Lendületben a DAF
További történetek
További történetek
International Truck of the Year zsűrielnök, Florian Engel
„Vannak járművek, amelyekről már néhány kilométer után érzi az ember, hogy valami különlegeset vezet. Pontosan ezt éltük át az XD és az XF Electric modellek tesztelésekor. Kiemelkedő hajtáslánc, tökéletes kilátás körben, lenyűgözően takarékos működés és kivételes kényelem. Nem véletlen, hogy az XD és az XF Electric elsöprő többséggel nyerte el az International Truck of the Year 2026 díjat. Valóban új szintet képviselnek.”
Florian Engelnek nem kellett sok magyarázatot fűznie ahhoz, miért ők lettek a győztesek. A zsűri elnökeként egy rangos lyoni gálán adta át az elismerést Harald Seidelnek, a DAF Trucks elnökének és ügyvezető igazgatójának. „A DAF 2018-ban elsőként jelent meg Európában teljesen elektromos teherautóval.
Az azóta szerzett tapasztalat egyértelműen visszaköszön az új XD és XF Electric modellekben. Olyan járművekről van szó, amelyeket alaposan átgondoltak, és amelyek a fuvarozóknak és a sofőröknek is kategóriájuk legjobb megoldását nyújtják” – fogalmaz Engel.
„A zsűri beszélt egy nagy nemzetközi fuvarozóval is, aki részt vett a tesztprogramban. Ő szó szerint azt mondta, legszívesebben már tegnap beállította volna a flottájába az elektromos XD és XF modelleket minden hollandiai, belga és luxemburgi járatán. Az első németországi próbaút után pedig még inkább így gondolta. Ez tökéletesen mutatja, milyen sokoldalú és mennyire alkalmas ez a jármű a mindennapi munkára. Nem kompromisszumos megoldás. Az XD és XF Electric teljes értékűen használható, és új szintre emeli az elektromos teherautókról alkotott képet.”
Az International Truck of the Year szabályai szerint a díjat minden évben annak a járműnek ítélik oda, amelyet az elmúlt 12 hónapban mutattak be, és amely a legnagyobb mértékben járult hozzá a közúti áruszállítás hatékonyságának növeléséhez. A jelölteket többek között a technológiai újdonságok, a kényelem, a biztonság, a vezethetőség, az energiahatékonyság, a környezeti teljesítmény és az üzemeltetési költségek alapján értékelik.
Az, hogy a DAF öt éven belül immár harmadszor kapja meg ezt a címet, különösen jelentőssé teszi a 2026-os elismerést. Ilyen eredményt az elmúlt öt évtizedben mindössze egyszer értek el. Korábban a New Generation XF/XG/XG+ lett a 2022-es International Truck of the Year, majd a 2023-as díjat az XD érdemelte ki.
A zsűri szerint a hatékonyság kiemelkedő
A nemzetközi zsűri alaposan megismerte az új generációs DAF XD és XF Electric modelleket. „Bárkivel beszéltem a tesztutak után, mindenki egyformán elégedett volt. A járművek hatótávolsága is figyelemre méltó, még kedvezőtlen időjárásban is alacsony maradt a fogyasztás. Az LFP akkumulátortechnológia előnyei és a magas szintű menetkomfort egyértelműen meggyőzőek voltak. A jármű karaktere is összetéveszthetetlen: a tágas, aerodinamikus fülke alacsony fogyasztást és kiemelt biztonságérzetet ad, a kiváló körkörös kilátásnak köszönhetően.”
„A hosszabb tesztutak során a hajtásláncok teljesítménye is lenyűgözte a zsűrit. A járművek mindig erőteljesek maradtak, függetlenül a motorteljesítménytől, és gyakorlatilag alig lehetett érezni a váltások átmenetét. Ez ritka és rendkívül pozitív tapasztalat. A moduláris felépítés pedig széles akkumulátor- és tengelyválasztékot kínál, így az üzemeltetők nagyfokú rugalmasságra támaszkodhatnak” – tette hozzá Engel.
„A DAF jól döntött, amikor központi elhelyezésű villanymotort és hagyományos hátsó hidat választott. A tesztjeink során egyértelművé vált, hogy ez a kialakítás legalább olyan energiahatékony, mint az e-axle megoldások. Emellett kiváló súlyelosztást biztosít, így szinte minden feladatra alkalmas egyetlen műszaki platform. Összességében rendkívüli teljesítmény, amely méltán tette az XD és XF Electric modelleket a díj nyerteseivé.”
„A kiterjedt tesztvezetések során a zsűri tagjai dicsérték az XD és az XF Electric modelleket a hajtásláncuk tökéletessége és a szinte észrevehetetlen sebességváltás kapcsán.”
Florian Engel
Az „International Truck of the Year” zsűri elnöke
Nyolcszoros győztes
A DAF számára nem ismeretlen a tehergépjármű-ipar legrangosabb díja. A korábbi nyertesek között szerepel a DAF 95 (1988), a DAF 95XF (1998), a DAF LF (2002), a DAF XF 105 (2007), a DAF CF/XF (2018), a DAF XF/XG/XG+ (2022) és a DAF XD (2023).
Több mint 500 kilométeres zérókibocsátású hatótáv
Az XD és XF Electric modellek meghajtásáról a PACCAR fejlett EX-D1 és EX-D2 villanymotorjai gondoskodnak, 170 kW (230 LE) és 350 kW (480 LE) közötti teljesítménnyel. A 210 és 525 kWh közötti, modulárisan konfigurálható akkumulátorcsomagokkal a 4x2-es és 6x2-es nyergesvontatók és alvázas változatok több mint 500 kilométeres zérókibocsátású hatótávolságot kínálnak. Megfelelő töltéstervezéssel napi 1 000 kilométernél is nagyobb távolság teljesíthető.
A DAF XD és XF Electric modelleket városi és regionális szállítási feladatokra, valamint távolsági fuvarozásra egyaránt fejlesztették. Kiemelkedő aerodinamikájuk alacsony fülkepozícióval, mélyen húzódó ablakvonalakkal és innovatív digitális kamerarendszerekkel párosul, amelyek páratlan biztonságot és kilátást biztosítanak.
Hogyan gyorsítja fel a PACCAR Power Solutions az energetikai átállást?
A szállítmányozási szektor fundamentális változások küszöbén áll. A fosszilis tüzelőanyagokról az elektromos járművekre való átállás már nem egy távoli álom. A mindennapok valóságává vált. A PACCAR Power Solutions teljes körű szállítmányozási megoldásainak köszönhetően vezető szerepet játszik ebben az átállásban.
