváló minőség.”
Formatervezés belülről kifelé, és fordítva
Bart számára a tehergépkocsi belseje ugyanolyan fontos, mint a külseje. Végül is ez a sofőr munkahelye és élettere. „Én tulajdonképpen sokkal inkább „tértervezőnek” tartom magam, mint „formatervezőnek”. Inkább építésznek, mint művésznek. A fülkének a lehető legnagyobb kényelmet és életteret kell biztosítania a járművezetőnek. Tervezőként ezért megpróbáltam a lehető legjobban kitolni a fülke sarkait, hogy minél nagyobb belső teret lehessen kialakítani. Ez egyfajta fordított, belülről kifelé tervezés. Az aerodinamika szempontjából azonban az is fontos, hogy a fülke elülső része a lehető legjobban le legyen kerekítve, mert így csökkenthető a légellenállás és az üzemanyag-fogyasztás. Az ebben a tekintetben hozott döntésekben is jól láthatók a kézjegyeink.”

Személyes motiváció
Ezeket a kézjegyeket részben a járművezetők igényei határozzák meg, ami rögtön nyilvánvalóvá válik, amint Bart büszke mosollyal beül az egyik új XG volánja mögé. Számára nem létezik öncélú művészet. Nagyon büszke a termékre, amelyben ül, olyan kényelmesen, mintha az otthoni karosszékében pihenne. Tekintete elégedetten pásztáz végig az esztétikus műszerfalon. Bekapcsolja a második kijelzőt, megnyom néhány gombot, kezét pedig az ágyon lévő fedőmatracon nyugtatja. Nyilvánvaló elégedettséggel fordul hozzánk: „Nézzék, milyen puhák és finom tapintásúak az anyagok!”
Bart azt élvezi a legjobban, hogy rendkívüli képességeit mások javára fordíthatja. Ezt ő a következőképpen fogalmazza meg: „Fantasztikus érzés tudni, hogy sikerült hozzájárulnom valaki más boldogságához, hogy fenntartható módon jobbá tehettem egy járművezető életét. Egyértelműen kijelenthetjük, hogy ez az én személyes motivációm”. Nagyon élvezte a járművezetőkkel folytatott beszélgetéseket is arról, hogy mit látnának szívesen az új fülkében. Valójában mekkora tárolóhelyre van szükség a műszerfalon? Mit vár egy járművezető a kameráktól és a tükröktől? Bartnak és munkatársainak mindenre sikerült mindenki számára kielégítő megoldást találnia.
Tudatos választás
A DAF egyet jelent a legjobb munkahellyel, amit csak el lehet képzelni: biztonságos, kényelmes, és minden a járművezető keze ügyébe esik. A tervezőcsapat még a fülke személyre szabásával kapcsolatos preferenciákat is figyelembe vette. „A járművezetők mindig tudják, hogy mit szeretnének.”
A digitális személyre szabás irányába mutató trend nyilvánvalóan látszik a műszerfalon. Például az XF, XG és XG+ műszerfalán lévő két nagyméretű képernyő egyszerűen beállítható a személyes preferenciáknak megfelelően. Mostantól az Android Auto vagy az Apple CarPlay alkalmazás is elérhető a járműveken. Egy másik figyelemre méltó jellemző, hogy a (gyakran nagyon hosszú) menüket tartalmazó érintőképernyők helyett fizikai gombokat és kapcsolókat használnak. A tehergépkocsi alapvető funkcióinak könnyen elérhetőnek kell lenniük. Kezek a kormányon, szemek az úton. Biztonság mindenek felett.

“Az új XF, XG és XG+ elvileg lekerekített formájú, mégsem látszik legömbölyítettnek. Mindegyik vonalnak megvan a maga funkciója, és hozzájárul a kiváló aerodinamikai jellemzőkhöz. Más szóval, ezek nem pusztán öncélú díszítések.”
Bart van Lotringen,
tervezési igazgató
Jellegzetes vonalak
Bár a ‘lekerekített’ és a ‘lágy’ a járművek innovatív természetének kiemelésével kapcsolatban divatos kifejezésekké váltak napjainkban, Bart alkotásait különleges vonalaik teszik jellegzetessé. Ez pedig továbbra is filozófiájának lényegét jelenti: “A vékony vagy vastag vonalak karaktert kölcsönöznek a formatervezésnek. Személy szerint nem rajongok azokért a dizájnokért, amelyek kizárólag lágyak és lekerekítettek.” Bart rámutat a fülke vonalainak egyedi összjátékára, amely már elöl is érvényesül.
Az innováció szellemisége
A DAF a gyártók közül elsőként használta ki az új európai jogszabályi előírásokat, amelyek nagyobb mozgásteret tesznek lehetővé a tehergépkocsik előírt méreteiben. Nagy volt a nyomás? “ Ezúttal nem az volt az elsődleges célunk, hogy egy ikonikus tehergépkocsit hozzunk létre – ezt amúgy is csak az idő döntheti el. Olyan tehergépkocsit akartunk megalkotni, amely tetszik az embereknek, modern és átgondolt. Teljes mértékben áthatott bennünket az innováció szellemisége. Mindezeket figyelembe véve a végeredmény egy hamisítatlan DAF-termék lett: kívülről mágnesként vonzza a tekintetet, óriási beltere pedig erősíti a márkahűséget – ilyen munkahelyről álmodik minden járművezető. Büszke vagyok tehergépkocsijaink új generációjának egyediségére. Az XF, az XG és az XG+ egy új korszak kezdetét jelzi; ezek a típusok valódi áttörést jelentenek.”
Új generáció születik
„Az új generációs DAF 10 000 munkatársunk arra irányuló elkötelezettségének eredményeként született meg, hogy a valaha létezett legjobb tehergépkocsit készítsék el Önnek.”
Új generáció születik
Eddigi legnagyobb projektünk mérföldkőnek számít a vállalat történetében: az új generációs DAF bevezetése, melyet a járműméretekre vonatkozó új európai szabályozás szem előtt tartásával fejlesztettünk ki. Egy olyan szabályozás, amely szó szerint nagyobb teret ad a gyártóknak tehergépkocsijuk aerodinamikai tulajdonságainak javítására, a hatékonyság, a biztonság és a járművezető kényelmének növelése érdekében.
Az új generációs DAF minden területen újradefiniálta a határokat. Elsősorban azért, mert a fejlesztési folyamatot tiszta lappal kezdtük, a valódi innováció megteremtése érdekében. A formatervezés egyszerre látványos és funkcionális. A lehető legjobb aerodinamikai jellemzők elérésére irányuló törekvésünk során a legapróbb részletekre is odafigyeltünk. Így – a számos egyéb újítással együtt – olyan mértékű üzemanyag-hatékonyságot értünk el, amely új mércét állít fel az iparág számára. Ugyanúgy, ahogy az új generációs DAF a biztonság és a járművezetői kényelem terén.
Az új generációs DAF egy vadonatúj járműplatformot képvisel az alternatív hajtásláncok beszerelésére készen, és olyan szolgáltatásokkal kiegészítve, amelyeknek egyetlen célja van: az Ön nyereségességének növelése. Minden egyes megtett kilométerrel. A DAF Connect flottakezelő rendszer is új funkciókkal bővült, és a DAF MultiSupport javítási és karbantartási szerződések keretében még több lehetőség közül lehet választani.
Az új generációs DAF 10 000 munkatársunk arra irányuló elkötelezettségének eredményeként született meg, hogy a valaha létezett legjobb tehergépkocsit készítsék el Önnek. Olyat, amely felkészíti a DAF-ot a jövőre, mégpedig egy olyan jövőre, amelynek már ma nekivághat. A Lendületben a DAF legújabb számában arról olvashat, hogyan válik mindez lehetségessé. DAF-márkakereskedője pedig mindenben az Ön rendelkezésére áll.
Harry Wolters,
a DAF Trucks N.V. elnöke
A következő lépés a siker felé vezető úton
A DAF európai piaci részesedését illetően rendkívül jól teljesített az elmúlt néhány évben. “Az új generációs XF, XG és XG+-típusokkal készek vagyunk a siker következő szintjére lépni” – mondja Richard Zink marketing és értékesítési igazgató. “Ebben a tekintetben ezek a modellek a DAF jövőjének kezdetét is jelentik.”
Az európai tehergépkocsi piac nehézgépjármű-kategóriájának 16,3%-os piaci részesedésével 2020 volt a második legjobb év a DAF történetében. “Komoly elismerés ez professzionális márkakereskedői hálózatunk számára, amely folyamatosan fektet be újabb és újabb létesítményekbe és berendezésekbe, valamint alkalmazottaik képzésébe, hogy még jobb szolgáltatást nyújthassanak ügyfeleinknek. Természetesen mi a DAF-nál szintén folytatjuk a befektetést, mely ígéretet mi sem bizonyít ékesebben, mint az új XF, XG és XG+.”

