1.1 DAF XFC XG Lowdeck XG

Visszaélés bejelentési irányelv

 

A DAF Trucks N.V. és az összes kapcsolódó DAF és PACCAR entitás („DAF”) arra ösztönzi Önt, hogy jelentse az esetleges jogsértéseket. A DAF, mint a PACCAR része, a PACCAR Etikai vonalat használja, amelyet ingyenesen igénybe vehetsz (online vagy telefonon) a PACCAR magatartási kódexének, a PACCAR belső szabályainak, vagy nemzet(közi)i törvényeknek és szabályozásoknak a megsértéséről bejelentést tegyen (a „PACCAR Etikai Vonal”).

 
 
  • Ki tehet bejelentést?

    Azok a személyek, akik munkaszerződéssel rendelkeznek a DAF-nál (vagy a múltban rendelkeztek vele), és azok a személyek, akik bármilyen más minőségben dolgoznak (vagy dolgoztak) a DAF-nál. A DAF külső érdekelt felei, például beszállítók, pályázók, partnerek stb. is bejelentést tehetnek.

  • Milyen területeket fed le a bejelentési irányelv?

    Az irányelv használható a nemzet(köz)i törvények és szabályozások - DAF-on belüli vagy a DAF-fal kapcsolatba hozható - esetleges megsértésével kapcsolatos gyanú bejelentésére. Ilyenek például:

    • Lehetséges bűncselekmények vagy nemzet(köz)i törvények és szabályozások megsértése;
    • A PACCAR magatartási kódexének, a PACCAR Standard Irányelveknek, a megfelelőségi szabályoknak vagy a DAF/PACCAR belső szabályzatainak megsértése;
    • A környezetet, a közegészségügyet, a személybiztonságot vagy a vállalat megfelelő működését fenyegető veszélyek helytelen intézkedések vagy mulasztások miatt.
  • Kitől lehet tanácsot kérni?

    Ha felmerül Önben a gyanú vagy tudomást szerez lehetséges jogsértésekről vagy hibákról, ezt bejelentheted a DAF-nál a kapcsolattartódban. Ha ezek a bejelentési csatornák nem megfelelőek, használhatja a PACCAR Etikai Vonalat, ahol kívánság szerint névtelenül is megteheti a bejelentést. A bejelentés előtt a DAF Compliance Igazgatójával is bizalmasan megvitathatod aggodalmaidat. Ehhez lépj kapcsolatba a Compliance Irodánkkal az alábbi kapcsolatfelvételi űrlapon.

    A megfelelő hatóságtól (lásd: 'Hogyan tehetsz bejelentést') információt, tanácsot és támogatást is kérhetsz a (gyanított) visszaélés vagy az uniós jog megsértésének bejelentésével kapcsolatban (helyi és európai jogszabályok).

  • A bejelentést hogyan lehet megtenni?

    Ha úgy döntesz, hogy követed a DAF bejelentési rendszerét, akkor írásban vagy szóban bejelentést tehetsz a DAF-nál a kapcsolattartódnál vagy a Compliance Igazgatónál a kapcsolatfelvételi űrlapon keresztül. Ez esetleg névtelenül is lehetséges. Ha teljesen névtelenül szeretnél bejelentést tenni, használhatod a PACCAR Etikai vonalat. További információt a PACCAR Etikai vonalról a PACCAR Etikai vonal weboldalán található 'Gyakran Ismételt Kérdések'/'FAQs' szekcióban találhatsz.

    Amikor feltételezett jogsértésekről tesz jelentést, jóhiszeműen kell eljárnia, és megfelelő információkkal kell alátámasztania azt, amennyire lehetséges.

    U DAF feljelentés helyett közvetlen bejelentést is tehet az illetékes (külső) hatóságnak az uniós jog (helyi és európai törvények és rendeletek) megsértésének gyanúja esetén. Az illetékes hatóságok a következők:

    1. az Európai Támogatásokat Auditáló Főigazgatóság;
    2. a Gazdasági Versenyhivatal;
    3. az Integritás Hatóság;
    4. a Közbeszerzési Hatóság;
    5. a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal;
    6. a Magyar Nemzeti Bank;
    7. a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság;
    8. a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság;
    9. az Országos Atomenergia Hivatal;
    10. a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága;
    11. az Alapvető Jogok Biztosa;
    12. a Kormány rendeletével kijelölt, a Kormány vagy a Kormány tagja irányítása vagy felügyelete alatt álló egyéb szerv.

    A DAF számára előnyös, ha közvetlenül bejelented a kapcsolattartódnak a DAF-nál, a Compliance Igazgatónak vagy a PACCAR Etikai vonalon, mivel így a visszaélést vagy jogsértést a lehető leggyorsabban lehet kezelni.

  • Mi történik, amikor Ön bejelentést tesz?

    A jelentés beérkezését követően azt továbbítják a megfelelőségi igazgatónak. A DAF köteles a jelentést bizalmasan kezelni. A bejelentés kezelésében részt vevő személyek nem fedhetik fel a bejelentő vagy más érintett felek kilétét a bejelentő kifejezett írásos hozzájárulása nélkül, és a bejelentéssel kapcsolatos információkat bizalmasan kezelik.

    A megfelelőségi igazgató, vagy szükség esetén az általa kijelölt személy először a jelentés alapján felméri a megfelelő intézkedés és a vizsgálat szükségességét. A megfelelőségi igazgató haladéktalanul, de legkésőbb hét napon belül visszaigazolást küld a jelentéstevőnek a jelentés kézhezvételéről. A jelentést a megfelelőségi igazgató egy erre kijelölt nyilvántartásban rögzíti.

