Egy DAF második és harmadik élete
„Nagyobb rendelkezésre állás alacsonyabb költségek mellett”
Egy élet, két élet, vagy akár több. A DAF tehergépkocsiknak legalább három élete van, állítja Marty van den Dungen, a DAF használt tehergépkocsi kereskedelmi igazgatója. „Egyre több márkakereskedő kínál az újak mellett használt tehergépkocsikat is az ügyfeleinek, hogy igazán személyre szabott megoldásokat nyújtsanak nekik.”
Írta: Guus Peters
Valójában, - mondja Marty van den Dungen, a ‘használt’ nem is jó szó a DAF használt tehergépkocsik választékára. Jobban szereti a ‘csaknem új’ kifejezést. “Egyszerűen azért, mert a minőségük olyan jó. Ismerjük a karbantartási előzményeit, csúcsformába hozzuk a tehergépkocsikat, és még egy éves garanciát is adunk a használt DAF járművekre.”
Van den Dungen 2016 óta a DAF használt tehergépkocsi részlegének értékesítési igazgatója, és az öt év alatt drámai mértékű növekedést tapasztalt az olyan eladó tehergépkocsik számában, amelyek már futottak néhány kilométert. “Különböző csatornákon, például – bérelt flottákból, lízingszerződések lejártakor és a DAF visszavásárlási maradványérték garancia alapján évente 12 000 járművet veszünk vissza. A dolgok változását jól érzékelteti, hogy néhány éve ez a szám 3500 körül volt. A járművek újbóli forgalomba hozatalát központi szervezetünk irányítja Eindhovenből, együttműködve az olyan országok szervezeteivel, ahol van kifejezetten használt tehergépkocsik értékesítésével foglalkozó központunk.”
Használt tehergépkocsi értékesítési központok
Amikor Van den Dungen úrral beszélgetünk - aki energikus, 55 éves, Brabantból származik, és több, mint harminc éves’ tapasztalattal rendelkezik a DAF-nál - éppen hazatért az új DAF használt tehergépkocsi központ megnyitásáról, Magyarországról. Az utóbbi néhány évben a DAF jelentős összeget fektetett saját, használt tehergépkocsikat értékesítő központjaiba, amelyek megtalálhatók például Lyonban, Párizsban, Prágában, Varsóban, Budapesten, Nyíregyházán, valamint Németországban Dieburgban. “A használt DAF járművek legalább felét saját márkakereskedői hálózatunkon keresztül értékesítjük.”
Holnapra kész
A használt tehergépkocsik minősége napjainkban kiváló, ezáltal kedvező alternatívát kínálnak az új járművekkel szemben. “Természetesen az egy-három éves tehergépkocsik olcsóbbak az újaknál,” - mondja Van den Dungen. “De a tehergépkocsi elérhetősége is fontos tényező, hiszen az új tehergépkocsik szállítási ideje egyre hosszabb. Ha feltétlenül új tehergépkocsit akar beszerezni, akkor az ügyfélnek gyakran akár hat hónapot kell várnia.
Azonban ha sokasodnak a teendői, akkor két dologra van szüksége: tehergépkocsira és járművezetőre. Bár járművezetőt találni Európában egyre nehezebb, legalább a probléma másik oldalát meg tudjuk oldani: a tehergépkocsit. Ilyen esetben ideálisak a First Choice tehergépkocsijaink, amelyek teljes karbantartáson esnek át, és készen állnak még néhány százezer kilométer megtételére az utakon. Egyes esetekben ezeket a tehergépkocsikat akár másnap elvihetik.”
Marty van den Dungen
a DAF Used Trucks értékesítési igazgatója
“Egyre több márkakereskedő kínál az újak mellett használt tehergépkocsikat is az ügyfeleinek, hogy igazán személyre szabott megoldásokat nyújtsanak nekik.”