Írta: Henk de Lange
Michael van Rijen, a PACCAR Power Solutions európai vezetője kihangsúlyozza az integrált megközelítés fontosságát: ‘Az elektromos járművekre való átállás nem csupán a dízel tehergépkocsik helyettesítésének kérdése. Ez egy stratégiai döntés, amely jól átgondolt stratégiát igényel, amelyben a rakodási infrastruktúra, az energiagazdálkodás és az operatív folyamatok mind összefonódnak.” Van Rijen tisztában van azzal, hogy a vállalkozásoknak milyen gyakran kell gyakorlati problémákkal megbirkózniuk: ‘Hány töltőpontra lesz szükségem? Mi a helyzet a hálózati kapacitással? Milyen támogatások állnak rendelkezésre? Ügyfeleinket lépésről lépésre vezetjük végig az orientációtól a megvalósításig. Nem maradnak egyedül.”
Jövőbiztos
Van Rijen nyomatékosítja, hogy az elektromos járművekre való átállás nemcsak egy szükséges dolog, hanem növekedési és innovációs lehetőségeket is magában rejt. ‘Segítünk a fuvarozóknak nemcsak abban, hogy fenntarthatóbbá váljanak, hanem abban is, hogy hatékonyabban működjenek” – magyarázza. A PACCAR Power Solutions pontosan ezt kínálja: zökkenőmentes átállást az elektromos szállítmányozásra, miközben szorosan figyelemmel kíséri a műszaki és gazdasági megvalósíthatóságot. Míg a DAF a legújabb generációs elektromos járművek első számú partnere lett, a PACCAR Power Solutions készen áll a szükséges rendszerek biztosítására. Más szóval, a teljes csomagot biztosítja.
Az elképzeléstől a valóságig
A 30 perc alatt akár 80%-ig feltölthető tehergépkocsik töltőállomásai mellett a PACCAR Power Solutions másik kiemelkedő terméke az akkumulátoros energiatároló rendszer (BESS). Ez lehetővé teszi az ügyfelek számára, hogy eltárolják a saját napenergiájukat, és gyorstöltésre használják fel, különösen akkor, amikor az elektromos hálózat túlterhelt. Az energiagazdálkodási rendszerrel (EMS) kombinálva, amely valós idejű adatokat használ az időjárási körülmények, az energiaárak és az energiafogyasztás figyelemmel kísérésére, egy hatékony ökoszisztémát hoz létre. „Ezek a rendszerek lehetővé teszik a vállalkozások számára, hogy eltárolják a csúcsidőn kívüli energiát, valamint a megtermelt többlet napenergiát, és csúcsidőben felhasználják azokat” – magyarázza Van Rijen. „Ezeket kedvező áron vissza is lehet juttatni a hálózatba. Az eredmény? Alacsonyabb energiaköltségek, kisebb terhelés a hálózaton és fenntarthatóbb energiarendszer.”
Jövőbiztos működés
Töltőállomásaival, intelligens tároló- és gazdálkodási rendszereivel, valamint mindig segítségre kész szakértői csapatával a PACCAR Power Solutions jövőbiztos megoldást kínál azoknak a szállítmányozó vállalkozásoknak, amelyek fenntarthatóbbá szeretnének válni anélkül, hogy ez negatívan befolyásolná megbízhatóságukat vagy jövedelmezőségüket. Az ‘Electrify Your Future” több mint egy egyszerű marketingszlogen. Ez egy ígéret. Ígéret azoknak a vállalkozásoknak, amelyek készek lépni egy tisztább, hatékonyabb és még jövedelmezőbb jövő felé.
A Van Pelt cég felépítése
A Van Pelt egy igazi családi vállalkozás. Jos és Luc három másik testvérükkel együtt vezetik a céget. A vállalkozást az apjuktól és nagybátyjaiktól vették át, akik 1955-ben alapították azt, mint szénszállító vállalat. Jelenleg Belgium egyik legnagyobb építőanyag-beszállítója, és minden olyan terméket szállít, amire egy építőipari vállalkozónak szüksége lehet. Jos van Pelt: ‘A pincétől a tetőig!”
Írta: Marit Smoor-Hollander
Hogyan jutottak el a széntől az építőanyagokig? ‘Egyszerűen csak folyamatosan hozzáadtunk dolgokat – nevet Luc. ‘A szénnel kezdtük, ami elvezetett minket a közúti szállítmányozáshoz, majd végül az építőiparban kötöttünk ki. Az elejétől kezdve folyamatosan bővítettük tevékenységünket. A szektorunkban jelenleg az egyik legnagyobb beszállító vagyunk Belgiumban, különösen miután felvásároltunk egy másik vállalatot az ország keleti részén. Saját hajónkkal közvetlenül a tengerből kotorjuk ki a beton előállításához szükséges homokot, és évente 600 000 tonna homokot és kavicsot szállítunk az antwerpeni raktárunkból.”
Balról jobbra: David van Pelt, Jos van Pelt, David (a billenőplató büszke vezetője) és Luc van Pelt
Oosterweel
A vállalat jelenlegi projektjeinek listájából egyértelműen látszik, hogy a Van Pelt milyen naggyá vált. Például Antwerpen északi részén az Oosterweel Link, egy új alagút a Schelde folyó alatt, amely összeköti a folyó bal partját a jobb partjával. Ezzel a forgalom egy további útvonalat kap a Schelde folyón való átkeléséhez. ‘A szükséges beton mennyisége olyan nagy, hogy úgy döntöttünk, saját betonüzemet létesítünk a helyszínen” – magyarázza Jos. ‘Ez a legnagyobb projekt, amit az elmúlt tíz évben vállaltunk.”
Mindenkinek megvan a saját véleménye
Egy családi vállalkozás vezetése nem mindig könnyű – ismerik el a testvérek. Jos van Pelt: ‘Tudja, ez gyakran van így a családokban – mindenkinek megvan a saját véleménye. A feladatokat úgy osztottuk el, hogy mindannyiunknak meglegyen a saját felelősségi körünk.” Az öt testvér 2015-ben vette át a céget. Mindannyiuknak vannak gyermekeik és unokáik, és ezek a generációk is segítenek. Jos fia, David, húsz éve dolgozik a családi vállalkozásban, Luc lánya, Lisse pedig a cég marketingjéért felel. ‘Ő gondoskodik a weboldalról, a kommunikációról, és még sok minden másról is” – mondja büszkén.