Készen a fellendülésre
“Az innovatív tehergépkocsik új generációja kétségtelenül hatalmas lendületet fog adni vállalatunk imázsának és sikerének” – vélekedik Richard Zink. “Ezeket a járműveket úgy terveztük, hogy a hatékonyság, a biztonság és a járművezetői kényelem tekintetében csakis a legjobbat nyújtsák a szállítmányozási üzemeltetőknek és a járművezetőknek. Ugyanakkor számos fontos lépést tettünk az új generációs tehergépkocsik szervizelésével kapcsolatban is.”
Szerviz évente egyszer
Számos innovációval rukkoltunk elő. A DAF Connect online flottakezelő rendszernek köszönhetően a navigációs rendszer valós idejű forgalmi információk megjelenítésére és a tehergépkocsi telephelyéről frissített útvonalak fogadására is képes. “Ez segít a maximális kilométerenkénti haszon elérésében” – teszi hozzá Zink.

„A járműdiagnosztika teljesen új infrastruktúráját fejlesztettük ki, amely optimalizálja a jármű rendelkezésre állását és 200 000 kilométerre növeli a szervizperiódust, ami azt jelenti, hogy évente csak egyszer kell karbantartást végezni. Ez egyedülálló az iparágban.”
Richard Zink,
marketing és értékesítési igazgató
A DAF MultiSupport egész Európára kiterjedő javítási és karbantartási szerződéseket kínál non-stop támogatással a járművek maximális hatékonysága és rendelkezésre állása érdekében. Továbbá a PACCAR Financial lízing már egyetlen szerződéssel képes biztosítani Önnek egy olyan tehergépkocsit, amely leszállításkor máris üzembe állítható. “Tehergépkocsijaink új generációjával új korszakot nyitunk” – teszi hozzá Richard Zink. “A járművek és a támogató szolgáltatások közötti fokozott integráció korszakát, azzal a céllal, hogy megkönnyítsük ügyfeleink életét, és optimalizáljuk számukra a kilométerenkénti hasznot.”
Feszegetjük a határokat
Büszke ember, az egyszer biztos. Első pillantásra nyilvánvalóan látszik. És joggal. Mert bár Ron Borsboom már több mint 20 éve vezeti a DAF termékfejlesztési részlegét, az új generációs DAF karrierjének eddigi legnagyobb és legdrágább projektje. “Maximálisan kihasználtuk a járművek méreteire vonatkozó új európai szabályozás kínálta lehetőségeket. Új etalont vezetünk be az iparágban.”
Kérdezze csak bátran a termékfejlesztési ügyvezető igazgatót az új hármas ikreiről, és máris felragyog a mosoly az arcán. “Csapatként nagyon büszkék vagyunk arra, hogy a távolsági fuvarozásra tervezett tehergépkocsik új generációjára vonatkozó terveink szépen harmonizáltak az új európai szabályozással” – mondja Ron Borsboom. “Ez lehetővé tette számunkra, hogy rendkívül innovatívak legyünk.”
Orral, vagy orr nélkül?
Ha az új európai szabályozás engedélyezi a hosszabb járműveket, miért ne lehetne olyan kialakítást választani, amelynek hosszabb az ‘orra’? “A nagy sebességű ICE-vonatokhoz hasonló orr a tehergépkocsikon nem jár ugyanolyan aerodinamikai előnyökkel, mivel alacsonyabb a sebességük, viszont megnöveli a tömegüket és megnehezíti a manőverezést” – magyarázza Borsboom. “Ezt alaposan megvizsgáltuk 3D-s szimulációs programjainkkal, valamint a gyakorlatban is, műszaki központunk útjain. Végül rájöttünk, hogy a legjobb eredményt az A-oszlop körüli elliptikus sarkok adják, tetőtől talpig, orral nem elválasztva, különösen akkor, ha a sarkokat integráljuk a szélvédőbe, valamint a tető és az alváz oldalaiba. Az optimális kialakítás érdekében 16 centiméterrel meghosszabbítottuk az elejét, és így a lehető legjobb üléshelyzetet sikerült biztosítanunk a járművezetőnek.”
Világszínvonal
Az aerodinamika az egyik fő terület, ahol az új generációs DAF-tehergépkocsik messze kiemelkednek a piacon kapható többi tehergépkocsi közül. “Az aerodinamikai jellemzőket rendkívül jól terveztük meg, és csodálatos eredményeket értünk el velük” – büszkélkedik Borsboom. “A lekerekített sarkok, a kúpos fülkekialakítás, a tömítés – a levegő egyszerűen elsiklik a tehergépkocsi mellett, sőt valósággal keresztüláramlik rajta. Nem szeretném untatni Önöket a technikai részletekkel, de semmit sem bíztunk a véletlenre, még a hűtőrácson keresztül, valamint a hűtő, a motor és a kerékjárati ívek mentén áramló levegő útját sem. Az eredmény egy olyan aerodinamikus kialakítás, amely világszínvonalú energiahatékonysághoz vezet. Ez már önmagában is akár 6,3%-os üzemanyag-megtakarítást és a CO2-kibocsátás hasonló mértékű csökkenését eredményezi. Lenyűgöző, ugye?”