Garancia
„Világos irányelveink vannak a DAF használt tehergépkocsik optikai és műszaki jellemzőit illetően, amelyeknek meg kell felelniük ahhoz, hogy a második és harmadik tulajdonos is olyan megbízható tehergépkocsit vásároljon, amilyet elvár egy olyan szervezettől, mint a DAF”, - magyarázza Van den Dungen. „Emellett természetesen a First Choice teljes körű garanciát is kínáljuk a legfeljebb négy éves és 500 000 kilométert futott járművekre. A legfeljebb hat éves és 600 000 kilométert futott tehergépkocsiknál egy éves garanciát adunk a hajtásláncra.” Ha hozzávesszük a Multi-Support karbantartási szerződéseket és a PACCAR Financial finanszírozási vagy lízinglehetőségeit, akkor csak egyetlen következtetésre juthat: a vevőnek semmilyen kockázatot nem jelent a használt DAF tehergépkocsi vásárlása.
Ideális tehergépkocsi
Ezt támasztja alá Van den Dungen úr is: „Egy XF tervezett élettartama legalább 1,6 millió kilométer. Tehát egy négy-ötszázezret futott jármű még legalább kétszer ennyire képes. Sok nagy vásárlónk van szerte Európában, akik annak idején újonnan vásárolt tehergépkocsikat küldenek vissza. Ezeknek a jellemzői tökéletesek; Super Space fülke, oldalsó védőlemezek, álló légkondicionáló, LED világítás… tömören az ideális tehergépkocsi, amelyet bárhol el tudunk adni Európában. Ezek a járművek gyakran operatív lízing keretében folytatják az életüket, és körülbelül újabb három év múlva ismét visszakerülnek hozzánk. Ez azt jelenti, hogy igazából kétszer vagy háromszor eladjuk azokat: először újonnan, azután kétszer használtan. Amikor először visszakerülnek, akkor 250 000 és 400 000 kilométer van bennük, majd amikor újabb három országúton töltött év után ismét visszatérnek, akkor mintegy 700 000. Ebben az állapotban egy DAF még az élettartamának felénél sem jár!”
Kihívás
Marty van den Dungen szerint egy használt tehergépkocsi kereskedő számára az egyik legérdekesebb kihívás a jármű hozzáigazítása az ügyfél speciális igényeihez.
„Abból választanak, ami a telephelyen kapható, és ez általában nem probléma, hiszen a tehergépkocsik óriási választékát kínáljuk. Néha azonban változtatni kell a fülke színén az ügyfél igénye szerint,
vagy olyan extrákkal kell felszerelni a tehergépkocsit, mint például a PTO vagy a hidraulikus egység. Néha a járműnek csak egy üzemanyagtartálya van, és az ügyfél kettőt akar. Bármire van szükség, állunk a kihívások elé.” Nem szaporítja fölöslegesen a szót, de az üzenet világos: mi mást akarhatna még?
„Ha holnap szüksége van egy tehergépkocsira, egyetlen dolgot tehet: vegyen használt járművet. Pontosabban egy majdnem új tehergépkocsit, némi tapasztalattal.”
„Szó szerint olyan, mint az új”
Aziz Uzunkaya 1997-ben kezdte a vállalkozását fuvarozóként egy tehergépkocsival. Ma 60 járműből álló flottát üzemeltet, amelyek 85%-ának hűtőrácsát a DAF embléma díszíti. Vállalkozása, az UZUNKAYA SPEDITION & TRANSPORTE székhelye Prágában van, és elsősorban autóalkatrészek szállításával foglalkozik. Aziz járművezetői Törökország, Belgium és Dánia között ingáznak. Aziz nemrégiben 29 Super Space fülkés, használt DAF XF tehergépkocsival bővítette a flottáját.
Miért nem új tehergépkocsikkal?
„Ez egyszerű” - mondja. „Ezek a tehergépkocsik szó szerint olyan jók, mint az újak, üzemeltetési költségük alacsony és a DAF Used Trucks szolgáltatásai kiválóak. 25 tehergépkocsi finanszírozását meg tudtuk oldani a PACCAR Financial segítségével.” Szándékosan választotta a DAF legnagyobb fülkéjével felszerelt járműveket: ez a Super Space fülke. „Török járművezetőim gyakran hetekig távol vannak az otthonuktól,” - magyarázza. „Ezért megérdemlik, hogy a piacon kapható legtágasabb és legkényelmesebb fülkét kapják.”
Aziz Uzunkaya