DAF márkakereskedő az utca végén
A Van Pelt flotta körülbelül 90 különböző márkájú tehergépkocsiból áll – magyarázza Jos, miután gyorsan összeszámolta őket. Idén a Van Pelt öt vadonatúj „Construction” DAF járművel bővítette a flottáját. A normál modellhez képest ezek a tehergépkocsik nagyobb hasmagassággal, megerősített acél lökhárítókkal, a hűtő alatt elhelyezett védőlemezzel, terepi szoftverrel és extra erős alvázzal rendelkeznek, így alkalmasak nehéz terepen és építkezéseken való használatra. Jos: „Az első tehergépkocsink is DAF volt, ezért rögtön úgy éreztük, hogy ez a helyes választás. A márkakereskedő mindössze 500 méterre van, ami ideális; olyan közel van, hogy a járművezető akár gyalog is elmehet oda. Kiváló árajánlatot kaptunk, jó ár-érték aránnyal, és a döntést a családdal közösen hoztuk meg, ahogy mindig is szoktuk.”
További tényezők
A kedvező ár-érték arány mellett más tényezők is befolyásolták a DAF melletti döntésüket. „A flotta többi tehergépkocsijához képest a DAF-ok az üzemanyag-felhasználás tekintetében akár 20%-kal is hatékonyabbak tudnak lenni” – mondja Luc. „Működésünk során nem kizárólag az üzemanyag-fogyasztásra koncentrálunk, de ez egy üdvözlendő bónusz.” A járművezetők is elégedettek az új járművekkel. David: „Különösen a kényelmi szint tesz rájuk nagy benyomást. Az ülés nagyon kényelmes, és a fülke rendkívül csendes.”
A Van Pelt tehergépkocsi-választási módja mindent elárul: mindig családi döntésről van szó. És ez generációk óta kiválóan működik.
Újabb nagy előrelépés
A DAF Trucks további fejlesztéseket hajtott végre a 2021-ben bemutatott New Generation tehergépkocsikon. Mert a DAF-nál úgy gondoljuk, hogy haladni mindig jobb, mint egyhelyben állni. Innovációink egész sora új szintre emelte az üzemanyag-hatékonyságot, a biztonságot, a csatlakozási lehetőségeket és a járművezető kényelmét, bizonyítva a DAF elkötelezettségét a fenntarthatóság iránt, és ami a legfontosabb, az ügyfelek igényeinek kielégítése iránt.
Írta: Gérard de l'Ainge
Az egyik legjelentősebb fejlesztés a hajtásláncok további optimalizálása. A PACCAR MX-11 és MX-13 motorok mostantól új technológiákat tartalmaznak, mint például a Miller-üzemanyag-elv, az optimalizált turbó és az intelligens hűtőfolyadék-szivattyú. Mindnek a célja a szállítási hatékonyságának növelése.
És ez még nem minden. Az új hátsótengely-konfigurációkkal és a Traxon automata sebességváltó fejlett fokozatváltási stratégiájával kombinálva a motorfordulatszám még tovább csökkent. Ez nemcsak alacsonyabb üzemanyag-fogyasztást eredményez, hanem a fülkében a zajszint csökkenését is. Utazósebességnél szinte hallani lehet a tűt is, ha leesik.
Könnyű pénz!
A DAF egy lépéssel tovább megy, hogy maximális hasznot hozhasson ki a DAF Transport Efficiency filozófiából. Az XD, XF, XG és XG+ sorozat összes 4x2 és 6x2 modellje alapfelszereltségének részét képezi az alacsony gördülési ellenállású, A-kategóriás gumiabroncsok, az aerodinamikai csomag és a DAF Digital Vision System, amely a hagyományos tükröket kamerákkal helyettesíti. Ezek a funkciók együttesen nagyobb kényelmet és még magasabb biztonsági szintet biztosítanak a járművezetőnek, nem is beszélve a hatékony üzemanyag-fogyasztásról és az alacsonyabb CO2-kibocsátásról, valamint a továbbfejlesztett VECTO-teljesítményről, amely hozzájárulhat az alacsonyabb útdíjakhoz. Mindezek az innovációk a DAF New Generation tehergépkocsik által már biztosított 10%-os megtakarításon felül akár további 3%-os üzemanyag-megtakarítást is eredményezhetnek. Könnyű pénz!
B100 FAME üzemanyaggal is használható
Minden DAF tehergépkocsi már alkalmas HVO használatára, ami akár 90%-os CO2-kibocsátás csökkenést is eredményezhet (well-to-wheel). A New Generation modellek közül azonban néhány képes 100%-ban B100 FAME biodízel üzemanyaggal működni. Ez lehetővé teszi a DAF számára, hogy kielégítse a fenntartható szállítmányozási megoldások iránti növekvő igényt.
PACCAR Connect az alapfelszereltség részeként
A ‘DAF Transport Efficiency – A hozam maximalizálása” szlogen testesíti meg a DAF elkötelezettségét, hogy ügyfelei kilométerenkénti nyereségét maximalizálja. Kiváló példa erre a PACCAR Connect, egy online flottakezelő platform, amely a fuvarozóknak valós idejű betekintést nyújt flottájuk és járművezetőik teljesítményébe. A PACCAR Connect előfizetés a DAF program összes új modellje kapcsán az alapfelszereltség részét képezi.
A flottakezelők a felhasználóbarát irányítópulton követhetik nyomon járműveiket, elemezhetik azok teljesítményét és megtervezhetik a karbantartást. Az olyan funkcióknak köszönhetően, mint a geokerítés, a vezetési elemzés és a vezeték nélküli szoftverfrissítések, a járművek kezelése hatékonyabbá és proaktívabbá vált. A PACCAR Connect kompatibilis a meglévő logisztikai rendszerekkel, ami lehetővé teszi ügyfél üzleti tevékenységeibe történő egyszerű integrációt.
A legmagasabb szintű biztonság
A hatékonyság mellett a biztonság is egy olyan terület, amelyben az új DAF XD, XF, XG és XG+ modellek kiemelkednek. Minden modell alapfelszereltségként kiterjedt fejlett vezetéstámogató rendszerekkel (ADAS) rendelkezik. Az AEBS fejlett vészfékezési rendszer, a DAF Side & Turn Assist, a Lane Departure Warning System és az adaptív sebességtartó automatika mind hozzájárulnak a biztonságos vezetési élményhez. Az új funkciók között szerepel a Drive-off Assist és a legújabb fáradékonyságérzékelő rendszer. Az előbbi figyelmezteti a vezetőt a tehergépkocsi közelében lévő veszélyeztetett közlekedőkre, amikor a jármű áll vagy elindul, a fáradékonyságérzékelő rendszer pedig figyeli a vezető éberségét.
