2017. október 25. | Eindhoven | DAF Trucks N.V.

A DAF fordulatszám-csökkentő hajtásláncrészegységeket mutat be a Busworld '17 szakkiállításon


Jelentősen üzemanyag-hatékonyabb, csendesebb, erősebb és kényelmesebb

Letöltés:

Lényegesen üzemanyag-hatékonyabb, csendesebb, erősebb és kényelmesebb. A DAF Components jelentős innovációkat mutat be a belgiumi Kortrijk városában megrendezett Busworld 2017 szakkiállításon – fordulatszám-csökkentő motorokat és ezekhez tartozó tengelyeket városi és távolsági autóbuszokhoz. A legutóbb továbbfejlesztett PACCAR MX-11 és MX-13 motorok hihetetlenül csendesek, optimális nyereséget biztosítva extra kis motorfordulatszámokon. A DAF új fejlesztésű, rendkívül hosszú áttételű DAF hátsó tengelyeket is bemutat, amelyek – az optimalizált sebességváltókkal társítva – egyedülállóan kis üzemanyag-fogyasztást és eddig soha nem tapasztalt utazási kényelmet nyújtanak.

  • A DAF fordulatszám-csökkentő motorokat és ezekhez tartozó tengelyeket mutat be városi és távolsági buszokhoz 
    o Akár 6 százalékkal kisebb üzemanyag-fogyasztás 
    o Nagyobb kényelem az utasoknak
    o A legnagyobb nyomaték már 900-as percenkénti fordulatszámtól rendelkezésre áll
  • Jelentős újítások a PACCAR MX-11 és MX-13 motorokhoz
    o Csökkentett tömeg
    o Új égésrendszer, turbófeltöltő és vezérmű
    o Új, intelligens olaj-, hűtőfolyadék- és kormányrásegítő-szivattyú
    o Nagyobb nyomaték leadása kis motorfordulatszámon
    o Nagyobb, akár 390 kW/530 LE teljesítmény
    o Élenjáró motorfék-teljesítmény
  • Új, nagy hatékonyságú hátsó tengelyek
    o Hosszabb áttételek
    o Kisebb tömeg
    o Kisebb belső súrlódás
A DAF alaposan megvizsgálta a hajtásláncok minden pontját annak biztosításához, hogy az üzemanyag minden egyes cseppje maximális hatékonysággal hasznosuljon. Ennek során a szakemberek feltették azt a kérdést, hogy „Hogyan tudjuk még tovább csökkenteni az üzemanyag-fogyasztást?” az új motorok és az új hátsó tengelyek esetében. A végső cél maximális nyereség, maximális megbízhatóság és maximális kényelem elérése minimális költségek mellett. 

Fordulatszám-csökkentés

Az új PACCAR MX-11 és MX-13 motorok továbbfejlesztésekor a kiindulási pontot a fordulatszám csökkentése (downspeeding) jelentette az üzemanyag-fogyasztás teljes mértékű optimalizálása érdekében. Az új generációs PACCAR MX-11 és MX-13 erőforrások már 900-as percenkénti fordulatszámtól kifejtik legnagyobb nyomatékukat, a teljesítményt érintő kompromisszumok nélkül. Ezáltal az MX-11 és az MX-13 esetében egyaránt lehetővé vált, hogy az utazósebesség mellett csak 1050-es fordulatszám környékén járjon az erőforrás.

Nagy nyomaték
A bőséges húzóerő és a magas szintű vezetési kényelem biztosításához, még az új, kisebb motorfordulatszámok mellett is, mindegyik új motor nyomatékát megnövelték 50–200 Nm-rel (motorváltozattól függően). Majdnem mindegyik motor teljesítményét is megnövelték 10 kW/14 LE és 15 kW/20 LE közötti értékkel. 

Innovációk
A PACCAR MX-11 és MX-13 motorokat tovább korszerűsítették, hogy lehetővé váljon a fordulatszám-csökkentés. Mindkét motor esetében módosították a motorblokkot, a hűtést, a feltöltést, a főtengelycsapágyakat és a dugattyúkat. Az égési folyamatot is javították, valamint megnövelték a sűrítési arányt. 

Ezenkívül új, még hatékonyabb turbófeltöltőket vezettek be, ezáltal a motorok kis fordulatszámokon még nagyobb nyomatékot szolgáltatnak, miközben még hatékonyabb égést biztosítanak. A maximális hatékonyság szem előtt tartásával a DAF mostantól fokozatmentesen változó szállítási kapacitású olajszivattyút alkalmaz, valamint egy teljesen új, csökkentett nyomásveszteségekkel működő olajmodult. Ez az új fejlesztésű szivattyú az olajnyomást mindig pontosan a motor kenési igényeihez igazítja, így energiát és ezzel üzemanyagot takarít meg. Ugyanilyen elven működik az új, folyamatosan változó szállítási kapacitású hűtőfolyadék- és kormányrásegítő-szivattyú is, amelyek szintén segítenek csökkenteni az üzemanyag-fogyasztást. 