Nagyobb mozgásszabadság, nagyobb hely
Az energiahatékonyság mellett a biztonság és a járművezető kényelme is fontos kritérium volt a tervezés során, és az új európai jogszabályoknak köszönhetően a DAF is jelentősen kitolhatta a határokat ebben a tekintetben. “Nagyobb szabadságunk, és így szó szerint nagyobb helyünk is volt” – magyarázza Ron Borsboom. “Ennek köszönhetően olyan kiváló közvetlen látóteret tudtunk kialakítani, amely egyedülálló az iparágban. Ugyanez vonatkozik a belső térre is, sőt, tulajdonképpen a tehergépkocsi szinte minden aspektusára. A fejlesztési folyamat során egyetlen dolog lebegett a szemünk előtt: csak a legjobb elég jó.”
Több mint 20 millió kilométer
A lehető legmagasabb minőség szavatolása érdekében mindenre kiterjedő tesztelést hajtottak végre, és következetesen alkalmazták a legmodernebb tervezési folyamatokat és eszközöket. A teszteket a DAF saját műszaki központjában és laborjaiban végezték, valamint ügyfeleik bevonásával az utakon is. “Mire elkezdjük az új generációs DAF-járművek gyártását, több mint 20 millió kilométernyi tapasztalatot halmozunk fel új tehergépkocsijainkkal kapcsolatban, ami példátlan. A fejlesztési folyamat során végig a prémium kategóriájú személygépkocsik esetében szabványosan használt autóipari Spice folyamat 2/3-as szintjét alkalmaztuk. Tényleg minden tekintetben kitoltuk a határokat.”

„Az új generációs XF, XG és XG+ nemcsak a DAF-vállalat, hanem az egész iparág számára forradalmi előrelépés.”
Ron Borsboom,
termékfejlesztési ügyvezető igazgató
Új távlatok a biztonság terén
Vessen egy pillantást a hatalmas szélvédőre. Nézze meg a szélvédő és az oldalablakok rendkívül alacsony övvonalait. Ez csak egy dolgot jelenthet: példátlan mértékű közvetlen látóteret a járművezető számára. Újabb ékesszóló bizonyítéka az új biztonsági szabványnak, melyet a DAF az új generációs XF, XG és XG+-típusokon vezetett be.
Amikor először ül valamelyik új generációs DAF-tehergépkocsi volánja mögött, elkerülhetetlenül szembeötlik a páratlan közvetlen látótér! A szélvédőt a jármű elejének ügyes átalakításával lefelé is megnövelték. Ugyanez vonatkozik az oldalablakokra is. Azok pedig, akik kulcsfontosságúnak tartják a közvetlen látóteret, járdára néző ablakot is rendelhetnek, amely – az alapfelszereltséghez tartozó lehajtható váltósofőrüléssel együtt – lehetővé teszi a járművezető számára, hogy a fülke váltósofőr-oldalán is tisztán láthassa az embereket és tárgyakat.
DAF digitális megjelenítő rendszer
A tükörházakat úgy alakították ki és helyezték el, hogy a járművezető a közvetlen látótér további javítása érdekében átláthasson közöttük. Az új DAF digitális megjelenítő rendszer ezen a téren a lehető legjobb ár-érték arányt kínálja: a fő tükröt és a nagy látószögű tükröket felváltó, magasan a fülkére szerelt digitális kamerák elektromosan behajthatók, és kiváló minőségű képeket továbbítanak az A-oszlopokra szerelt képernyőkre. Ráadásul bármilyen időjárási körülmények között, mivel a kamerák fűtöttek. A járdára néző és az elülső tükröket felváltó, széles látómezőt biztosító DAF Corner View rendszert a váltósofőr oldalára lehet felszerelni.


Látni és látszani
Világítás – ezen a téren a DAF igazán jó hírnévre tett szert az idők során. 2013-ban a DAF a gyártók közül elsőként alkalmazott LED-technológiát a fő járművilágításban, ami erős és homogén megvilágítást eredményezett. Az új generációs DAF XF, XG és XG+-járművek esetében még egy lépéssel továbbmentek. LED-et használnak az összes világításhoz: az első, az oldalsó és a hátsó lámpákhoz, beleértve a mesés tetővilágítást és a rendkívül praktikus kanyarfényeket is. Sötét vezetési körülmények között a világításszabályozás automatikusan aktiválódik, csakúgy, mint esős időben az ablaktörlők. A biztonság lényege az, hogy a legapróbb részletekre is odafigyeljünk.
Szabadalmaztatott ProCaDis-rendszer
Az új generációs DAF egyenlő a beépített biztonsággal. Az XF, XG és XG+-típusok olyan fejlett funkciókkal és technológiákkal vannak felszerelve, amelyeket reményeink szerint soha nem kell majd használni. A fülkék rendkívül robusztus felépítéssel és integrált zónákkal rendelkeznek, amelyek tompítják az elülső vagy hátsó ütközés hatásait. A DAF szabadalmaztatott ProCaDis (programozott fülkeelmozdulási) rendszere biztosítja, hogy a fülke rögzülve maradjon az alvázhoz, és frontális ütközés esetén automatikusan hátrafelé mozduljon el. Ez azt eredményezi, hogy a fülke gyakorlatilag sértetlen marad, maximális védelmet nyújtva a benne ülőknek.