Egy nem új, de mindenképpen egyedülálló funkció a Programozott fülke-elmozdulási rendszer, röviden ProCaDis. Ez biztosítja, hogy frontális ütközés esetén a fülke irányított módon hátrafelé elmozduljon, ami lehetővé teszi az energia egy részének elnyelését, és hogy a fülke az alvázhoz kapcsolódva maradjon. Ez csak egy a sok egyedülálló biztonsági funkció közül, amelyek a New Generation DAF tehergépkocsikat az egyik legbiztonságosabb járművé teszik az utakon.
A járművezető kényelme elsődleges fontosságú
A DAF mindig is tudta, hogy az elégedett járművezetők a sikeres szállítmányozó vállalatok elengedhetetlen elemei. Mert a boldog sofőr jó sofőr. Ezért fordítanak olyan nagy figyelmet a fülkekényelemre. Az XD, XF, XG és XG+ modellek mindegyike páratlan belső teret, első osztályú kialakítást és kiváló használhatóságot kínál.
A hajtáslánc optimalizálása csökkentette a fordulatszámot, ami alacsonyabb utazósebesség melletti zajszintet eredményezett. A fokozatváltási stratégia további finomítása még simábbá tette a vezetési élményt. És a New Generation ebben a tekintetben máris jóval előrébb jár.
„Az XD, XF, XG és XG+ modellek mindegyike páratlan belső teret, első osztályú kialakítást és kiváló használhatóságot kínál.”
Következtetés
A piac legjobb tehergépkocsija most még jobb lett. Az új DAF XD, XF, XG és XG+ tehergépkocsik a technológiai innovációt a gyakorlati előnyökkel ötvözik, mind a szállítmányozó vállalatok, mind a járművezetők számára. A hatékonyság, a biztonság, a csatlakozási lehetőségek és a kényelem további javulása azt jelenti, hogy a DAF újabb nagy lépést tett előre, és még magasabbra tette a lécet az ágazatban.
New Generation DAF XG⁺, XG and XF
Discover the New Generation DAF trucks for long and heavy haulage.
New Generation DAF XD
Discover the New Generation DAF trucks for distribution and vocational applications.
A jövő itt van
A közúti szállítmányozás jövője nem valami távoli pont a horizonton; már itt van, és gyorsan száguld előre. Ebben a számban bemutatjuk a legújabb fejlesztéseket – a fejlett dízeltechnológiától a teljesen elektromos tehergépkocsikig és az intelligens energiagazdálkodási rendszerekig. Végül is az innováció a DNS-ünk része.
Egy nemzetközi, profi újságírókból álló zsűri egyhangúlag döntött: nagy többséggel az XD Electric és az XF Electric modelleinket választották meg a „2026 Nemzetközi Év Teherautója” díj nyertesének. Ez már a harmadik alkalom öt év alatt, hogy a DAF elnyerte ezt a rangos díjat.
De a technológia önmagában nem elég. Az energetikai átállás integrált megközelítést igényel, ezért intelligens töltési megoldásokkal, energiatárolással és valós idejű flottakezelési megoldásokkal támogatjuk ügyfeleinket nemcsak a fenntarthatóbb működésben, hanem a hatékonyabb és jövedelmezőbb működésben is.
A DAF in Action cikkeit a haladás köti össze, mint eszközt, amely támogatja Önt ambícióiban. Akár dízelt, akár elektromos meghajtást választ, együtt egy tisztább, biztonságosabb és hatékonyabb közlekedési világot építünk.
Jó olvasást!
Harald Seidel
President
DAF Trucks N.V.
A Ford & Slater lelkesen támogatja az elektromos tehergépkocsik forradalmát
Egy, az Egyesült Királyságban, Rugby-tól, Newcastle-on át egészen Tyne-ig 16 telephellyel működő DAF márkakereskedés jelenleg 40 technikust alkalmaz, akik az elektromos modellek szervizelésére és javítására vannak kiképezve. “Először az IMI (Institute of the Motor Industry) 3. szintű tanfolyamán vettek részt, majd a DAF saját képzésein” – mondja Josh Spencer, az elektromos járművekért és fenntarthatóságért felelős menedzser. “Ezenfelül egyéb dolgokat is kínálunk, hogy optimálisan támogassuk ügyfeleinket az energetikai átállásban.”
Írta: Steve Banner
Tim Strevens, a Ford & Slater társ-ügyvezető igazgatója így nyilatkozott: “Az elektromos tehergépkocsik értékesítése növekedni fog, ezért rendelkezünk kell a támogatásukhoz szükséges ismeretekkel és kompetenciával. Ennek érdekében együttműködünk a DAF-fal, hogy teljes mértékben felkészülhessünk. Technikusaink Eindhovenben a DAF műszaki csapata segítségével sajátítják el a termékismeretek legapróbb részleteit is.”
ZEHID program
Az újonnan megszerzett készségeikre az elkövetkező években kétségtelenül szükség lesz. Spencer: “A brit kormány ZEHID programja keretében 60 elektromos tehergépkocsi kerül forgalomba a programban résztvevő vállalkozásoknál, és ezek egyharmada a Ford & Slater által kiszolgált területeken fog üzemelni.” A ZEHID a Zero Emission Heavy Goods Vehicles and Infrastructure Demonstration (Zéró károsanyag-kibocsátású tehergépkocsik és infrastruktúra bemutatóprojekt) rövidítése. A brit kormány közlekedési minisztériuma 200 millió £ (237 millió euró) támogatással segíti elő a zéró károsanyag-kibocsátású tehergépkocsikra való átállást Nagy-Britanniában.
“Úgy véljük, hogy az elektromos tehergépkocsik 2029-re az új tehergépkocsik piacának akár 45%-át is kitehetik, feltéve, hogy a gyártókat a CO2-kibocsátás csökkentésére kötelező jelenlegi jogszabályok változatlanok maradnak.”