Megnövelt teljesítmény és nyomaték
Az új PACCAR MX-11 motor 220 kW/299 LE, 251 kW/341 LE, 270 kW/367 LE, 300 kW/408 LE és 330 kW/449 LE teljesítményszintekkel készül. A motor nyomatéka 1350 Nm és 1500 Nm a két kisebb teljesítményű erőforrás esetében. Az MX-11 erősebb változatai rendre 1900, 2100 és 2300 Nm legnagyobb nyomatékot szolgáltatnak. 
PACCAR MX-11 Engine - Engine Power and Torque Curves 1920px
Az áttervezett PACCAR MX-13 motor teljesítményszintjei 315 kW/428 LE, 355 kW/483 LE és 390 kW/530 LE, rendre 2300 Nm, 2500 Nm és 2600 Nm legnagyobb nyomatékkal.
PACCAR MX-13 Engine - Engine Power and Torque Curves 1920
A DAF motorfék új mércét állít fel

A motoroknak nemcsak a hajtónyomatéka és hajtóteljesítménye növekedett. A már eleve élenjárónak számító MX motorfék a PACCAR MX-11 és MX-13 esetében egyaránt még erősebbé vált a vezérmű innovációinak, például a vezérműtengely profilja módosításának, köszönhetően. Akárcsak az MX-11, mostantól az MX-13 motorféke is „egyszelepes működtetésű”, ami kisebb fordulatszámon nagyobb fékteljesítményt biztosít. Természetesen mindkét motorfék rendkívül széles fordulatszám-tartományban nyújtja legnagyobb teljesítményét. Ez nemcsak a fékkopást csökkenti, hanem nagyobb átlagsebességet is biztosít.

A PACCAR MX-11 fékteljesítménye 10 százalékkal 340 kW (463 LE) értékre nőtt. És ami még fontosabb, a féknyomaték az 1200–1500-as fordulatszám-tartományban 20 százalékkal nőtt. Ezeknek a teljesítményszinteknek köszönhetően a DAF Components új mércét állított fel a 11 literes kategóriában. 

Az MX-13 motorféke már eddig is páratlan teljesítményt nyújtott kis motorfordulatszámokon is, és ezt most még tovább fokozták. Az új MX-13 motorfék 1000-es és 1450-es fordulatszám között 20 százalékkal nagyobb fékteljesítményt szolgáltat, 1200-as fordulatszám körül pedig közel 30 százalékkal nagyobbat. A legnagyobb fékteljesítménye 2100-as percenkénti fordulatszámtól 360 kW (490 LE). 

EcoMode gazdaságos üzemmód
A maximális üzemanyag-hatékonyság érdekében az MX-11 és az MX-13 motorok —a buszgyártókkal szorosan egyeztetve — az Eco Fuel Mode üzemanyag-takarékos üzemmóddal is kiegészíthetők. Ennek a motorbeállításnak az elsődleges célja a lehető legkisebb üzemanyag-fogyasztás elérése. Az Eco Fuel Mode például biztosítja, hogy a váltó hamarabb felkapcsoljon és a motor mérsékletesebben reagáljon a gázpedálállás változásaira. Ugyanakkor az Eco Performance Mode üzemmódot nagyobb teljesítményre tervezték, így a felkapcsolások némi késleltetésével és az erőteljesebb gázreakciókkal a motor élénkebben viselkedik. 

Új fejlesztésű sebességtartó automatika
Szintén új a sebességtartó automatika működése dimbes-dombos vidéken. Itt a domborzathoz előrelátóan igazodó sebességtartó automatika (Predictive Cruise Control - PCC) nemcsak kifinomult nyomatékfelépülést biztosít, hanem meredek emelkedőkön gyorsabb nyomatékfelépülést is garantál, hogy a lehető legmagasabb szinten tartsa a menetsebességet anélkül, hogy ez az üzemanyag-hatékonyság rovására menne.

Az Eco Roll szabadon gurítást és a domborzathoz előrelátóan igazodó sebességtartó automatikát (Predictive Cruise Control) szintén optimalizálták. Korábban a gépjármű egyszerűen csak lassult a dombtető elérése előtt. Most a sebességváltó üresbe kapcsol, amikor a jármű tömege és sebessége elegendő ahhoz, hogy a mozgási energia kihasználásával átsegítse a gépkocsit a csúcson. Ez jelentősen növeli a busz szabadon gurítással megtett távolságait, és hosszú utakon több mint kétszeresére növelheti az Eco Roll részarányát.