Emberek és gépek
Az új generációs DAF fejlesztése során az aktív és a passzív biztonságra is nagy figyelmet fordítottak. Mivel azonban a biztonság a járművezetővel kezdődik, a DAF gondoskodott arról, hogy a sofőrök ösztönösen és zavaró tényezők nélkül üzemeltethessék a tehergépkocsikat. A mottó a ‘kezek a kormányon, szemek az úton’ volt. A vezetéshez közvetlenül kapcsolódó funkciók a kormánykerékről vezérelhetők. A DAF emellett olyan fizikai gombokat is használ, amelyek érintéssel is könnyen megtalálhatók – ez egy kulcsfontosságú biztonsági funkció, csakúgy, mint a kényelmes ülések és a kategóriaelső ágyak, amelyek garantálják, hogy a járművezető mindig felfrissülve és éberen indulhasson útnak. A biztonság és a kényelem kéz a kézben jár.
Ultramodern rendszerek
Vajon a magas szintű biztonsághoz vagy a páratlan járművezetői kényelemhez járulnak hozzá? A fejlett rendszerek sok esetben mindkettőt biztosítják. Ezek közé tartozik a legújabb generációs AEBS, a sávelhagyás-figyelmeztető rendszer, a járműstabilitás-vezérlő, a DAF City Turn Assist, valamint a prediktív sebességtartás és a fékrásegítés. És még nincs vége: a DAF számos új funkcióval is bővítette a palettát.
Az egyik példa erre a kis sebességű pótkocsifék, amely a pótkocsi fékjeinek önálló aktiválását teszi lehetővé, megkönnyítve a pótkocsi biztonságos fel- és lecsatlakoztatását. Egy másik új funkció a rögzítőfék-rásegítés, amely az összes fék egyidejű aktiválására szolgál, hogy meggátolja a tehergépkocsi mozgását nehéz áruk fel- és lerakodása közben. Intelligens megoldások, amelyek a biztonságot és a kényelmet is szolgálják.
Új távlatok a járművezetői kényelem terén
Ha van olyan terület, ahol a járművezető és a szállítmányozási üzemeltető igényei találkoznak, akkor az a vezetőfülke. Azok a járművezetők, akik szeretik a munka-, pihenő- és alvóhelyüket, biztosan elégedett, kiválóan teljesítő sofőrök lesznek. A járművezetőknek garantáltan tetszeni fognak az új DAF XF, XG és XG+-járművek. A kényelem, a kidolgozás, a műszaki jellemzők, az alacsony belső zajszint osztályon felüli minőséget biztosít.
Az új generációs DAF-tehergépkocsik belül is ugyanolyan lenyűgözőek, mint kívül. Fejlesztésük a járművezetők segítségével és az ő érdekükben történt. Kezdjük a kiváló hozzáférhetőséggel. Még a legnagyobb XG+-típus is csak három lépcsővel rendelkezik, amelyeket a maximális kényelem érdekében optimálisan helyeztek el. A fülkébe beszállva a járművezetőt hatalmas tér és állómagasság fogadja.
Tágas ülés
A DAF a lehető legjobb munkaterületet alakította ki az új XF, XG és XG+-típusokban a kényelmes ülések révén, amelyek bőséges teret biztosítanak a hátra- és előremozgatáshoz. A könnyen állítható kormánykerékkel együtt a sofőr akár úgy is beállíthatja az üléshelyzetét, mintha a saját személyautóját vezetné. Opcionális kiegészítőként forgóülés is kapható, hogy az egész napos hatékony vezetés után kényelmesen meg lehessen pihenni. A váltósofőr ülése pedig alapfelszereltségként lehajtható, ami nemcsak nagyobb teret, de tökéletes kilátást is biztosít az opcionális, ‘járdára néző ablak’ használatakor, miközben a tehergépkocsi váltósofőr-oldalán tartózkodó személyeket és tárgyakat figyeli.

Szemet gyönyörködtető
A műszerfal lenyűgöző, igazán szemet gyönyörködtető a központi 12 hüvelykes kijelzővel és a vezető által kiválasztható, különböző megjelenésekkel. A ‘Luxury’ DAF Infotainment System (információs és szórakoztató rendszer) opció még egy második kijelzőt is kínál: ez az érintőképernyő az Apple CarPlay, az Android Auto vagy az audiorendszer szintén csúcsminőségű kezelőszerveivel áll összeköttetésben. A műszerfal felülete a belső tér egészének minőségét tükrözi. Prémium minőségű, gyönyörűen és ízlésesen tervezett anyagokból készült. Igazi, első osztályú luxus.
A tehergépkocsi légkondicionáló rendszere is elsőrangú. A lehető legnagyobb pontossággal és rendkívül kényelmesen kezelhető. Az XG+-típus teljesen beépített álló légkondicionálással is felszerelhető az automatikus hűtéshez és fűtéshez, még álló motor mellett is.
Újdonság: pihenőágy
Az évek során a DAF igazi hírnévre tett szert a járművezetők számára biztosított alvás közbeni kényelem terén, amit az új generációs járművekkel csak még tovább öregbít. És nem is akárhogy! A hálóhely hossza a szabványos 2 220 mm, szélessége pedig 800 mm az XG és az XG+-típusokban. A pihenőágy több állítható pozíciót is kínál, és elektromos vezérlésű változatban is kapható. A tökéletes kényelem érdekében egy extra fedőmatrac is behelyezhető. Az új XF, XG és XG+-járművekben még a saját ágyánál is kényelmesebben alhat.