Tim Strevens
Társtulajdonos
Gyorstöltők és elektromos alkatrészeket szállító kisteherautók
A Ford & Slater 180 kW-os DC PACCAR gyors töltőberendezésekkel szerelte fel leicesteri, norwich-i, peterborough-i és spaldingi telephelyeit, valamint napelemekbe is beruházott. Spencer állítsa szerint a következő 12–18 hónapban meg fogják duplázni a gyorstöltők számát. Minden telephelyen két vagy három 22 kW-os ,váltóáramú töltő található, amelyeket a vállalkozás elektromos alkatrészeket szállító kisteherautói széles körben használnak. „A nemrég megrendelt 33 céges jármű közül három hibrid, a többi pedig elektromos” – folytatja Spencer. „Sokkal könnyebb eladni elektromos tehergépkocsikat, ha az értékesítő elektromos autóval érkezik, és elmondhatja a potenciális ügyfélnek, hogy minden szükséges alkatrészt elektromos kisteherautóval szállítanak ki.” A Ford & Slater az elsők között volt, akik népszerűsítették a zéró károsanyag-kibocsátású DAF járműveket. „Az elmúlt négy évben teljes munkaidőben ezzel a területtel foglalkoztam” – mondja Spencer. „2021-ben szereztünk be egy LF Electric modellt, és 2022 márciusától kezdtük el bemutatni a szállítmányozási flották számára” – folytatja. „Úgy becsülöm, hogy mi adtuk el a legtöbb LF Electric tehergépkocsit az itteni márkakereskedők közül.”
45%
“Öt értékesítési helyünk mindegyike DAF Electric Truck Center” – mondja Strevens. “Úgy véljük, hogy az elektromos tehergépkocsik 2029-re az új tehergépkocsik piacának akár 45%-át is kitehetik, feltéve, hogy a gyártókat a CO2-kibocsátás csökkentésére kötelező jelenlegi jogszabályok változatlanok maradnak. Úgy véljük továbbá, hogy ezeknek a járműveknek hosszabb lesz az első élettartama, mint a dízelmodelleknek, és első üzemeltetőjüknél hét-nyolc évig is szolgálatban maradhatnak” – folytatja. “Biztosak vagyunk benne, hogy lesz rájuk kereslet a használt járművek piacán is, különösen ha figyelembe vesszük, hogy hét-nyolc év múlva az Egyesült Királyság számos városában valószínűleg bevezetik a zéró károsanyag-kibocsátású zónákat.”
Még mindig karbantartás
Meg kell jegyezni, hogy bár az elektromos járműveknek kevesebb mozgó alkatrészük van és kevesebb szervizelést igényelnek, mint a dízelek, ez nem jelenti azt, hogy egyáltalán nem igényelnek szervizelést. “Ne felejtsük el, hogy a tehergépkocsiknak van hűtőkörük, valamint iker elektromos motorokkal és háromfokozatú bolygóműves sebességváltóval vannak felszerelve” – mondja. A zéró károsanyag-kibocsátású tehergépkocsiknak továbbra is van kormány- és felfüggesztési rendszerük, valamint gumiabroncsaik, és a dízelekhez hasonlóan továbbra is kötelezően át kell esniük a brit tehergépkocsi-üzemeltetők számára előírt időszakos biztonsági ellenőrzéseken. “Itt, a Ford & Slaternél készen állunk” – mondja Josh Spencer.
WhatsApp-csoport
Bár egyre több elektromos tehergépkocsi kerül forgalomba, jelenleg még mindig alacsony a számuk, és a technikusok sokkal inkább a dízelmodellekkel találkoznak. Nem áll fenn annak a veszélye, hogy elavulnak az elektromos járművek szervizelésével és javításával kapcsolatos ismereteik? Spencer tisztában van azzal, hogy ez előfordulhat. “Minden elektromos technikusunkat felvettük egy speciális, elektromos járművekkel foglalkozó WhatsApp-csoportba, hogy rendszeresen tájékozódhassanak a karbantartási követelményekben bekövetkező változásokról” – mondja. “Ez segít biztosítani, hogy továbbra is tisztában legyenek az elektromos járművekkel kapcsolatos tudnivalókkal.” Spencer szerint az elektromos tehergépkocsi karbantartásakor a biztonság a legfontosabb, ezért a Ford & Slater műhelyei ennek megfelelően vannak felszerelve. “Biztonsági kordonokat, figyelmeztető táblákat és szigetelt szerszámokat használunk, és kifejlesztettünk egy átfogó biztonsági munkarendszert a csapataink támogatására.”
„Úgy gondoljuk, hogy hatalmas bevételi lehetőséget jelent számunkra, ha harmadik felek számára lehetővé tesszük a töltőink használatát.”
Josh Spencer
Elektromos járművekért és fenntarthatóságért felelős menedzser
Töltőinfrastruktúra mint új üzleti lehetőség
A Ford & Slater nagyon komolyan veszi az elektromos járművek piacának növekedését. Hosszabb távon lehetőség nyílhat a flották saját telephelyeiken telepített töltőberendezések javítására és karbantartására – mondja Spencer. A PACCAR számos töltőtípust biztosít a márkakereskedők számára, és a Ford & Slater a DAF-fal és a PACCAR-ral együttműködve infrastruktúra-szolgáltatókkal dolgozik együtt, hogy a fuvarozóknak elegendő elektromos áram álljon rendelkezésre a telephelyeiken a szükséges töltőberendezések működtetéséhez – magyarázza Strevens. Spencer így nyilatkozott: „Úgy gondoljuk, hogy hatalmas bevételi lehetőséget jelent számunkra, ha harmadik felek számára lehetővé tesszük a töltőink használatát. A Leicesterben található telephelyünk mindössze egy mérföldre fekszik az M1-es autópályától, ezért előfordulhat, hogy az elkövetkező öt évben akár tíz töltőt is telepíteni fogunk. Esetleg még egy kávézót is kialakítunk, ahol a járművezetők várakozhatnak, amíg tehergépkocsijaik feltöltődnek.”
Tim Strevens utolsó szava: „Az elektromos átállás nagy változás mind az üzemeltetők, mind a márkakereskedők számára. Büszkék vagyunk arra, hogy részesei lehetünk.”
Partner az energetikai átállásban
Az elektromos szállítmányozásra való átállás fontos lépés sok olyan vállalkozás számára, amely fenntarthatóbb járműparkot szeretne üzemeltetni, azonban ez sokkal többet jelent, mint egyszerűen egy elektromos tehergépkocsi beszerzése. A DAF mindenki másnál jobban tudja ezt, ezért nemcsak átfogó elektromosjármű-programot kínál, hanem széles körű kiegészítő szolgáltatásokat is. Ez teszi a DAF-ot az energiaátállás ideális partnerévé.
Írta: Henk de Lainge
2018-ban a DAF volt az első európai tehergépkocsi-gyártó, amely egy teljesen elektromos tehergépkocsit dobott piacra. A termékcsalád jelenleg az XB, XD és XF Electric modellekből áll – egy teljes sorozat zéró károsanyag-kibocsátású járművekből, amelyek a városi szállítástól a hosszú távú fuvarozásig mindenre alkalmasak. Minden modell a maximális hatékonyság, biztonság és kényelem szem előtt tartásával lett megtervezve. De a DAF nem csak járművek gyártásával foglalkozik. Az energetikai átállás integrált megközelítést igényel, és a DAF erre egy átfogó megoldásokból és szolgáltatásokból álló csomaggal válaszolt.
