Kenworth T680

Hidrogén

Hosszú távú lehetőség a tehergépkocsik meghajtására

 

Az akkumulátoros elektromos járművek és a hibrid elektromos járművek fejlesztése, valamint az alternatív üzemanyagokra vonatkozó megoldások mellett a DAF a hidrogént is folyamatosan vizsgálja, amely a tisztább és fenntarthatóbb közúti közlekedés felé vezető út egyik lehetséges változata lehet. 

 
 

Hidrogén-meghajtású tehergépkocsik

A hidrogén határozottan hosszú távú lehetőség a tehergépkocsik meghajtására. Valójában két különböző lehetőség is elképzelhető:

  • egy üzemanyagcella, amely hidrogént használ az elektromos motor meghajtásához szükséges elektromos áram generálására
  • vagy hidrogén üzemanyagként történő használata a belső égésű motorhoz. 

Zöld hidrogén használata esetén mindkét esetben 100%-kal csökkenthető a CO2-kibocsátás.


Kezdeti próbálkozások

A DAF anyavállalata, a PACCAR a Toyota és a Shell vállalattal együtt számos hidrogénes opciót is megvizsgált. Az első hidrogén-meghajtású tehergépkocsikat már letesztelték Los Angeles kikötőjében. A próbavezetések eredményeit megosztják majd a DAF-vállalattal, hogy Európában is elkezdhessünk kísérletezni a technológiával. Ha a jövőben valódi áttörést akarunk elérni ezzel a technológiával, akkor elengedhetetlen, hogy azonnal megtegyük az első lépéseket. Pontosan ez történik most.

 
 

A jelenlegi akadályok

Akármilyen ígéretesnek is hangzik, a hidrogén-meghajtású tehergépkocsik hajtáslánc-technológiája még kísérleti szakaszban van, ezért nagyon drága. Továbbá a hidrogén csak korlátozott mennyiségben áll rendelkezésre, és nagyon magas nyomáson (700 bar), rendkívül alacsony hőmérsékleten (-253 Celsius-fok) kell sűríteni. Jelenleg elosztási infrastruktúra sincs kialakítva hozzá. A DAF szerint legalább 5–10 év szükséges ahhoz, hogy a hidrogén széles körben használható legyen.

 


Szürke és zöld hidrogén

A hidrogén előállításának különböző módjai vannak. Ezek egyike a fosszilis üzemanyagok lebontása, amely során CO2 és hidrogén keletkezik. Ezt a hidrogént „szürkének” nevezzük, mivel fosszilis üzemanyagból származik. A hidrogén előállításának másik, sokkal tisztább módja az elektrolízis. Ennek során elektromos áram halad át a vízen, ami oxigént és tiszta, „zöld” hidrogént eredményez. Sajnos a jelenleg megtermelt hidrogénnek csak 10%-át állítják elő elektrolízissel. A legtöbb hidrogént napjainkban is szénből és földgázból állítják elő, vegyi úton, ami több CO2-t jelent. 


 
 
 

Kapcsolódó információk