‘Otthon, távol az otthontól’
Szintén nagyon fontos a tárolóhely, amelyből lehetőség szerint rengeteg áll rendelkezésre. Az új generációs DAF-járművek ennek a kritériumnak is megfelelnek: tárolóhely a műszerfalon, az ajtókban, a szélvédő felett és az ágy alatt is, ahol két tágas fiók vagy két nagyméretű hűtő számára is van elég hely. A hátsó falon található egy vezérlőpanel, amellyel a rádió, a klímafunkciók és a világítás szabályozható, beleértve a páratlan LED-es háttérvilágítási rendszert is, amelynek segítségével a járművezető kialakíthatja azt a bizonyos ‘otthon, távol az otthontól’ hangulatot a fülkében.
Az új DAF – XF, XG és XG+-járművek munka, pihenés és alvás közben is új távlatokat nyitnak a járművezetői kényelem terén. Ezt a tényt a tehergépkocsik kiváló vezetési élménye is hangsúlyozza. Az új, alumínium, elülső aláfutás-védelemmel ellátott alváz páratlan torziós ellenállást biztosít. A vadonatúj fülkefelfüggesztési rendszerrel, kormányrendszerrel és hátsótengely-felfüggesztési geometriával rendelkező modellek kivételesen stabil vezetési jellemzőket és egyedülálló vezetési élményt kínálnak. Azt pedig még meg sem említettük, hogy milyen csend van a fülkében. Az új generációs DAF-tehergépkocsikban munka, pihenés és alvás közben is teljesül minden járművezető álma.
Készen állunk a jövő kihívásaira
Az új generációs XF, XG és XG+-sorozatokkal a DAF egy teljesen új járműplatformot vezet be, amely készen áll a jövő kihívásaira, következésképpen az alternatív hajtásláncokra is. Ez azt jelenti, hogy az új tehergépkocsik alkalmasak lesznek a programhoz néhány éven belül hozzáadandó elektromos hajtásláncok fogadására is. Hosszabb távon a DAF olyan típusok kifejlesztését is tervezi, amelyek hidrogénnel működnek. Az üzemanyagcella-technológia felfedezése mellett a DAF olyan belső égésű motorokat tervez, amelyek hidrogént használnak üzemanyagként. Ezek rendkívül ígéretes fejlesztések, amelyekben a DAF már jelentős haladást ért el. Ráadásul már a hatékony és tiszta dízeltechnológiát alkalmazó összes változat képes biodízellel üzemelni. A használt zsírokból és olajokból előállított szintetikus üzemanyag, a HVO például akár 90%-kal csökkentheti a CO2-kibocsátást („a kúttól a kerékig”). Hát, ezen érdemes elgondolkodni!
A tilburgi cső
Az épület hivatalos neve New Logic III, de Tilburg lakói nemes egyszerűséggel „a cső” névre keresztelték, és nem tudnak ellenállni a vonzerejének.
Szöveg: Bert Roozendaal
A hollandiai Tilburg város közelében elhaladó A58-as autópályáról nézve az ezüstkolosszus futurisztikus konferenciaközpontnak tűnik. Valójában azonban egy 60 500 m2 alapterületű elosztóközpont, ráadásul a maga nemében az egyik legfenntarthatóbb az egész világon. Nemcsak az energiagazdálkodás, hanem az alkalmazottak jólléte és az épület környezetének tekintetében is. Minden túlzás nélkül állíthatjuk, hogy igazán figyelemre méltó projektről van szó.
Az épület hivatalos neve New Logic III, de Tilburg lakói nemes egyszerűséggel „a cső” névre keresztelték, és nem tudnak ellenállni a vonzerejének. Pontosan ebben reménykedett az ügyfél és az épület használója, a Rhenus Logistics. Kivételesen fenntartható elosztóközpontot akartak, amelytől mindenkinek leesik az álla, ezáltal komoly marketingpotenciált is rejt magában.

“Amikor megszereztük ezt a mesés helyszínt a Hollandiát Németországgal összekötő egyik fő artéria mentén, azonnal tudtam, hogy nem egy hatalmas szögletes dobozt fogunk építeni rá. Olyan épületre vágytam, amelynek alakja már önmagában is erősíti az arculatunkat Hollandiában” – nyilatkozta Alphons van Erven, a raktározási megoldások rangidős alelnöke. “Rengeteg logisztikai munkát végzünk az egészségügyi, a csúcstechnológiai és az elektronikai ágazat számára. Számos ügyfelünk építészetileg kihívást jelentő telephelyeken működik, és ez az épület bennünket is ebbe a kategóriába emel át. Az nem is volt kérdés, hogy fenntarthatónak kell lennie. Az anyavállalatunkon, a Rethmann Group cégcsoporton belül ez már nem marketingfogalomnak, hanem alapelvnek számít.”
Csúcsminőség
Az egyedi megközelítés az épületben végzett tevékenységek egyedi jellegét is tükrözi. “Többnyire csúcskategóriás termékeket és berendezéseket kezelünk. Nyilván nem nehéz elképzelni, hogy az orvosi területen érdekelt ügyfeleink számára végzett munkánk teljesen más, mint a leveskonzervek raktározása, rendszerezése és elosztása. Különféle csúcstechnológiás berendezéseket, például mesterséges szívbillentyűket és mesterséges vérereket tárolunk itt, valamint radar- és elektronikus rendszereket szállító, illetve fejőrobotokat gyártó cégek logisztikájáért is mi felelünk.”
Rengeteg energia
“Talán kissé ellentmondásosnak tűnik, de rengeteg energiát fektettünk abba, hogy fenntartható módszereket találjunk energiafelhasználásunk minimális szinten tartására. Sok időt fordítottunk arra is, hogy a helyszínen dolgozó 350 alkalmazott jóllétét biztosítsuk. Lehet, hogy nem tudunk sokkal többet fizetni az alkalmazottainknak, mint amennyit az átlag megenged, de kiváló munkakörnyezetet biztosítunk számukra.”