DAF Electric Truck Center központok: szakértelem a közelben
Az összes európai DAF márkakereskedő hivatalos DAF Electric Truck Center központnak lett kinevezve. Ez azt jelenti, hogy magasan képzett szerelőkkel, speciálisan átalakított műhelyekkel és (félig) nyilvános töltőállomásokkal rendelkeznek. Az ügyfeleknek szakértői tanácsadást, professzionális szervizelést és az alkatrészek gyors rendelkezésre állását biztosítják.
Intelligens járműkonfiguráció a TOPEC segítségével
A DAF márkakereskedők a TOPEC-rendszert használják annak meghatározására, hogy melyik elektromos tehergépkocsi a legmegfelelőbb egy adott alkalmazáshoz. Ez a fejlett értékesítési platform a járműkonfigurációkat az ügyféladatokkal kombinálja, és szimulációkat nyújt az útvonalakról, a töltési időközökről és az energiafogyasztásról Ez lehetővé teszi a kereskedők számára, hogy meghatározzák a legnagyobb kilométerenkénti hozamot eredményező optimális specifikációkat. Aki szeretné megtudni, melyik elektromos tehergépkocsi felel meg leginkább az igényeinek, látogasson el a DAF weboldalára, és tekintse meg az XB, XD és XF Electric modelleket a 3D Online Truck Configurator eszköz segítségével.
Képzés a maximális hatékonyság érdekében
Amikor egy járművezető megkapja az elektromos tehergépkocsi kulcsait, részletes utasításokat kap a jármű használatával kapcsolatban. A DAF emellett utalványokat is kínál speciális járművezető-képzési programokra. A képzés során a járművezetők megtanulják, hogyan minimalizálhatják az energiafogyasztást intelligens töltési gyakorlatok, regeneratív fékezés és hatékony vezetési stílus alkalmazásával. Ez lehetővé teszi számukra, hogy minden kWh-ból a lehető legtöbbet hozzák ki.
PACCAR Connect: a teljesítmény maximalizálása
Minden elektromos DAF tehergépkocsi alapfelszereltségének részét képezi a PACCAR Connect online flottakezelő platform. Ez lehetővé teszi a fuvarozók számára, hogy járműveik és járművezetőik teljesítményét folyamatosan figyelemmel kísérjék. A PACCAR Connect információkat nyújt az energiafogyasztásról, az akkumulátor állapotáról és a jármű hatótávolságáról – mindezek a hatékony útvonaltervezés kulcsfontosságú elemei. A PACCAR Connect kompatibilis a meglévő logisztikai szoftverekkel, és olyan, a DAF Truck Navigation rendszerhez kapcsolódó mobilszolgáltatásokat kínál, amelyek gyorsan és egyszerűen tájékoztatják a tehergépkocsit az útvonalakról és a töltőállomásokról. Opcionálisan elérhető a Vehicle Health modul is, amely információkat nyújt a jármű műszaki állapotáról és a tervezett karbantartásokról.
Finanszírozás és karbantartás: gondtalan vezetés
Az elektromos járművekre való átállás még vonzóbbá tétele érdekében a DAF MultiSupport karbantartási és javítási szerződéseit versenyképes árakon kínálja. A PACCAR Financial révén a vállalkozások az igényeinek megfelelő finanszírozási modellt választhatnak.
Személyre szabott töltési megoldások
A DAF emellett a 20–360 kW-os PACCAR töltőállomásainak széles választékát is kínálja. Az éjszakai töltéshez 20 és 50 kW közötti teljesítményű töltők állnak rendelkezésre, míg a fuvarok közötti gyors töltéshez a 120–180 kW-os töltők az ideálisak. A nagy teljesítményű, 360 kW-os töltőegység egyszerre akár két tehergépkocsit is képes tölteni. A maximális rugalmasság érdekében mobil töltőegységek is rendelkezésre állnak. Azok számára, akik optimalizálni szeretnék energiaellátásukat, a DAF a PACCAR Power Solutions keretében támogatást nyújt mikrohálózatok telepítésében is (lásd még a 20. oldalt). Ez magában foglalhatja a napelemek, az akkumulátoros energiatároló rendszerek (BESS) és az energiagazdálkodási rendszerek (EMS) kombinációját. Természetesen minden szempont figyelembe vételre kerül: a járműpark mérete, a töltési ütemterv, a hálózati kapacitás és az energiaárak.
Együtt a fenntartható szállítmányozásért
A teljes elektromos tehergépkocsi-kínálattal, intelligens töltési megoldásokkal, szakértői tanácsadással és hatékony digitális eszközökkel a DAF készen áll arra, hogy ügyfeleivel együttműködve alakítsa a fenntartható szállítmányozás jövőjét. ‘DAF Transport Efficiency – A hozam maximalizálása” – ajánlja Bart Bosmans, a DAF igazgatótanácsának marketingért és értékesítésért felelős tagja. ‘Ez magába foglalja a széles tehergépkocsi- és szolgáltatáskínálatunkat is, amelynek célja, hogy a lehető legjobban támogassuk ügyfeleinket az energetikai átállásban.”
Csendes és tiszta hulladékgyűjtés
A hollandiai Scherpenzeel városában található Remondis hulladékgazdálkodási vállalat nemrégiben üzembe helyezett egy elektromos DAF járművet. Az XD Electric 220 egy Haller Magnum felépítménnyel van felszerelve, így ez az első teljesen elektromos, hátsó rakodós DAF jármű Hollandiában. ‘Az emberek értékelik a csendes szemétszállító járműveket” – mondja René Knoop flottamenedzser.
Írta: Guus Peters
Fényképek: Marieke van Grinsven
A Remondis egy német vállalat, amely globális jelenléttel rendelkezik az újrahasznosítás, a vízkészlet-gazdálkodás, valamint az ipari és önkormányzati szolgáltatások területén. Kétezer munkavállalót foglalkoztat, és ezzel Hollandia egyik legnagyobb újrahasznosító vállalata. René Knoop, a Remondis északkelet-hollandiai telephelyének jókedvű flottamenedzsere, aki órákig tud beszélni a szemeteskukákról és a hulladékgyűjtésről – a hetente az utcára kitett gurulós szemetesektől és az építkezéseken használt konténerektől kezdve a hatvan köbméter hulladékot befogadni képes, látszólag korlátlan terhelhetőségű hatalmas konténerekig. Mindezeket a konténereket és tartalmukat a Remondis és lenyűgöző tehergépkocsi-flottája gyűjti össze.
