
Hidrogén
Érdekes lehetőség a jövőben
A DAF filozófiája szerint a technológiák teljes palettáját ki kell aknáznunk a fenntartható közúti szállításhoz vezető úton. Mi a helyzet a hidrogénnel (H2)? A hidrogénüzemű tehergépkocsik hosszú távon minden bizonnyal ígéretes alternatívát jelentenek, különösen a közepes és nagy távolságok tekintetében. Ráadásul két lehetőség is van: az első, hogy az üzemanyagcella hidrogén használatával elektromos áramot generál az elektromotor meghajtásához, a második pedig az, hogy a hidrogént közvetlenül a hidrogénüzemű motor üzemanyagaként használják fel. A CO2-kibocsátás mindkét esetben 100%-kal csökkenthető.
Átfogó tapasztalatok a hidrogénnel kapcsolatban
A DAF anyavállalata, a PACCAR már sok tapasztalatot szerzett (a Toyotával és a Shell-lel együttműködve) az üzemanyagcellát használó hidrogéntechnológiás tehergépkocsik terén. Az elmúlt években kiterjedt vizsgálatokat végeztek a Los Angeles-i kikötőben és környékén.
A PACCAR és a Toyota Motor North America, Inc. (Toyota) bejelentette, hogy kiterjesztik együttműködésüket a zéró károsanyag-kibocsátású, hidrogén üzemanyagcellás (FCEV) Kenworth és Peterbilt típusú tehergépkocsik fejlesztésére és gyártására.
Hidrogénmotor
A DAF a hidrogéntechnológia továbbfejlesztésére is összpontosít. Remek példa erre az új generációs, hidrogénüzemű belső égésű motorral (ICE) felszerelt New Generation DAF XF, amely 2022-ben elnyerte a rangos „tehergépkocsi innovációs díjat”.
A hidrogén üzemanyagcellákban való használatához képest a belső égésű motoroknak kisebb a hűtési igénye és nincs szükség akkumulátorokra az áramtermeléshez. Ezenkívül a hidrogénüzemű motor kevésbé érzékeny a hidrogén minőségére. A hidrogén közvetlen üzemanyagként való felhasználásával teljes mértékben kihasználhatjuk a belsőégésű motorok bizonyított hatékonyságát, megbízhatóságát és hosszú élettartamát. Emellett fontos elismerni azt a széles körű tudást és szakértelmet, amellyel Európában rendelkezünk a fejlesztés és a gyártás terén.

A hidrogén előállításának különböző módjai vannak. Az egyik a fosszilis tüzelőanyagok „bontása”. Ezt szürke hidrogénnek nevezik, mert a fosszilis tüzelőanyagok feldolgozása mindig CO2-kibocsátással jár. A hidrogén előállításának másik, sokkal tisztább módja az elektrolízis. A villamosenergiát megújuló energiaforrásokból nyerik (nap- vagy szélenergia segítségével), amelyeket vízben átvezetve oxigént és hidrogént állítanak elő. A folyamat eredménye a zöld hidrogén, amely 100%-ban CO2-mentes megoldás.