“Például azáltal, hogy rengeteg ablak engedi be a napfényt. Ez az épület egyik legfőbb jellegzetessége. Kiemelt figyelmet fordítottunk azokra a helyekre, ahol egy elosztóközpontban általában nem jellemző az ablakhasználat, például a gyalogjárók végén. Van Erven szerint a természetes napfény kihasználásával sokkal kellemesebb munkakörnyezetet lehet teremteni.
“Tudatosan választottuk azt is, hogy mind a 45 rakodódokkban nagyobb ablakokat építsünk be a tolóajtókba. Az üveg oromfalon keresztül pedig még az irodahelyiségeket, sőt a raktárhelyiségeket is eléri a természetes fény, ami nyitott és barátságos hangulatot kölcsönöz a helynek. Emellett a mennyezetektől a tűzoltó locsolórendszerig minden fehér, ami szintén fokozza a nyugalmat és a kellemes térérzést.”
Az egész épületben nagy figyelmet fordítottak a növényekre. Egy tökéletes élőhelyet alakítottak ki nekik, ahol a dolgozók helyet foglalhatnak és elkölthetik az ebédjüket. “A légkondicionáló rendszer a munkaterületenként mért CO2-szintek alapján működik. A kívülről beszivattyúzott friss levegő mennyisége folyamatosan igazodik az adott térben tartózkodó személyek számához. Ez azt jelenti, hogy soha nincs túl meleg, vagy túl hideg.”
Kevés a hiányzás
Egy másik figyelemre méltó jellemző, hogy az épületben található több ezer üveglap mindegyike makulátlanul tiszta. Nem látható rajtuk egyetlen ujjlenyomat sem. “Ez egyrészt az itt tárolt nagy mennyiségű orvosi eszköznek köszönhető, másrészt viszont annak, hogy a munkatársaink büszkék a tiszta munkakörnyezetükre, és szeretnék ilyennek megőrizni. A jóllétre való külön odafigyelés emberségben rögtön kifizetődik” – magyarázza Van Erven. “Alig ért véget az építkezés, már kéretlen állásjelentkezéseket kaptunk. Az alkalmazottaink hosszabb ideig maradnak nálunk, és a hiányzások aránya sokkal alacsonyabb az átlagnál.”
Kiváló
Nem meglepő, hogy az épület az energiagazdálkodás terén valóságos műszaki csodának számít. “Többi jellemzőjével együtt 99,48%-os Breeam-minősítést ér el, ami a kiváló kategóriába sorol bennünket” – mondja Van Erven. “Nem feltétlenül ez volt a célunk, de az épület tervezésekor az emberek éppen arról kezdtek beszélni, hogy Hollandiának el kellene távolodnia a földgázhasználattól. Mi pontosan ezt is tettük, és úgy döntöttünk, hogy inkább hőszivattyúval fűtjük és hűtjük az épületet. A 13 648 napelemnek köszönhetően évente 3 700 MWh elektromos áramot termelünk, ami 880 háztartás áramellátásához lenne elegendő. Mi magunk csak 1 000 MW-ot használunk fel, a többit pedig visszatöltjük a hálózatba.”

„A többi jellemzővel együtt így 99,48%-os Breeam-minősítést ér el, ami a kiváló kategóriába sorol bennünket.”
Alphons van Erven,
a Rhenus Logistics vállalat raktározási megoldásokért felelős rangidős alelnöke
Az alacsony energiafogyasztás a kiemelkedő szigetelésnek is köszönhető. “A holland épületek általános szabványainál sokkal jobb, és nem csupán a hő benntartását, hanem kinntartását is lehetővé teszi. Tavaly nyáron a külső hőmérséklet elérte a 38° Celsius-fokot, belül azonban végig 21° fok maradt” – emlékszik vissza Van Erven. “Ezzel több megawattot megtakarítunk a hűtésen. A világítás is energiatakarékos. Amikor az előző telephelyünkön az összes fénycsövünket LED-ekre cseréltük, a világításra használt energiafogyasztásunk 70%-kal csökkent, és négy éven belül megtérült a befektetésünk. Ebben az épületben az elérhető természetes fénynek köszönhetően még ennél is jobban teljesítünk. Állandó fénykibocsátást tartunk fenn, amely mindig megfelel az alkalmazottaink tevékenységének. Amikor napos az idő, a munkaterület felett lévő 15 000 lámpatestet lehetőség szerint automatikusan tompítjuk, borús napokon pedig ennek az ellenkezőjét tesszük. Egy teljes körű mozgásérzékelő rendszer is a rendelkezésünkre áll.”
Ennek eredményeként „a cső” rendkívül energiahatékony épület. A Rhenus Logistics azonban más módszereket is alkalmaz környezetre gyakorolt hatásának minimálisra csökkentése érdekében. “Összegyűjtjük az esővizet, és az illemhelyek öblítésére használjuk fel. A rakodódokk körüli összes burkolat vízálló, és olaj- és szennyeződésszűrőkkel van felszerelve, mint a benzinkutakon.”
Középpontban a teljes tulajdonosi költség
Magától értetődik, hogy „a cső” nem éppen a legolcsóbb elosztóközpont. “Mi azonban nem így tekintünk erre” – mondja Van Erven. “A fuvarozási ágazathoz hasonlóan elsősorban a teljes tulajdonosi költségre (TCO) összpontosítunk. Lehet, hogy az épület fejlesztési költségei magasabbak, de az üzemeltetési költségek sokkal alacsonyabbak. Továbbá a klímaváltozással kapcsolatos felelősség ránk eső részét is vállalni szeretnénk, ami azt jelenti, hogy 50 év élettartamra építünk épületet. Ahhoz pedig, hogy értékálló legyen, időtállónak is kell lennie. Végül, de nem utolsósorban milyen esélyek lennének arra, hogy 2021-ben bárki finanszírozáshoz jusson egy fenntarthatatlan épületre?”
A Boerman Group részt vesz az új generációs DAF járművek helyszíni tesztelésében:
A Boerman Group központi irodája Hardinxveld-Giessendamban található, amely csak egy kőhajításnyira fekszik a legnagyobb holland hajógyáraktól. Egy modern vállalat, amely nemcsak személyre szabott szállítási megoldásokat kínál, hanem ügyfelei logisztikai igényeire is tekintettel van. A Boerman Group már évek óta a DAF ‘tesztpartnere’, és az elsők között ismerhette meg az új generációs DAF-járműveket. “Már alig várjuk a folytatást!”
Szöveg: Dieuwke Laks
A Boerman Transport és a DAF régóta ápol gyümölcsöző partnerkapcsolatot egymással. 1955. május 3-án az eindhoveni székhelyű tehergépkocsi-gyártó az összes DAF-alkalmazott előtt, látványos ünnepség keretében adta át a 10 000-ik alvázát, mégpedig nem másnak, mint a Boerman Group-nak. Teus Boerman, a vállalat volt igazgatója tizennégy éves fiúként nézhette végig, amint átadták a jubileumi járművet édesapjának, Cees Boermannak, a Boerman Transport alapítójának.