Felfelé tartott hüvelykujj
Knoop szerint az új DAF XD Electric 220 átadása emlékezetes pillanat volt. ‘Láttuk, ahogy befordul a sarkon, de semmit sem hallottunk. Elképesztő volt. Néha megkérdezem a járművezetőt: >>Milyen érzés a belvárosban vezetni? A kerékpárosok figyelnek rád?<< >>Nos<< – szokta mondani – >>időnkét, ha a lámpánál mögéjük állok, nem hallják, hogy jövök. Szóval nagyon óvatosnak kell lennem.<< De azt is elmondja, hogy amikor elhalad a városban a teraszon ülő emberek mellett, azok gyakran felmutatják neki a hüvelykujjukat. Meglepődnek, hogy egy ilyen nagy jármű ilyen kevés zajt kelt. Az emberek nagyon értékelik a csendes szemétszállító autókat. A sofőrök mindig élvezik az ilyen pillanatokat.”
‘Szeretnénk több tapasztalatot szerezni az elektromos tehergépkocsikkal kapcsolatban. Tíz éven belül mindenképpen kötelezővé válnak, talán még ennél is hamarabb.”
René Knoop, flottamenedzser
Alacsonyabb károsanyag-kibocsátás
A Remondis jelenleg hat elektromos tehergépkocsival rendelkezik Hollandiában, és Knoop háromért felel az ország keleti részén. Úgy véli, hogy a scherpenzeeli telephelyen lévő új XD Electric 220 tökéletesen megfelel az igényeiknek. „Az Open Waste programban használatos, amely több hulladékgazdálkodási vállalat közös kezdeményezése, és amelynek célja a károsanyag-kibocsátás csökkentése. Az elektromos járművek jól illeszkednek ebbe a tervbe. A Remondis is szívesen szerezne több tapasztalatot az elektromos tehergépkocsikkal kapcsolatban. Az elektromos járművek használata tökéletesen illeszkedik a fenntarthatósággal kapcsolatos törekvéseinkhez: strukturális kibocsátáscsökkentést szeretnénk elérni, és hozzájárulni a tisztább környezethez. Az elektromos járművek használatát nem csupán innovatívnak, hanem a hosszú távú stratégiánk logikus lépésének is tekintjük. A fenntarthatóságot üzletmenetünk minden területébe szilárdan beépítettük.”
A Remondis legújabb szerzeménye egy DAF XD Electric 220 FAN (6x2) Day Cab. A járművön egy Haller Magnum GPM felépítmény (holland gyártmány) és egy Welvaarts mérőrendszer (európai 3. osztályú kalibrálás) található, amely 12 000 kg-ig képes mérni, 5 kg-os pontossággal.
Óramű pontossággal
Amikor a Remondis az elektromos járművek használatáról mesélt, nem kellett hozzá sok idő, hogy előkerüljön a ‘hálózati torlódás” kifejezés. Szerencsére Knoop szerint a Remondis számára ez nem jelentett problémát. ‘Mindig olyan kérdésekkel fog szembesülni, mint például >>Hány járműve lesz a helyszínen?<< és >>Hányat fog egyszerre tölteni?<< De itt, Scherpenzeelben minden óramű pontossággal zajlott, mert már volt tapasztalatuk két másik elektromos járművel. A Remondis telephelyén található egy PACCAR gyorstöltő, amely elegendő ahhoz, hogy a tehergépkocsi egész nap dolgozhasson” – mondja Knoop. ‘Egy elektromos tehergépkocsi tökéletesen alkalmas a hulladékgyűjtésre. Amikor befejezi a körútját és visszatér, az akkumulátorában gyakran még 30–40% töltöttség marad. És mindössze öt óra alatt teljesen feltölthető. Természetesen a megtett távolság is szerepet játszik, de a jármű használata is fontos. Általánosságban elmondható, hogy járműveinknek egy adott napon nem kell nagy távolságot megtenniük, de sok PTO-órát fogyasztanak, ami fontos tényező, mert a felépítmény üzemideje meghaladja a jármű vezetési idejét.”
Gurulós szemeteskuka
Mint már említettem, az új DAF-nak nem kell nagy távolságokat megtennie, de naponta 100–140 szemeteskukát kell kiürítenie. Az XD Electric 220 által ürített nagyobb kerekes szemetesek térfogata ezer liter, és a legtöbb étterem vagy vállalkozás többel is rendelkezik. ‘Néhány ügyfelünk szemetesét minden nap üríteni kell, másokhoz viszont elég kéthavonta egyszer kimennünk” – mondja Knoop. ‘Ez sok tervezést igényel. Ha egy ügyfél felhív minket és megkérdezi >>Holnap ki tudják üríteni a kukáinkat?<<, akkor mindent megteszünk, hogy beillesszük a menetrendünkbe”.
A járművezetők
És mi a helyzet a járművezetőkkel? ‘Természetesen nekik is megvan a véleményük” – mondja Knoop nevetve. ‘Néha kicsit bizonytalanok, de ez azonnal megváltozik, amint kipróbálják a tehergépkocsit. A sofőr, aki általában vezeti, mindenesetre nagyon lelkes. Lehetőségem volt kipróbálni egy oldalsó rakodóval felszerelt DAF-ot, és nagyon tetszett.”
DAF XD Electric
A DAF XD Electric ideális a regionális és városi áruterítéshez. Univerzális szállítási megoldás zéró károsanyag-kibocsátású alkalmazásokhoz, akár 500 km-es hatótávolsággal.
Készen állunk a jövő kihívásaira
Az elmúlt években a DAF a fenntartható közúti szállítmányozás felé történő átállás iparági vezetőjeként vált ismertté. A teljesen elektromos New Generation XB, XD és XF Electric bevezetésével a DAF egy teljes termékcsaládot hozott létre zéró károsanyag-kibocsátású tehergépkocsikból városi és távolsági szállítmányozáshoz egyaránt. Minden alkalmazáshoz egy egyedi megoldást!
Írta: Henk de Lange
2018-ban a DAF volt az első európai tehergépkocsi-gyártó, amely teljesen elektromos tehergépkocsikat dobott piacra. Azóta számos DAF Electric tehergépkocsit helyeztek üzembe Európa-szerte, többek között szupermarketek ellátására, konténerek szállítására és szemétszállításra. A New Generation elektromos tehergépkocsik bevezetésével a DAF még magasabb szintre emelte a kínálatát. A teljesen elektromos modellek – az XB, az XD és az XF Electric – a többszörösen díjnyertes New Generation DAF tehergépkocsikon alapulnak. A fejlett technológiát a DAF megbízható DNS-ével kombinálják: iparágvezető hatékonyság, biztonság és vezetői kényelem.