Továbbfejlesztett hátsó tengelyek
Az egész hajtáslánc kialakítása fontos a jármű optimális teljesítménye és hatékonysága szempontjából. Ezért nemcsak a motort fejlesztették tovább teljes mértékben, hanem a — DAF Szállítási Hatékonyság részeként — a hátsó tengelyt is. Ez kettős célt szolgál; a fordulatszám-csökkentés elősegítését és ezáltal a hatékonyság maximalizálását, valamint az utaskényelem javítását. A hátsó tengely tömegét is még tovább csökkentették.

Nőtt a hátsó tengely hatékonysága; nemcsak az új fogprofilok használata, hanem az új gyártási eljárás alkalmazása révén is. Ez maximalizálta a fogaskerekek geometriájának pontosságát, ami lehetővé tette az egyes fogaskerekek közötti súrlódás és a zajszint minimálisra csökkentését. Továbbá a DAF mindkét hátsó tengelyhez kisebb viszkozitású olajat használ, hogy csökkentse a súrlódást a differenciálműben. 

Végül a hátsó tengelyek új fejlesztésű, kis súrlódású kerékcsapágyakat is kaptak, amelyek szintén mérséklik az üzemanyag-fogyasztást.

Fenntartható üzemanyagok a kisebb CO2-lábnyomért
A kisebb CO2-lábnyomot biztosító fenntartható üzemanyagok egyre több helyen elérhetővé válnak. Ezért a DAF megoldotta, hogy a PACCAR MX motorjai HVO (a CO2-megtakarítás 80%), BTL (80%) és GTL (5%) üzemanyaggal is működhessenek. A PACCAR MX motorok a hagyományos gázolajon kívül ezekkel a paraffinos dízelüzemanyagokkal is tankolhatók, miközben a szervizintervallum továbbra is maradhat akár 200 ezer kilométer is.

DAF Components
A DAF nemzetközi szinten évtizedek óta kiemelkedő pozíciót tölt be a városi és távolsági buszok piacán, mint a független buszgyártók kulcsfontosságú partnere. A DAF Components az Euro 6-os motorok teljes körű választékát kínálja; a PACCAR MX-11 és MX-13 révén, hátsó tengelyekkel együtt. Mindegyik PACCAR motor kitűnik kis üzemanyag-fogyasztásával, optimális megbízhatóságával és hosszú szervizintervallumaival, a járművek legmagasabb szintű rendelkezésre állását és maximális kilométerenkénti nyereségességét biztosítva. Ugyanez vonatkozik a népszerű, 9,2 literes PACCAR PR és a 12,9 literes PACCAR MX motorokra is, amelyek Euro 3, Euro 4 és Euro 5 károsanyag-kibocsátási minősítésű változatban is készülnek. 

LF alvázmodul kompakt buszokhoz
A DAF Components termékkínálatában a DAF LF elosztó tehergépkocsi alváza is szerepel, amely ideális alapot jelent 30–40 üléses közszolgálati járművek (PSV) számára. A DAF ezt az alvázat 3,05–6,70 méteres tengelytávolsággal és 4,5 literes, négyhengeres PACCAR PX-5, illetve 6,7 literes, hathengeres PACCAR PX-7 Euro 6-os motorokkal kínálja – 112 kW/152 LE és 239 kW/320 LE közötti teljesítményszintekkel. A DAF LF alvázmodul nagyon sokféle jármű gyártásához ideális, a kompakt midibuszoktól a luxus színvonalú VIP turistabuszokig. 
DAF LF Chassis Module 7.5t-12t for coach bus 1920px
Teljes körű szolgáltatások az optimális hatékonyság érdekében 
Az optimális hatékonysághoz fontos, hogy a busz a lehető legtöbb időt töltse úton. A PACCAR motorral felszerelt városi vagy távolsági buszok üzemeltetői Európa-szerte több mint 1000 DAF szervizpont támogatását élvezhetik, sőt, ezek közül 200 kijelölt DAF Coach & Bus, azaz autóbuszokra is szakosodott márkakereskedő. Ezek a márkakereskedők a fő utasforgalmi útvonalak mentén helyezkednek el, és mindennel felszereltek a városi és távolsági buszok sajátos rendszereinek szervizeléséhez. A DAF nemzetközi autóbuszos segélyszolgálata (International Coach Service) szintén a nap 24 órájában rendelkezésre áll a szolgáltatásaival, míg a DAF márkakereskedők javítási és karbantartási szerződéseket kínálnak, maximális biztonságérzetet nyújtva már az utazás megkezdése előtt.