“Mindenféle ajándékokat kaptunk, még egy lemezjátszót, és egy nagy karton cigarettát is, ami a DAF összes alkalmazottjának járt a különleges alkalom megünnepléseként.”
1-től 300-ig
Cees Boerman 1936. augusztus 17-én indította el üzleti vállalkozását egyetlen Chevrolet tehergépkocsival. Később becserélte két Fargosra, amelyek közül az egyiket tűzkár érte, majd a másikat a háború alatt a hadsereg rekvirálta. Ez utóbbit a háború után megjavították, és a Boerman Transport folytathatta fuvarozási tevékenységét. Az üzlet hamar fellendült, és nemsokára már vontatókat és pótkocsikat is üzembe állítottak. 1952-ben vásárolták meg az első DAF-ot, egy ‘hétcsíkost’, és 69 évvel később a vállalat átvette a 300. DAF-tehergépkocsiját.
Növekedés
A 1960-as években folytatódott a gazdasági fellendülés Hollandiában. Bővült a közúthálózat, fejlődött a teherszállítás, és a Boerman flottája is nőtt. A kormány az új lakások iránti igény kiszolgálását tekintette elsődleges céljának, és az amszterdami Bijlmermeer lakásépítési projekthez szükséges cement szállítása rengeteg munkát biztosított a cég számára.
A Boerman volt az egyik első olyan vállalat, amely 27 tonna rakománysúlyú tehergépkocsi- és pótkocsi-szerelvényeket használt nemzetközi ömlesztett áruszállításhoz. Gyorsan észrevette és megragadta a lehetőséget. A tehergépkocsikra szerelt daruk használata szintén viszonylag új fejlesztésnek számított, csakúgy, mint a silós áruszállítás. “A régi szép idők elmúlásával ezek a lehetőségek már nem voltak olyan különlegesek, ezért más szolgáltatásokat kellett keresnünk, amelyeket ügyfeleinknek kínálhattunk.”

Hozzáadott érték
Wim Veldhoen, a Boerman Group társigazgatója számára kulcsfontosságú a hozzáadott érték biztosítása az ügyfeleknek. “A szállítmányozás nem csupán arról szól, hogy el kell jutni A-ból B-be. Minőséget és megbízhatóságot is kell garantálni az ügyfeleknek. Hosszú távon ez sokkal fontosabb, mint pusztán időben megérkezni.”
A vállalat portfóliója elárulja a kínált szolgáltatások széles skáláját. A De Jong Transport túlméretes rakomány szállítására és darus szállításra, a Zwatra Transport pedig a nehéz áruszállításra és az ipari eltávolítási szolgáltatásokra specializálódott. A VCT Transport tengeri konténerek szállításával foglalkozik, a Plus Unit Service mobil és átmeneti lakóegységek fuvarozására kínál szolgáltatásokat. A Boerman Transport viszont a rakományok széles választékának hatékony szállításáról és az ehhez szükséges logisztikai folyamatokról gondoskodik. Egy igazi multifunkcionális vállalat!
Közösség
A Boerman Group eltökélt szándéka, hogy jó munkaadó legyen – ez a célkitűzés annak idején Teus Boerman listáján is előkelő helyen szerepelt: “Lehet beszélni arról, amit szeretnénk, de a szavakat tettekre is kell váltani! Milyen benyomást szeretnénk kelteni az alkalmazottainkban? Járművezetőink a minőséget képviselik, amit az általuk használt tehergépkocsikban is biztosítani szeretnénk számukra. A DAF-tehergépkocsik cégünk imázsának szerves részét képezik. Manapság egy kicsit több időbe és energiába telik megtalálni a megfelelő sofőröket, de ez eddig nem jelentett problémát. A DAF-ok pedig egyértelmű szerepet játszanak ebben.”
Tesztelés
Teus Boerman mindig is nagy figyelmet fordított tehergépkocsijai üzemanyag-fogyasztására, és a vállalat az 1960-as évek óta nyilvántartást vezet az üzemanyaggal kapcsolatos költségekről. Az ilyen hírek gyorsan terjednek, így amikor a Wegvervoer szállítmányozási magazin az 1980-as években egy tesztet akart elvégezni egy gyári DAF és egy ‘használt’ DAF 95-jármű összehasonlítására, mindjárt a Boerman vállalattal vette fel a kapcsolatot. A következő eredmény született: a két tehergépkocsi üzemanyag-fogyasztása szinte megegyezett – 1 liter/3,3 km értékkel, tehát Boerman számításai bejöttek. “Mindig nagyon fontosnak tartottam az adatokhoz való hozzáférést. Az adatok elemzése pedig egyre fontosabbá fog válni a jövőben mind az üzemeltető, mind az ügyfél számára.”
Az, hogy mindig örömmel fogadják a Boerman Group-ot a DAF-teszteléseken, részben a vállalat analitikus természetének köszönhető. A cég először csak a saját járműveiből származó adatokat elemezte, mára viszont ugyanezt teszi a DAF tesztjárműveivel is. Marco Wigmans, a Boerman Group flottamenedzsere elismerően beszél a vállalat a DAF irányában tanúsított kritikus hozzáállásáról.