DAF XB Electric
Az új DAF XB Electric kifejezetten városi és regionális szállításra lett kifejlesztve. A tehergépkocsi 12, 16 és 19 tonnás változatban kapható, tengelytávja 3,55 métertől kezdődik. A kompakt fülkének, az alacsony fellépőnek és a kis fordulási körnek köszönhetően az XB Electric rendkívül jól manőverezhető és ideális a forgalmas városi központokhoz.
Az XB Electric járművet egy PACCAR EX-M1 vagy EX-M2 motor hajtja, amelynek teljesítménye 120 és 190 kW között mozog, nyomatéka pedig 3500 Nm. Hatótávolsága az akkumulátor konfigurációjától (141, 210 vagy 282 kWh) függően akár 350 km is lehet. A minden DAF Electric modellhez alapfelszereltségként járó LFP-akkumulátorok kobalt- és nikkelmentesek, nagyon hőstabilak és hosszú élettartamra vannak tervezve. Normál hálózatról (váltóáram, legfeljebb 22 kW) vagy gyors töltéssel (egyenáram, legfeljebb 150 kW) is tölthetők, amely esetben a 20%-ról 80%-ra történő feltöltés körülbelül 40–70 percet vesz igénybe.
Biztonság és kényelem
Az XB Electric a biztonság és a kényelem terén is élen jár. A tehergépkocsi olyan fejlett kiegészítő rendszerekkel van felszerelve, mint az AEBS, a DAF Turn Assist, a fáradékonyságérzékelő rendszer és a Speed Limit Recognition rendszer. A fülke kiváló kilátást biztosít minden irányba, valamint modern digitális kijelzővel, kényelmes ülésekkel és kiváló minőségű burkolatokkal büszkélkedhet. Akárcsak minden más DAF XB.
DAF XD és XF Electric
A DAF a nehezebb alkalmazásokhoz és a nagyobb távolságra történő szállításhoz fejlesztette ki az XD és XF Electric modelleket. Ezek a tehergépkocsik a nagy teljesítményű PACCAR EX-D1 és EX-D2 elektromotorokkal vannak felszerelve, amelyek teljesítménye 170 és 350 kW között mozog, nyomatékuk pedig eléri a 2400 Nm-t. A hajtásláncok 2 és 5 modulos akkumulátorcsomagokhoz kapcsolódnak, amelyek kapacitása 210 és 525 kWh között mozog. A járművek egy feltöltéssel több mint 500 km-t tudnak megtenni.
1000 kibocsátásmentes kilométer naponta
Az intelligens jármű- és töltési terveknek köszönhetően a tehergépkocsik naponta akár 1000 km-t is megtehetnek kibocsátás nélkül. A járművek alkalmasak egyenáramú töltésre (opcionális) és 325 kW-os egyenáramú gyorstöltésre (alapfelszereltség). A három akkumulátorcsomag 45 perc alatt 80%-ig tölthető fel. A fülke aerodinamikai kialakítása, beleértve a panoráma-szélvédőt, a letisztult kivitelezést és a digitális tükröket, hozzájárul a tehergépkocsi alacsony energiafogyasztásához. Az XB Electric modellhez hasonlóan ezek a tehergépkocsik is LFP-akkumulátorokkal rendelkeznek, amelyekre akár nyolc év garancia is járhat.
Rugalmasság és felépítményező-barátság alapfelszereltségként
Az XB, az XD és az XF Electric modellek tervezésénél a felépítményezőséget tartották szem előtt. Az akkumulátorok moduláris elhelyezésének köszönhetően bőven marad hely más funkciók, például támasztólábak elhelyezésére is. Opcionálisan elérhető egy 650 V-os e-PTO (25 vagy 90 kW) is, amely külön generátor nélkül is képes olyan berendezéseket árammal ellátni, mint például a hűtőegységek. A DAF még egy használatra kész Bolt & Play csomagot is kínál bizonyos alkalmazásokhoz, például oldalsó rakodókkal történő hulladékgyűjtéshez. Ez a csomag tartalmaz egy e-PTO-t, rögzítő konzolokat és csatlakozókat a felépítmény és az alváz optimális integrációjához.
Biztonság és komfort a legmagasabb szinten
A DAF elektromos tehergépkocsijai számos biztonsági rendszerrel vannak felszerelve, mint például a DAF Digital Vision System, a DAF Corner View, a City Side & Turn Assist és a sávváltást segítő rendszer. Ezek a rendszerek segítenek a járművezetőnek észrevenni a tehergépkocsi előtt és mellett lévő veszélyeztetett közlekedőket – ami városi környezetben nagyon fontos. Magától értetődik, hogy az elektromos XB, XD és XF modellek nagyon magas kényelmi szintet nyújtanak. A fülkék tágasak, ergonomikus kialakításúak és digitális kijelzőkkel vannak felszerelve, amelyekről egy szempillantás alatt leolvashatók az elektromos hajtáslánccal kapcsolatos információk. Az ülések és az ágyak hosszú utakra lettek tervezve, és az ‘egypedálos vezetésnek” (a gázpedált gyorsításhoz és fékezéshez is használják) köszönhetően minden DAF Electric tehergépkocsi könnyed és intuitív vezetési élményt nyújt, ahogyan azt egy DAF-tól természetes módon el is várja.
A DAF készen áll a jövő kihívásaira
Az XB, XD és XF Electric modellekkel a DAF átfogó zéró károsanyag-kibocsátású tehergépkocsi-felhozatalt biztosít, amely optimális megoldásokat kínál minden szállítmányozási feladatra – a városi szállítástól a nemzetközi fuvarozásig. Ezekhez az iparágvezető, zéró károsanyag-kibocsátású tehergépkocsikhoz egy átfogó, speciális szolgáltatáscsomag is tartozik, és ez a kombináció teszi a DAF-ot az Ön energiaátállásának ideális partnerévé.
Az új generációs XD és XF elektromos teherautók elnyerték a „2026-os év nemzetközi teherautója” díjat. A zsűri a teljesen elektromos teherautókat a kiforrott, nulla emissziós technológia mindennapi üzemeltetésbe való bevezetéséért díjazta.
A 23 vezető európai haszongépjármű-újságíróból álló zsűri a DAF elektromos teherautóit kivételes energiahatékonyságukért, kifinomult, mégis erőteljes hajtásláncukért és fejlett műszaki architektúrájukért dicsérte.