    A Megfelelőségi Igazgató a jelentés alapján a lehető leggyorsabban javaslatot tesz egy vizsgálat indítására az Integritási Bizottság felé, kivéve ha:

    • A jelentés nem megalapozott, vagy;
    • Előzetesen egyértelmű, hogy a jelentés nem vonatkozik jogsértésre, jogsértés gyanújára vagy nemzet(köz)i törvények és szabályozások megsértésére vagy kockázatára.

     

    Ha az Integritási Bizottság úgy dönt, hogy nem kezdeményez vizsgálatot, a Megfelelőségi Igazgató a jelentés benyújtását követő két hétben tájékoztatja a jelentéstevőt. A döntést indoklással együtt közli.

    Ha az Integritási Bizottság úgy dönt, hogy vizsgálatot indít, a Megfelelőségi Igazgató a jelentés benyújtását követő két hétben értesíti erről a jelentéstevőt.

  • Hogyan zajlik a vizsgálat?

    A jelentést követő vizsgálat céljából a Megfelelőségi Igazgatónak joga van bekérni az összes releváns dokumentumot és meghallgatni az összes érintett felet, akit szükségesnek tart a tanácsadói állásfoglalás elkészítéséhez az Integritási Bizottság számára. Ha olyan információt adnak meg, amelynek jellegénél fogva bizalmasnak kell maradnia, azt jelenteni kell Megfelelőségi Igazgatónak.

    A Megfelelőségi Igazgató szakértőket is bevonhat a szükséges információk megszerzése érdekében. Az ezzel járó költségeket előzetesen jóvá kell hagyatni az Integritási Bizottsággal.

  • Tanácsadó jelentés

    A Megfelelőségi Igazgató a jelentés beérkezését követően mielőbb dokumentálja az eredményeket egy tanácsadói jelentésben, amelyet az Integritási Bizottságnak címez. A tanácsadói jelentés leírja a jelentés érvényességét és adott esetben ajánlásokat tartalmaz.

    Az ajánlásokat tartalmazó tanácsadói jelentést az Integritási Bizottságnak kell átadni, szükség esetén anonim formában a bejelentő védelme érdekében, és tiszteletben tartva a Compliance igazgatónak átadott információk bizalmas jellegét.

  • Az Integritási Bizottság álláspontja

    A jelentés beérkezésétől számított legfeljebb három hónapon belül a Megfelelőségi Igazgató vagy az Igazgatótanács egy tagja írásban tájékoztatja a jelentéstevőt és a jelentésben érintett összes személyt az Integritási Bizottság álláspontjáról. Kivételes esetekben ez a határidő meghosszabbítható. A Megfelelőségi Igazgató írásban tájékoztatja a jelentéstevőt minden ilyen meghosszabbításról, megjelölve az okokat.

  • Hogyan védik a jelentéstevőt?

    Azok a jelentéstevők, akik jóhiszeműen jelentést tesznek a jelen irányelv hatálya alá tartozó jogsértésekről, nem lesznek megfélemlítve vagy hátrányos helyzetbe hozva (megfélemlítés tilalma), és más negatív következménnyel sem kell szembenézniük (pl. munkaviszonyukkal kapcsolatosan) a véleményük kifejezése miatt. Ez a megtorlás tilalma vonatkozik azokra az egyénekre is, akik támogatják a jelentést tevőt és/vagy más érintett harmadik feleket. A megtorlás magában foglalja, de nem kizárólagosan a következőket:

    1. A jelentéstevő megfélemlítése, figyelmen kívül hagyása és kirekesztése;
    2. Megalapozatlan vagy aránytalan vádak megfogalmazása a jelentéstevő teljesítményével kapcsolatban;
    3. Kutatási, felszólalási, munkahelyi és/vagy kapcsolattartási tilalom kiszabása a jelentéstevőre vagy annak munkatársaira,bármilyen formában;
    4. A jelentéstevő megfélemlítése bármilyen módon, ha a bejelentést fenntartja.

     

    A DAF semmilyen formában nem tolerálja a megfélemlítést vagy a megtorlást, és szükség esetén fegyelmi intézkedéseket hoz az érintett kollégákkal vagy feletteseikkel szemben.

    A megtorlás tilalma nem vonatkozik személyes panaszokra, politikai döntések kritikájára vagy a lelkiismereti kifogásokra. A megtorlás tilalma nem vonatkozik arra az esetre sem, ha a bejelentő személyes haszonszerzés céljából cselekszik, vagy ha hamis vádat szándékosan, nem megfelelő indokból vagy ártó szándékkal fogalmaz meg.

    Ha egy bejelentő úgy érzi, hogy büntetést kap a feltételezett visszaélések bejelentése miatt, vagy mert részt vesz egy bejelentés nyomán indított vizsgálatban, arra bátorítják, hogy ezt haladéktalanul jelentsen a Compliance Irodának vagy magának a Compliance Igazgatónak, hogy a DAF megfelelő intézkedéseket tehessen.

    Ha kiderül, hogy a jelentést tevő személyesen érintett a feltételezett jogsértésekben, a jogsértések jelentése nem mentesíti a jelentést tevőt a DAF esetleges (fegyelmi) intézkedéseitől vagy a polgári, büntető vagy jogi felelősségtől. Mindazonáltal a DAF mindig figyelembe fogja venni, hogy a jelentést tevő önkéntesen és jóhiszeműen jelentette gyanúját a jogsértésekkel kapcsolatban ezen irányelv szerint.

    A vizsgálatok során a DAF betartja a magánéletre és a személyes adatok védelmére vonatkozó törvényeket és követelményeket, amelyeket a belső szabályzatában meghatározott.

 
 

Kapcsolatfelvételi űrlap