“Úgy érezzük, hogy tényleg érdekli őket a hozzájárulásunk és a tőlünk származó információ. Járművezetőinket meghívják Eindhovenbe tesztnapokra, és szoros kapcsolatot ápolunk a DAF vezetőivel. Ennek eredményeként a járművezetőink rendkívül elkötelezettek a DAF iránt, ami változatosabbá és érdekesebbé teszi a munkájukat.”
Részvétel
A Boerman Group járművezetői is közvetlenül részt vettek az új generációs DAF-járművek fejlesztésében és tesztelésében. Őket és sok más sofőrt is megkérdeztek, hogy pontosan ki tudják deríteni, mit várnak el egy modern tehergépkocsitól.
2020 tavaszán a Boerman felkérést kapott, hogy vegyen be két, úgynevezett ‘korai megbízhatósági ellenőrzés’ alá eső járművet a flottájába, és vesse alá azokat némi valós úti tapasztalatnak. Külső megjelenésükben egyáltalán nem olyanok voltak, mint az új generációs tehergépkocsik, de ugyanazokkal az alkatrészekkel lettek felszerelve. Ezeket két fekete színű, elősorozatú jármű követte. Wigmans azon sem lepődött meg, amikor a DAF átadta neki a titoktartásra vonatkozó utasítások listáját. “A hosszú évek során már megtanultuk, hogyan kell kezelnünk ezeket a járműveket, és hogy nem szabad megfeledkeznünk olyan dolgokról, mint a függönyök behúzása a fülke elhagyása előtt. Ezeknek a tehergépkocsiknak a vezetői még a kulcsokat is hazaviszik a hétvégére, nehogy valaki kísértésbe essen, és vessen egy gyors pillantást a gyönyörű formatervezésű fülkére.”
Pozitív
Az eddigi reakciók pozitívak, nagyon pozitívak, az üzemanyag-fogyasztással és általánosságban a járművekkel kapcsolatban egyaránt. Külön kiemelték a járművezető kényelmes üléshelyzetét. “Végül is a járművezetőnek itt kell töltenie a nap legnagyobb részét.”
Wim Veldhoen igazgató így nyilatkozott: “Nagyon aktívan és lelkesen végezzük tesztpartneri feladatainkat. Ezzel az új tehergépkocsi-sorozattal a DAF új mércét állít fel, mi pedig a sor elején állunk, hogy a lehető leghamarabb megrendelhessük a járműveket. Nagyszerű hír ez nekünk, üzletembereknek, csakúgy, mint a járművezetőinknek.”
Új távlatok a hatékonyság terén
A járműméretekre vonatkozó új szabályozás lehetővé tette az aerodinamika optimalizálását. A DAF pedig ki is használta ezt. A hajtáslánc számos újításával együtt az eredmény az üzemanyag-fogyasztás és a CO2-kibocsátás akár 10%-os csökkenése lett. Lenyűgöző!
A tervezés lehet lenyűgöző és funkcionális is egyszerre – kiváló bizonyíték erre az új generációs DAF XF, XG és XG+-sorozat. A krómozott díszítésű, hangsúlyos hűtőrács, a hasonlóan szembeötlő, intarziás logó, a gyönyörű kialakítású fényszórók – minden részlet a stílust és az eleganciát sugározza. Mindezeket még jobban kiemelik a járművek oldalának feltűnő vonalai. Ha alaposan megvizsgáljuk az új tehergépkocsikat, rögtön feltűnnek a szélvédő lekerekített sarkai, valamint az, hogy minden tökéletes átmenettel illeszkedik egymáshoz. Az egyik újdonság a lenyűgöző, 16 centiméteres elülső meghosszabbítás, ami a kiváló formatervezésnek köszönhetően első pillantásra fel sem tűnik. Ugyanez vonatkozik a fülke kúpos kialakítására is. Kifinomult, hatékony, és mindenekelőtt jól átgondolt.
Az aerodinamika csúcsa
A DAF minden követ megmozgatott annak érdekében, hogy létrehozza a legtökéletesebb aerodinamikai jellemzőket: ellipszis alakú sarokpanelek, beépített terelővel ellátott aljzatlemez, aprólékosan kialakított kerékjárati ívek, a tükröket felváltó kamerák – a funkciók listája lenyűgöző, sőt számos olyan elemet is tartalmaz, amelyek szemmel nem láthatók. A légáramlatot nagy pontossággal vezették el a hűtőrács mögött, a levegőhűtő és a hűtő mentén. Az eredmény az aerodinamikai tulajdonságok 19%-os általános javulása lett. Ez pedig akár 6,3%-os csökkenést is eredményezhet az üzemanyag-fogyasztásban, csak hogy egyet említsünk a számos előny közül.

Ideális hajtáslánc
A DAF a 10,8 és 12,9 literes PACCAR MX-motorok új generációját vezeti be az új DAF XF, XG és XG+-típusokban. Nagyobb nyomatékukkal és számos műszaki újításukkal ezek még nagyobb hatékonyságot biztosítanak. Olyan sok az innováció, hogy szinte fel sem lehet sorolni: ide tartozik például az új motorblokk és hengerfej, az új tervezésű befecskendezők és az új generációs turbókompresszor. Az intelligens felépítés, amely lehetővé teszi, hogy a kipufogócső a lehető legrövidebb úton érje el a motortól az alvázon át az utókezelő egységet minimális hőmérséklet-csökkenést jelent, ami a kipufogógáz még hatékonyabb utókezelését teszi lehetővé.
Rakománysúly = hatékonyság
A DAF minden eddiginél nagyobb erőfeszítéseket tett a hatékonyság új etalonjának megteremtésére. Új funkciókkal bővült a normál TraXon automata sebességváltó, továbbá bevezették a hátsó tengelyek új generációját és a minimális ventilátorhasználatot igénylő hűtőrendszert. A kedvező saját tömegnek köszönhetően mindez együttesen akár további 1,3%-os csökkenést is eredményezhet az üzemanyag-fogyasztásban. Az új generációs XF-vontató mindössze 6 900 kg-ot nyom a mérlegen. Az eredmény? Maximális rakománysúly = HATÉKONYSÁG. Az új generációs DAF-tehergépkocsik esetében pedig ez igazán megérdemli a nagybetűket.

A szervizelés jövője
A DAF az új generációs XF, XG és XG+ bevezetésével új korszakot nyit a szervizelésben, a javításban és a karbantartásban.
- A motor, a jármű központi számítógépe és a DAF Connect alkalmazás frissítései már az éteren keresztül elvégezhetők;
- Alapfelszereltségben nem kevesebb, mint 125 000 km-es szervizintervallumok;
- A hosszú távú fuvarozáshoz egy akár 200 000 kilométeres meghosszabbított szervizperiódus is elérhető, ami évente csupán egyetlen szervizintervallumot jelent; ez újdonságnak számít az iparágban;
- A DAF MultiSupport egész Európára vonatkozó javítási és karbantartási szerződéseket kínál a járművek maximális hatékonysága és rendelkezésre állása érdekében.